Modificarea structurii anului de învăţământ, aflată în dezbatere publică

0
1112

Ministerul Educaţiei şi Cercetării a pus în dezbatere publică structura anului şcolar 2020/2021. Sunt câteva modificări importante, iar reacţiile nu au întârziat să apară, lucru recunoscut chiar de Monica Anisie, ministrul MEC, cele mai importante venind din partea elevilor.

Anul şcolar 2019/2020 are prevăzute 35 de săptămâni, începând pe 9 septembrie 2019, iar, prin calendarul propus, numărul acestora s-ar reduce la 34, cele două semestre urmând să fie egale. Atfel, dacă va fi aprobat calendarul 2020/2021, anul de învăţământ ar urma să debuteze pe 14 septembrie a.c., semestrul I urmând să fie încheiat pe 29 ianuarie 2021. În acest interval, ar fi o vacanţă pentru învăţământul preşcolar şi cel din clasele 0 – IV, în perioada 26 0ctombrie – 1 noiembrie 2020; vacanţa de iarnă – 23 decembrie 2020 – 10 ianuarie 2021; cursuri – 11 ianuarie 2021 – 29 ianuarie 2021; vacanţa intersemestrială – 30 ianuarie – 7 februarie 2021. Semestrul al II-lea ar urma să înceapă pe 8 februarie 2021, fiind încheiat pe 18 iunie 2021. Conform calendarului propus, între 2 – 11 aprilie 2021 va fi o vacanţă, urmată de o perioadă de cursuri (12 – 29 aprilie), după care va veni o altă pauză (30 aprilie – 9 mai), iar anul următor de studiu ar fi preconizat în septembrie, data nefiind stabilită.

Elevii îşi fac auzită vocea

Reacţiile nu au întârziat să apară, iar Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) şi-a expus punctul de vedere. Adolescenţii îi cer minstrului MEC, prof. Monica Anisie, să retragă proiectul privind structura anului şcolar 2020/2021, solicitând o structură fixă, în care  şcoala să înceapă pe 1 septembrie şi să se termine pe 1 iunie în fiecare an.  „Susţinem adoptarea unei măsuri  care să ducă la creşterea actului instructiv – educativ, „in extenso”, anul şcolar urmând să înceapă pe 1 septembrie şi să se încheie pe 1 iunie. În  anul 2017, în cadrul Adunării Generale a CNE, de la Râmnicu – Vâlcea, liderii elevilor din toată ţara au adoptat ohotărâre pentru ca dezideratul CNE să fie obţinerea unei structuri fixe pentreu desfăşurarea cursurilor dintr-un an şcolar”, se menţionează într-un comunicat apărut pe 8 ianuarie, la o zi după ce, la Craiova, a avut loc Adunarea Generală a CNE, unde a fost prezentă şi Monica Anisie. Elevii consideră că „o astfel de măsură (preconizată în planul 2020/2021 – n.r.) ar produce haos în sistemul de educaţie, întrucât întreaga perioadă dintre cele două vacanţe (cea de iarnă, respectiv intersemestrială) va fi dedicată doar rezolvării situaţiei şcolare şi nu aprofundării materiei, în conformitate cu programa şcolară. Faptul că proiectul de Ordin prevede cel mai scurt an şcolar din istoria recentă nu este un aspect îmbucurător pentru beneficiarul primar al educaţiei – nu structura anului şcolar ar trebui să fie una mult mai aerisită, pentru a permite dezvoltarea personală şi profesională a elevului, ci metodele de predare – învăţare – evaluare folosite şi arhitectura curriculară implementată”. De asemenea, CNE a explicat şi de ce structura propusă este inadecvată: „Calendarul examenelor naţionale este unul decalat, elevii fiind nevoiţi să susţină aceste examene în toiul verii, în clase care nu sunt dotate cu sisteme de ventilaţie… Mai mult decât atât, această măsură (1 septembrie – 1 iunie, durata anului şcolar – n.r.) ar fi benefică şi pentru elevii din învăţământul profesional şi tehnic, care, din cauza săptămânilor de practică, termină şcoala în luna iulie”.

Ministrul Educaţiei recunoaşte că sunt probleme

Din câte au apărut, până acum, în spaţiul public, preconizata modificare este departe de a fi perfectă, lucru recunoscut chiar de Monica Anisie, pe pagina sa de facebook: „Am primit peste 50 de puncte de vedere, de la elevi, părinţi şi profesori. Aştept opinii până pe 17 ianuarie 2020, pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro. Va urma consultarea din cadrul Comisiei de Dialog Social, potrivit prevederilor MEC şi abia apoi noua structură va fi aprobată prin Ordin al ministrului”.