Primăria Craiova: 900.000 de euro, banii cetățenilor

0
356

Cu pași de furnică, pe un drum deschis de Cluj, Primăria Craiova pornește și ea în era „bugetării participative”. Șase idei – beton, propuse de craioveni pe o platformă online, ce va fi creată de municipalitate, vor primi un buget fix – de câte 150.000 de euro – și vor fi transformate în realitate de autorități în anul următor. Cele șase „norocoase” vor fi și ele alese în urma unui vot online, dat tot de cetățeni, ideea generală fiind ca tot mai mulți craioveni să se implice în viața orașului. 

Campania a fost anunțată, vineri, în cadrul dezbaterii publice, de către primarul Mihail Genoiu. La finalul prezentării listei de investiții, edilul a precizat că există o componentă nouă a bugetului pe 2018 –  bugetarea participativă –  prin care autoritățile își propun să îi implice pe craioveni în dezvoltarea propriului oraș. „Ca o noutate la bugetul din acest an, este bugetarea participativă. Începând cu anul 2018, Primăria Craiova își dorește o participare activă a cetățenilor, prin idei și proiecte, în luarea unor decizii cu privire la viitorul investițiilor ce vor fi implementate de către municipalitate și considerate a fi prioritate pentru cetățeni. Astfel, va fi demarat programul bugetare participativă”, a anunțat primarul Craiovei.

Doar persoanele fizice se pot înscrie în cursă

Regulile sunt absolut identice cu cele ale campaniei inițiate, în 2017, de către Primăria Cluj-Napoca. Ca și acolo, primăria va crea o platformă online, pe care vor fi invitați să-și publice ideile de proiecte toți craiovenii. Se cere ca participanții să fie persoane fizice, cu vârsta peste 18 ani și să aibă domiciliul în Craiova. „Este vorba de proiecte ale cetățenilor, care sunt persoane fizice. Nu ne adresăm societăților, ONG-urilor, ci strict cetățenilor”, a ținut să sublinieze primarul Craiovei. Nu există un număr limitat de proiecte, fiecare participant putând să vină cu câte idei dorește, pe un palier de 6 domenii: infrastructură stradală – alei, trotuare, scuare, zone pietonale; infrastructură culturală și educațională; amenajare spații publice – mobilier urban, iluminat public; amenajare spații verzi și locuri de joacă; mobilitate, accesibilitate și siguranța circulației; oraș digital.

Fiecare proiect va avea un buget de până la 150.000 de euro

Drumurile între Cluj și Craiova se despart însă când vine vorba de bani și număr de proiecte. Pentru prima încercare, municipalitatea craioveană și-a propus să pună la bătaie un buget de 900.000 de euro (față de 2,2 milioane de euro la Cluj-Napoca), pentru susținerea financiară a șase proiecte câștigătoare (față de 15 proiecte în celălalt caz). „Este pentru prima dată când apare în bugetul Craiovei acest lucru. Nu este chiar o noutate, se practică mai demult, însă este ca o deschidere pe care noi am preferat să o facem înspre cetățeni”, a motivat primarul Craiovei. Ca o altă comparație, Primăria Oradea și-a propus și ea să testeze bugetarea participativă, anunțând pentru anul 2018 o listă de 10 proiecte, fiecare cu câte un buget asigurat de 200.000 de euro.

Campania demarează pe 1 august

„Bugetarea participativă” va lua, propriu-zis, startul la data de 1 august, când cetățenii vor putea să-și depună proiectele pe platforma online. Timp de o lună, vor avea acces la site-ul campaniei, care va fi închis pentru depunerea de propuneri pe data de 31 august. În perioada 1 septembrie – 14 octombrie, se vor analiza proiectele pentru a se vedea dacă se încadrează în criterii. Cele care vor fi declarate eligibile vor intra la votul cetățenilor, în perioada 15 octombrie – 15 noiembrie. Pe 30 noiembrie, vor fi afișate cele șase proiecte câștigătoare. „Platforma este online, votul va fi online, iar clasificarea va fi făcută în baza acestui vot. La sfârșitul anului, vom avea cele mai bune șase proiecte, pe care le vom da spre execuție în 2019. Bineînțeles, cu pașii de rigoare: cu studiu de proiectare, execuție”, a menționat edilul Craiovei.

Dezvoltând paralela cu Clujul

 În răstimpul de o lună pe care l-au avut la dispoziție, în vara lui 2017, clujenii au profitat cât au putut de mult de pe urma acestei campanii, pe care au văzut-o ca o mare oportunitate de a-și îmbunătăți, în primul rând, condițiile de confort din cartiere. Conform presei locale, online-ul Actual de Cluj, nu mai puțin de 338 de propuneri au fost înscrise pe site-ul campaniei bugetare participativă. Cele mai multe (83 de propuneri) au fost depuse pe categoria privind traficul. În urma votului publicului, au fost desemnate, totuși, primele 15 proiecte. Cu peste 2000 de voturi, prima propunere clasată a fost cea de transformare a unei școli gimnaziale într-un complex educațional. Un alt clujean a propus semaforizarea intersecțiilor cu indicatoare luminoase, alimentate cu acumulatori solari. Tot în urma campaniei, a venit și propunerea revitalizării unui parc, idee care a fost susținută cu peste 200 de voturi și pentru care Primăria Cluj-Napoca va investi, în acest an, 100.000 de euro.