Zi de mare sărbătoare ieri, la Liceul Tehnologic Auto din Craiova. Pe lângă semnificaţia plină de încărcătură istorică a zilei de 9 mai, la această dată, an de an, unitatea de învăţământ, de referinţă în judeţul nostru, marchează ziua liceului. Acest liceu este recunoscut la nivelul reţelei de învăţământ preuniversitar doljean şi prin atragerea mediului economic în dotarea şi pregătirea profesională a elevilor. Colaborarea cu mediul economic a început în urmă cu câţiva ani, dar cele mai mari investiţii au fost făcute anul acesta. Au fost amenajate clase, laboratoare, ateliere, dar, şi un impozant cabinet de istorie. Sute de elevi de gimnaziu au trecut ieri, pragul atelierelor şcolare pentru a vedea ce înseamnă pregătirea practică, în vederea specializării într-o meserie. Şi cum se spune…”omul sfinţeşte locul”, adică, se vede managementul de calitate şi viziunea europeană.
Liceul Tehnologic Auto este singura unitate de învăţământ din zona Olteniei care a fost selectată în proiectul naţional „Adoptă un liceu“, care este derulat de Şcoala de Valori şi Asociaţia ROI şi care îşi propune să îmbunătăţească activitatea educaţională şi să rezolve fractura existentă între mediul de afaceri şi şcoală.
Pentru anul şcolar 2018-2019, la unitatea educaţională mai sus menţionată, la învăţământul gimnazial, cursuri de zi, clasa a V-a, filiera vocaţională vor fi 28 de locuri, iar la învăţământul liceal cursuri de zi, clasa a IX-a, 84 de locuri; iar la învăţământul profesional, 112 de locuri. La învăţământul liceal, cursuri seral, pe filiera tehnologică vor fi 56 de locuri. De asemenea, oferta educaţională pentru anul viitor va cuprinde şi o Şcoală postliceală, fiind vorba de o serie de 28 de locuri, cursuri zi. „În această zi cu profunde semnificaţii pentru istoria românilor, pentru istoria universală şi europeană, Liceul Tehnologic Auto vine şi el să întregească pleiada de evenimente, cu manifestări educaţionale care să marchează ziua liceului. Am invitat la liceul nostru 15 unităţi gimnaziale din Craiova şi din judeţ, care au venit cu elevii. Aceștia vor absolvi peste câteva zile clasa a VIII-a. Scopul a fost acela pentru a ne cunoaşte unitatea şcolară, pentru a face un tur al şcolii, al sălilor de clasă şi al laboratoarele. Fără falsă modestie vă spun că anul acesta este un an cu realizări pe multiple planuri, în ceea ce priveşte dotarea unităţii şcolare cu tehnologie de ultimă generaţie, tehnologie care oferă elevilor posibilitatea să dobândească competenţe, competenţe extrem de folositoare pe piaţa muncii. Suntem printre puţinele unităţi din ţară care, începând din acest an, au o maşină cu comandă numerică şi un simulator de sudură, un aparat extrem de performant, care oferă tinerilor posibilitatea să capete deprinderi. De asemenea. tot în acest an, au fost dotate şi celelalte săli de clasă şi tot prin sponsorizări s-a început modernizarea şi dotarea unui laborator de mecatronică. Din feedback-ul pe care l-am primit în urma întâlnirii de astăzi, am înţeles că elevii oaspeţi au rămas impresionaţi de dotarea acestui liceu. Toate aceste investiţii s-au făcut prin proiectul “Adoptă un liceu”, care a presupus atragerea de partea comunităţii şi implicit a şcolii a agenţilor economici. Aceşti oameni inimoşi au venit alături de noi şi au contribuit efectiv la dotarea liceului cu tehnologie de ultimă generaţie. Iar pe lângă dotare, agenţii economici mai oferă şi posibilitatea, ca la terminarea studiilor, absolvenţii liceului nostru să fie şi angajaţi.”, a subliniat George Bercea, directorul Liceului Tehnologic Auto.
„Este mult mai interesantă munca într-un atelier de proiectare”
Ing, Ion Popovici, instructor de practică pentru operare pe maşini-unelte, la Liceul Tehnologic Auto din Craiova, ne-a explicat ieri, cu lux de amănunte cum funcţionează maşina cu comanda numerică precum şi programele de execuţie care pot fi întocmite pe calculatoare dotate cu simulatoare Siemens. “Este mult mai uşor să modifici un program pe calculator, decât să-l modifici pe maşina unealtă după ce vezi că ai greşit piesa. Pe calculator ai posibilitatea să rectifici programul fără să strici materialul sau piesa. După ce ne-am convins că programul a fost bine întocmit, programele sunt trimise la maşinile unelte. Există şi posibilitatea de a le face direct pe maşina unealtă, dar, este mult mai interesantă munca într-un atelier de proiectare, unde oameni de acelaşi calibru se pot consulta între ei şi pot genera nişte programe deosebite. Apoi, aceste programe sunt trimise la maşinile unelte, iar treaba operatorului este doar de a regla maşina…”, a povestit ing. Popovici, înconjurat de elevii săi.
„Nu putem să depăşim liniile punctate,acelea galbene”
Despre modul în care funcţionează simulatorul de sudură ne-a vorbit Luiza Peştan, profesor de instruire practică, la aceeaşi unitate de învăţământ. Pe doamna profesor am găsit-o în mijlocul elevilor, chiar în laboratorul de sudură, dotat cu un simultor, achiziţionat cu ajutorul firmelor, iar cel care ne-a făcut o aplicaţie live, a fost un elev de clasa a X-a, pasionat de acest job, de sudor. „Noi imităm condiţiile reale de lucru. După ce îşi reglează parametrii, elevul realizează o asamblare prin sudură, în momentul în care pe pistolet apar săgeţiile verzi, înseamnă că totul este în regulă. Săgeţiile albastre îl ghidează, astfel încât se păstrează viteza corespunzătoare. Nu putem să depăşim liniile punctate galbene, numai aşa ne va ieşi cordonul de sudură corespunzător. La finalul exerciţiului, putem să vedem ceea ce am realizat, ce putem îmbunătăţi, ce am greşit, adică, tot…”, ne-a explicat ieri, profesorul de clasă.
Roboţii au fost la un pas de a fi duşi în Indonezia
La laboratorul de Mecatronică, roboţeii construiţi de-a lungul anilor de elevii care au studiat la acest liceu, erau în plină funcţiune. Elevii pasionaţi, coordonaţi de prof. Cornelia Marinescu erau la lucru, ei se pregătesc pentru următoarele competiţii, pe una deja au trecut-o cu brio, lipsindu-le doar puţin noroc să ajungă la faza internaţională din Indonezia. Dar tinerii fiind şi cu un dascăl atât de inimos nu s-au lăsat şi vor continua. Performanţa înseamnă muncă, iar elevii de la Liceul Tehnologic Auto au înţeles lucrul acesta. „Laboratorul de Mecatronică a fost realizat şi dotat cu ajutorul firmei Kirchoff. Sunt câteva platforme care se folosesc pe parte electrică, pe parte electronică, hidraulică şi acţionări mecanice. Printre altele am achiziţionat şi două „jocuri” de tip lego, care ne ajută să studiem şi să construim roboţii, dar mai ales funcţionarea senzorilor. Avem acolo un robot biped şi un robot pe plarformă, deplasare făcându-se cu ajutorul unor şenile…”, a explicat profesorul coordonator.