Copiii din medii defavorizate social – în pericol de eșec și abandon școlar

0
1143

Doar 7% dintre copiii din medii defavorizate social au participat efectiv la lecții în perioada derulării “școlii online”, arată un studiu realizat de Caritas România, în perioada aprilie – iulie 2020, în opt județe din țară, în localități rurale și urbane.

Decizia Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență (CNSSU) din data de 9 martie 2020 de a suspenda cursurile din toate unitățile din învățământul preuniversitar a dus la închiderea școlilor și reorganizarea predării lecțiilor prin internet, cunoscută sub denumirea de „școala online”. Această măsură, luată în condițiile unei situații de urgență, a fost o provocare pentru toți participanții: elevi, profesori și părinți. Dacă, la nivel general, acest nou mod de predare a fost o provocare, pentru copiii din familiile care se confruntă cu sărăcia riscul de excludere și abandon e maxim.

Studiul arată că în timpul pandemiei: 7% dintre copii au participat efectiv la lecții predate online (predare și participarea la evaluare); 15% dintre copii au participat în mod regulat în activități școlare; 26% au declarat că au participat ocazional la cursuri; 15% dintre copii au menționat că au rezolvat temele trimise online; 29% dintre copii au lucrat numai pe materiale tipărite și distribuite.

Așadar, chiar dacă această abordare – școala online – a fost utilă pentru a menține contactul dintre copii și școală și i-a ajutat să nu uite ceea ce au învățat înainte, metoda este departe de a atinge obiectivele procesului de predare și învățare. Copiii, în special cei din clasele primare, învață mult mai ușor direct de la profesorul lor și prin interacțiune, nu singuri pe foi pe hârtie.

Studiul a relevat motivele pentru care participarea la educație a copiilor dezavantajați social a fost atât de scăzută: acces redus/limitat la mijloacele tehnice; utilizarea în comun a echipamentelor – un computer sau dispozitiv mobil, acolo unde există, este împărtășit de mai mulți membri ai familiei; lipsa abilităților pentru învățarea digitală la domiciliu din partea părinților sau a unui adult.