Un proiect la final, dar rezultatele se vor vedea mai târziu

0
388

Început, oficial, în primăvara acestui an, un program dezvoltat cu fonduri europene, prin POSDRU 2007-2013, s-a încheiat, într-un cadru festiv, ieri, la Craiova. Proiectul a avut ca scop reducerea abandonului şcolar şi, în cel de-al doilea segment, acordarea celei de-a doua şanse de a învăţa pentru copii. Rezultatele sunt pline de speranţe, dar rămân mai multe semne de întrebare, mai ales în ceea ce priveşte finanţarea şi implicarea autorităţilor publice locale.

În aprilie 2015, Asociaţia „Edulife” Craiova, împreună cu partenerii săi – Şcoala Gimnazială Filiaşi, Şcoala Gimnazială Sadova, ambele din Dolj, Şcoala Gimnazială nr.7 Petroşani şi Şcoala Gimnazială nr.3 Lupeni, amândouă din judeţul Hunedoara – anunţau lansarea proiectului „Stop abandonului şcolar!”. Obiectivul a constat în reducerea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii din regiunea Sud-Vest Oltenia şi Regiunea Vest, prin creşterea numărului de elevi şi tineri menţinuţi şi reintegraţi în sistemul educaţional. Grupul-ţintă a fost constituit din 400 de elevi cu risc de părăsire a şcolii, 100 de tineri care au părăsit timpuriu procesul de învăţământ, precum şi 250 de părinţi ai adolescenţilor.

„Copiii au simţit că sunt băgaţi în seamă…”

La finele proiectului, rezultatele sunt mai mult decât satisfăcătoare. Ţintele au fost atinse aproape în totalitate, după cum a afirmat şi managerul Tamara Belu: „Credem că acest program de aproximativ 900.000 de euro şi-a atins scopul, deoarece s-a văzut o scădere a abandonului şcolar. Am văzut copii care şi-au dorit să continue activităţile, inclusiv pe perioada vacanţei. Au mers în excursii, au vizionat spectacole, au participat la diverse activităţi educative”. Managerii din instituţiile partenere au fost şi ei mulţumiţi de rezultatele obţinute. La rândul său, prof  Alina Marilena Dica, preşedintele „Edulife”, a precizat: „Cred că a fost cel mai important lucru cel în care aceşti copii au simţit că sunt băgaţi în seamă. Atât ei, cât şi părinţii lor. Sigur, nu sunt rezolvate toate problemele, dar este un început şi vom căuta să implementăm şi alte proiecte, fiindcă este nevoie de ele, astfel încât abandonul şcolar să fie cât mai mic”.

Este nevoie de implicarea autorităţilor locale

Una dintre secţiunile conferinţei de încheiere a proiectului s-a numit „Lecţii învăţate şi experienţe împărtăşite”. Prof.  Cristina Ardelean, expert pentru „a doua şansă”, un segment al programului, a punctat: „Este o dificultate cu copiii care au părăsit sistemul de învăţământ şi au ajuns la vârsta adolescenţei, în care apar întrebările şi, inevitabil, sunt aşteptate răspunsurile. Aici trebuie făcut ceva”. De asemenea, prof .  Laura Radu, expert în monitorizare şi evaluare, a menţionat: „Este mare nevoie de mai mulţi oameni cuprinşi în astfel de proiecte, dar ne lovim de problema financiară. Este nevoie şi de o co-finanţare, astfel încât să fie acoperite toate costurile. Ori, aici autorităţile publice locale trebuie să se implice. Sunt întârzieri cu banii veniţi din Europa, iar, pentru a plăti munca tuturor colaboratorilor este nevoie de bani. De aceea spun că autorităţile trebuie să se implice. Vă spun că, din acest punct de vedere, la Filiaşi autorităţile au înţeles eforturile şi au participat la co-finanţare. În rest, pe Valea Jiului, sunt probleme. Toată lumea trebuie să înţeleagă că este necesară investiţia în educaţie”.