235 din 352 de site-uri de comparare a preţurilor de călătorie adaugă elemente suplimentare de preţ

0
297

Comisia Europeană a constatat, în urma unei anchete demarate în octombrie 2016, că nu mai puţin de 235 din 352 de site-uri de comparare a preţurilor şi de rezervări de călătorie, deci 75 % dintre ele, adaugă elemente suplimentare de preţ într-o etapă ulterioară a procesului de rezervare, fără informarea clară a consumatorilor, sau pretind preţurile promoţionale care nu corespund niciunui serviciu disponibil. Ancheta a fost demarată ca urmare a unui număr tot mai mare de plângeri formulate de cetăţeni împotriva site-urilor de rezervare a hotelurilor şi a zborurilor pe internet de pe tot teritoriul UE.

comisieAutorităţile au solicitat site-urilor în cauză să respecte legislaţia UE privind protecţia consumatorilor, care le impune o transparenţă totală în materie de preţuri şi să îşi prezinte ofertele în mod clar de la începutul procesului de rezervare. „Internetul oferă consumatorilor o mulţime de informaţii pentru a-şi pregăti, a compara şi a-şi rezerva vacanţele. Cu toate acestea, dacă evaluările de pe site-urile de comparare a preţurilor sunt părtinitoare sau dacă preţurile nu sunt transparente, aceste site-uri induc în eroare consumatorii. Societăţile în cauză trebuie să respecte normele europene de protecţie a consumatorilor, la fel ca orice agenţie de turism. Autorităţile de protecţie a consumatorilor vor solicita acum site-urilor să rezolve aceste probleme. Consumatorii trebuie să beneficieze de aceeaşi protecţie în mediul online ca şi offline…”, a subliniat Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen.

Se va solicita remedierea

Justice, Consumers and Gender Equality European Union Commissioner-designate Vera Jourova of the Czech Republic addresses the European Parliament's Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs, at the EU Parliament in Brussels October 1, 2014.         REUTERS/Yves Herman (BELGIUM - Tags: POLITICS) - RTR48INX

Principalele constatări ale anchetei au evidenţiat faptul că într-o cincime din cazuri, ofertele promoţionale nu sunt de fapt disponibile, iar unul din trei site-uri prezintă la începutul procesului de rezervare un preţ diferit de cel final. De asemenea, în aproximativ o treime din cazuri, preţul total sau modul în care acesta era calculat nu este prezentat clar, iar în unul din patru cazuri, operatorii nu precizează că afirmaţiile cu privire la oferta limitată (de exemplu „au rămas doar 2”, „ disponibil doar astăzi”) se aplică exclusiv siteului respectiv. Reţeaua de cooperare pentru protecţia consumatorilor (CPC) va contacta cele 235 de site-uri în cazul cărora s-au constatat nereguli şi le va solicita remedierea acestora. Dacă site-urile nu se conformează, autorităţile naţionale pot iniţia proceduri administrative sau judiciare, fie direct, fie prin intermediul instanţelor europene, în funcţie de legislaţia naţională aplicabilă.

Autorităţile sunt responsabile cu asigurarea respectării legislaţiei UE

                  Examinarea la nivelul întregii UE a site-urilor („acţiune de verificare”) constă într-un set de verificări efectuate simultan de către autorităţile de protecţie a consumatorilor din diferite ţări. Aceste verificări arată dacă legislaţia UE privind protecţia consumatorilor este respectată. Dacă verificările identifică o încălcare a legislaţiei UE privind protecţia consumatorilor, autorităţile de protecţie a consumatorilor iau legătura cu societăţile implicate şi le solicită să remedieze neregulile. În fiecare an, Comisia coordonează verificarea site-urilor dintr-un anumit sector cu ajutorul Reţelei de cooperare pentru protecţia consumatorilor (CPC), care reuneşte autorităţile de protecţie a consumatorilor din 28 de ţări (26 de state membre ale UE, Norvegia şi Islanda). Autorităţile sunt responsabile cu asigurarea respectării legislaţiei UE în materie de protecţie a consumatorilor în UE.