Noi fonduri europene pentru infrastructură

0
317

Statele membre UE vor beneficia de o alocare financiară specială pentru transporturi în valoare de 40 de miliarde de euro. Comisia Europeană a adoptat recent, în prezenţa comisarului pentru politică regională, Johannes Hahn şi a comisarului pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale şi incluziune, László Andor, un pachet legislativ privind viitorul fondurilor structurale şi de coeziune pentru perioada 2014-2020. Acesta vizează stimularea creşterii economice şi a ocupării forţei de muncă în toată Europa. Noutatea o reprezintă alocarea unui buget special în valoare de 40 de miliarde de euro pentru conectarea facilitaţilor de transport, energie şi comunicaţii. La aceştia se adaugă aproximativ 10 miliarde de euro finanţare pentru transport din Fondul de Coeziune. “Politica de coeziune a contribuit deja în mod semnificativ la asigurarea prosperităţii în UE. Orientând investiţiile către factorii-cheie ai creșterii vom obţine un impact mai mare. De asemenea, am modernizat politica introducând condiţii pentru a garanta performanţa şi obţinerea de rezultate, stimulente pentru cei care realizează obiectivele în cel mai eficient mod, precum şi proceduri simplificate” a declarat Johannes Hahn, Comisarul European pentru politică regională.

Peste 11 miliarde de lei pentru cooperare teritorială

În momentul de faţă se poartă negocierile pentru viitorul buget al Uniunii Europene pentru 2014-2020. Comisia Europeană propune o alocare de 376 de miliarde de euro pentru cei 7 ani, împărţiţi după cum urmează: 162.6 miliarde de euro regiunilor mai puţin dezvoltate, 38.9 miliarde de euro pentru regiunile de tranziție, 53.1 miliarde euro pentru regiunile dezvoltate, 11.7 miliarde de euro pentru cooperare teritoriala şi 68.7 miliarde de euro pentru Fondul de Coeziune. Fondul Social European dispune de asemenea de o sumă considerabilă, aproximativ 84 de miliarde de euro. Regiunile României se încadrează în categoria regiunilor mai puţin dezvoltate, excepţie făcând regiunea Bucureşti-Ilfov care din 2014 va fi considerată o regiune de tranziţie, având PIB-ul pe cap de locuitor mai mare de 75% din media UE. Astfel, o mare parte din fondurile alocate de către Uniunea Europeană vor fi accesibile ţării noastre. Co-finanţarea comunitară va rămâne şi pentru următoarea perioada stabilită la maxim 85% pentru toate regiunile de dezvoltare din România, mai puţin pentru București-Ilfov unde aceasta va fi de numai 60%.