Începând de astăzi, Craiova reintră pe harta aeroporturilor internaţionale, primul avion decolând în această dimineaţă, la ora 6.30, spre Roma. În plus, mai multe veşti bune au venit ieri din partea conducerii Consiliului Judeţean Dolj. În primul rând, nu se pierde nici un euro din finanţarea europeană, iar pe de altă parte, Aeroportul Internaţional Craiova a devenit operaţional cu aproape o jumătate de an mai devreme. Acest proiect este considerat deja un reper la nivel naţional, aeroportul din Craiova fiind al doilea din ţară, după Otopeni. Consiliul Judeţean ar fi dorit să se reia cursele şi mai devreme: iniţial se anunţase data de 25 octombrie, dar nu s-au obţinut la momentul respectiv toate avizele. Promisiunea făcută în urmă cu câteva luni a fost onorată, aşadar, de administraţia judeţeană şi, implicit, de conducerea Aeroportului Internaţional Craiova.
Planurile de dezvoltare ale Aeroportului sunt interesante şi nu se opresc aici, vor urma alte investiţii şi tot pe fonduri europene. Zeci de milioane de euro vor veni de la Bruxelles la Craiova, astfel încât acest obiectiv va deveni un reper, Aeroportul ocupând locul al doilea, după „Henri Coandă”. Se vorbeşte şi de un al doilea terminal la Craiova cu o suprafaţă de 20.000 de metri pătraţi, realizarea unei platforme de staţionare pentru aeronave, cu o suprafaţă de 30.000 de metri pătraţi, dotarea cu echipamente de siguranţă, precum şi realizarea infrastructurii auxiliare, respectiv un drum perimetral tehnologic, iluminat public şi supraveghere video. Planurile sunt vaste, iar conducerea CJ Dolj doreşte să le ducă la bun sfârşit, aşadar, vor urma alţi patru ani, care vor însemna muncă şi termene.
„Este o zi mare pentru Consiliul Județean Dolj”
Conducerea Consiliului Judeţean Dolj a impus constructorilor calitate, dar şi condiţii sigure pentru aterizare şi decolare. Pista a fost construită, în urmă cu foarte mulţi ani, pentru avioane uşoare sau medii. Acum, lucrurile s-au schimbat. Aşa cum susţine şi preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, pista trebuia neapărat refăcută, astfel încât să poată fi folosită şi de aeronave grele, dar şi cetăţenii să zboare în condiţii de maximă siguranţă. „Este o zi mare pentru Consiliul Județean Dolj și pentru Aeroportul Internațional Craiova. Suntem pregătiți ca, de mâine, să reluăm în forță activitatea pe aeroport, avionul care urmează să opereze prima cursă, spre Roma, urmând să ajungă la Craiova în această după-amiază. Toată lumea implicată în acest proiect de peste 24 de milioane de euro s-a mobilizat exemplar, pentru că, după numai cinci săptămâni, s-a realizat ceea ce ar fi trebuit să se finalizeze în cinci luni – pista de decolare-aterizare, calea de rulaj, precum și reabilitarea platformei de îmbarcare. A fost o muncă intensă, cu oameni care au lucrat pe aeroport şi câte 30 de ore neîntrerupt, cu peste 70.000 de tone de asfalt turnat de constructori pentru o pistă care va rezista zeci de ani de acum înainte. Aeroportul Internațional Craiova, un obiectiv care aparține Consiliului Județean Dolj și pentru care au fost depuse toate eforturile în vederea reabilitării și modernizării, va rămâne fala regiunii Oltenia. Ceea ce s-a realizat aici este foarte important pentru specialişti, greutatea avioanelor care trebuie să aterizeze pe piaţă a crescut foarte mult, aşa că avioanele mari sau avioanele mai mici, dar cu încărcătură foarte mare pot să aterizeze liniştite aici. Rămân lucrări în continuare până la primăvară, locuri de parcare pentru avioane etc., sunt în termen. Vreau să mulţumesc firmei Azvi, dar şi altor firme care au lucrat, pentru că şi-au chemat oamenii la lucru şi în zilele libere, altfel nu se putea termina atât de repede şi lucrările să fie atât de bine executate. Oameni care la un simplu telefon al nostru au vibrat… Le mulţumim la toţi”, a mai spus şeful administraţiei judeţene.
„Le mulţumesc constructorilor, care au arătat că atunci când vor… se poate”
Astăzi, la ora 6.30, dimineaţa, va zbura primul avion spre Roma. Despre această cursă, dar şi despre efortul pentru finalizarea acestei lucrări, a vorbit Alina Tănăsescu, vicepreşedintele al CJ Dolj. „Aşa cum ştiţi, la solicitarea reprezentanţilor Wizz Air, la această dată este gata pista, calea de rulare şi pista de îmbarcare-debarcare, astfel încât zborurile vor putea fi reluate începând de mâine (n.r. – astăzi). Astăzi (n.r. – ieri) va ateriza în jurul orei 19.00, aeronava Wizz Air, care mâine (n.r. – astăzi) dimineaţă va pleca spre Roma la ora 6.30. Aş vrea să le mulţumesc tuturor celor care s-au implicat în desfăşurarea acestui proiect, oameni care au stat pe acest aeroport zi şi noapte, astfel încât lucrările să fie gata la timp şi să le mulţumesc constructorilor, care au arătat că atunci când vor… se poate, nu în ultimului rând conducerii şi reprezentanţilor Aeroportului şi Consiliului Judeţean Dolj, care s-au implicat în tot acest proiect extrem de important”, a subliniat Alina Tănăsescu.
„Vom măsura efectele directe şi indirecte pe care le au zborurile asupra economiei locale”
Cristinel Iovan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dolj, a vorbit despre efortul antreprenorului, dar şi despre planurile de viitor ale acestui aeroport, despre posibilitatea de a mai poposi în Bănie şi un alt operator aerian, cu alte oferte dar şi noi rute, începând cu vara viitoare. „Am hotărât cu toţii ca, atunci când vor începe lucrările de reabilitare a pistei pe Aeroport Craiova, să fim prezenţi zi de zi alături de colegii noştri şi această echipă inimoasă de la Aeroportul din Craiova pentru a putea realiza cât mai repede această investiţie pentru craioveni, pentru olteni şi altor locuitori din Bulgaria şi Serbia care zboară din acest aeroport. Duminică seara, pe la ora 20.30, când lucrările s-au terminat, a fost o bucurie enormă, angajaţii s-au luat în braţe. Acest aeroport reprezintă foarte mult pentru noi. Vom măsura în perioada următoare efectele directe şi indirecte pe care le au zborurile asupra economiei locale şi în mod cert şi alţi operatori vor veni şi îşi vor deschide operaţiunile de pe acest aeroport. S-a vorbit foarte mult şi s-a mulţumit pe bună dreptate constructorilor, asistenţei tehnice pentru efortul pe care l-au făcut. V-am spus şi la conferinţele trecute că efortul făcut de antreprenor nu a fost simplu, pentru că a susţinut din fondurile proprii lucrări. Până când facturile urmau să fie decontate din bani europeni, trecea o perioadă destul de lungă şi de aceea foarte multe aspecte trebuiau depăşite în momente. Am avut zile de cumpănă, de agitaţie, când vedeam că lanţul care aprovizioneze cu bitum, cu asfalt, piatră spartă, această lucrare era întrerupt din diferite motive şi tocmai de aceia domnul preşedinte Prioteasa spunea că foarte multe firme locale veneau şi susţineau această lucrarea, ca ea să se finalizeze într-un termen cât mai rapid. Ştim aşteptările pe care le au craiovenii despre acest aeroport. Ne bucurăm că de mâine (n.r. – ieri) craiovenii care şi-au luat bilet spre Roma vor putea pleca de aici. Să sperăm că veştile bune vor continua cu acest aeroport…”, a mai spus vicepreşedintele CJ Dolj.
„Este ultima iarnă când vor mai fi probleme cu ceaţa”
Directorul Aeroportului, Mircea Dumitru, i-a mulţumit public preşedintelui Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa pentru „cadoul” pe care i l-a făcut prin amenajarea acestei piste la standarde europene. „Personal, este prima umbră de bucurie din acest an, care, din motive personale, pentru mine va rămâne cel mai urât an din viaţa mea. Este o umbră de bucurie pentru că am ajuns aici, în acest punct. Dar ne mai rămân lucrări de făcut – mă refer la platforma de îmbarcare-debarcare şi la echipamentul de balizaj. Pe măsură ce echipamentele încep să sosească, unele extrem de performante, de la firma ADB, le vom pune în operă sub trafic şi, pe măsură ce se va realiza fiecare fir, îl vom aprinde în speranţa că vom sprijini aterizarea în condiţii de vizibilitate redusă. Vom mai avea şi în această iarnă probleme probabil cu ceaţa, dar este ultima iarnă când vor mai fi probleme de acest gen. Îmi cer scuze pentru disconfortul din ultimele două săptămâni creat pasagerilor, care au fost nevoiţi să se deplaseze la şi de la Otopeni cu autocarele. Sperăm că vor înţelege de ce s-a întâmplat aşa şi cât de mare a fost efortul făcut cu toţii”, a subliniat directorul executiv Mircea Dumitru.
Bogdan Mitache, director şantier:
„Această lucrare va rămâne una de referinţă şi din punctul de vedere al volumului lucrării, dar şi din punctul de vedere al termenului mic de realizare. Am lucrat în avans şi am lucrat foarte bine, o lucrarea de calitate. A fost o provocare foarte mare. Pot menţiona, în acest sens, o cantitate de asfalt de peste 70.000 de tone, câteva mii de tone de beton rutier, undeva la 90-100 de mii de metri liniari de rosturi şi marcaje, care reprezintă o cantitate destul de semnificativă. A fost foarte greu, dar suntem şi noi bucuroşi că putem să aducem bucurie în casa celor din zonă”.
Dumitru Palada, şeful echipei de consultanţă:
„Într-un termen foarte scurt a trebuit să realizăm lucrări destul de mari. Ca să vă daţi seama ceea ce s-a făcut aici, înseamnă echivalentul a 16 km de drum naţional cu lăţimea de 10 metri sau pentru drum judeţean, cu lăţimea de 7 metri, ar însemna 24 km. Asta pentru a vă da seama, că, practic, în șase săptămâni s-a construit ceea ce se construieşte în doi-trei ani în materie de drumui naţionale sau judeţene. Provocările au fost 24 din 24 de ore. Au fost şi probleme tehnice, pe care a trebuit să le rezolvăm în timpul execuţiei, pentru că nu s-a putut altfel. S-au rezolvat, dar am reuşit. Pentru mine este o bucurie că sunt cetăţean al Craiovei şi este o încununare a unei activităţi de câţiva zeci de ani în domeniul construcţiilor”.
Mircea Dumitru, directorul executiv al Aeroportului Internaţional Craiova:
„Partea de zebră pe care o vedeţi este cea care arată pilotului că acolo este capătul de pistă şi veţi vedea în continuare două pete albe din zebră sau din marcajul pistei care reprezintă zone de prag. Se fac ultimele măsurători vizavi de direcţiile pistei, care să ne ajute în continuare pentru condiţiile de navigaţie, şi procedurilr pentru navigaţia instrumentală. Toate acestea, coroborate cu balizajul pe care îl vom pune, vor aduce Aeroportul Craiova la condiţii similare cu cele de pe Aeroportul Otopeni. La intrarea pe calea de rulaj marcajul trece pe culoarea galben. Sunt, de asemenea, acolo marcate poziţia de hold, de aşteptare a aeronavei, atunci când se duce către pistă. De asemenea, sunt nişte „X”-uri de culoare galbenă. Acestea specifică faptul că respectivele căi de rulaj nu sunt deschise aviaţiei civile, astfel încât să nu existe niciun pericol ca pilotul să intre pe o altă cale de rulare. Deocamdată, avem vechiul sistem de balizaj şi sperăm ca pe măsură ce vin echipamentele să le putem instala. Absolut toate cablurile sunt trase prin beton. Vor fi lumini de ax, lumini de lateral, lumini de praguri, lumini de direcţie, absolut tot ceea ce înseamnă balizaj profesional”.
RADU ILICEANU şi MARGA BULUGEAN