Construcţia pasajul subteran pune semne de întrebare

0
402

Autorităţile locale nu mai prididesc cu explicaţiile referitoare la pasajul subteran de sub strada «Arieş». Lucrarea a fost lansată la licitaţie cu o lună în urmă, iar de atunci Primăria Craiova a fost nevoită să scrie mai multe răspunsuri pentru lămurirea constructorilor.

Aşa cum se poate vedea pe sistemul de licitare electronică, sunt destul de multe firme de construcţii care ar părea că sunt interesate să se apuce de lucrare, dar au foarte multe nelămuriri legate de modul de execuţie. La o săptămână de la postarea execuţiei, societăţile au început să trimită municipalităţii solicitări prin care au cerut răspunsuri la chestiuni tehnice, care nu au fost suficient de bine detaliate de către Primăria Craiova. Dacă la o licitaţie obişnuită, autorităţile craiovene se confruntau cu una sau cel mult două întrebări din partea constructorilor, de această dată au fost chestionate de cinci ori într-un interval de o lună,  cât s-a scurs de la lansarea lucrării în sistemul electronic de licitaţie. E foarte posibil ca la întrebările de până acum să se adauge şi alte, dat fiind faptul că timpul pentru depunerea ofertelor încă nu a expirat.

Experienţă minimă: 450 metri liniari de conductă

Conform datelor postate pe site-ul electronic, se pare că lucrarea ridică probleme nu atât în ceea ce priveşte modul de execuţie pe care îl doreşte municipalitatea, ci mai degrabă în ceea ce priveşte profilul firmei de construcţii care va lua în antrepriză lucrarea. Cele mai multe întrebări se referă la capacitatea tehnică pe care trebuie să o probeze societăţile ofertante. Astfel, un operator economic a întrebat dacă pentru partea de construcţii de canalizare a apelor pluviale şi pe partea de lucrări de construcţie de conducte şi canalizare a apelor reziduale la mare distanţă trebuie să aducă contractele cu care să demonstreze că au efectuat astfel de lucrări. Autorităţile craiovene au răspuns că nu e suficient contractul şi că trebuie să demonstreze, în plus, că au făcut o reţea de canalizare pluvială cu o lungime minimă de 450 de metri lineari şi au construit conducte pentru canalizarea apelor reziduale cu o lungime minimă de 1.643 metri lineari.

Probleme cu autobetonierele şi vibratoarele

O altă problemă a constructorilor este legată de utilajele care li se cer. Firmele se plâng autorităţilor că nu deţin un parc auto de mare capacitate. Spre exemplu, un operator economic au pus Primăriei Craiova întrebarea dacă poate să vină la licitaţie cu un excavator care poate să ridice o greutate mai mică de 25 de tone. Răspunsul municipalităţii e prompt: «da, cu condiţia de a asigura aceeaşi productivitate pe şantier». Acelaşi răspuns l-a primit o altă firmă de construcţii care are o problemă cu autobetonierele care nu pot să suporte o încărcătură mai mare de şase metri cubi. Autorităţile craiovene i-au comunicat agentului economic că poate să vină la licitaţie şi cu mai multe autobetoniere de capacitate mai mică şi cu care, împreună, se atinge acelaşi scop. Reprezentanţii Primăriei Craiova au acceptat şi o înlocuire a «instalaţiilor de vibrat betoane» cu «vibratoare pneumatice». Municipalitatea a fost strictă în privinţa unui singur aspect: firmele interesate trebuie să-şi probeze experienţa umai cu contracte de construcţie de pasaje, nicidecum cu contracte de renovare.

Un proiect de 16 milioane de euro

Licitaţia va fi adjudecată peste o săptămână când se încheie termenul de depunere a ofertelor. Dacă va proba că deţine capacitate tehnică şi experienţa cerută, societatea câştigătoare va pune mâna pe un contract în valoare de 66,2 milioane de lei, echivalentul a 16 milioane de euro. Potrivit proiectului tehnic, întocmit de asocierea de firme Search Corporation şi Grant CPC SRL, pasajul va trece pe sub două intersecţii, a străzilor «A.I.Cuza» cu «Arieş», precum şi a străzilor «Arieş» cu «Împăratul Traian» şi va fluidiza zona centrală a Craiovei. Din datele tehnice reiese că pasajul va fi denivelat şi va avea o lungime de 405 metri. În proiect sunt prinse modernizarea părţii carosabile şi a trotuarelor, construirea unui sens giratoriu şi a trei alveole pentru mijloacele de transport, precum şi amenajarea a 1.280 de metri pătraţi de spaţii verzi şi a reţelelor de utilităţi. Municipalitatea spera ca lucrările la pasajul să înceapă din această toamnăm şi să fie terminată într-un an şi jumătate de la semnarea contractului.