Abandonul şcolar a crescut în ultimii 10 ani

0
227
Peste 14% dintre generațiile elevi de până care au ajuns în clasa a VIII-a, în ultimii 10 ani – perioada 2010-2020 – au abandonat școala, potrivit rapoartelor anuale privind starea învățământului, ale Ministerului Educației, prezentate de edupedu.ro. Traduse în date, înseamnă peste 323.600 de elevi.  Între timp, unui dintre copii au ajuns adulţi ,  dar nu au terminat nici măcar opt clase. Situația este și mai dificilă în mediul rural, unde unul din 5 elevi nu ajunge să termine clasa a VIII-a.

Numărul celor care au abandonat poate fi echivalat cu 12.944 de clase a câte 25 de elevi fiecare, clase în care statul a eșuat să livreze serviciul public de Educație, garantat prin Constituție. În tabelul de mai jos sunt datele Ministerului Educației care arată câți elevi au intrat în clasa I în perioada 2003-2012 și câți au absolvit clasa a VIII-a din generațiile respective. Ministerul Educației îi scade pe cei rămași repetenți în clasa a VIII-a și rezultă procentul și numărul elevilor care au abandonat.

Anul școlar al intrării în clasa I Elevi intrați în ciclul primar Anul școlar al absolvirii clasei a VIII-a Absolvenți de clasa a VIII-a Repetenți în clasa a VIII-a Abandonul școlar cumulat în ciclurile primar și gimnazial (%) Elevi care au abandonat școala, din total elevi înscriși cu 8 ani în urmă*
2003/2004  287.552 2010/2011 227.369 4888 19,2 55.210
2004/2005  227.850 2011/2012 183.315 5081 17,3 39.418
2005/2006  226.324 2012/2013 183.312 5817 16,4 37.117
2006/2007  220.489 2013/2014 182.600 5967 14,5 31.970
2007/2008  221.185 2014/2015 184.353 6558 13,7 30.302
2008/2009  212.022 2015/2016 177.651 6880 13,0 27.563
2009/2010  203.895 2016/2017 169.298 6485 13,8 28.137
2010/2011  203.926 2017/2018 170.528 6386 13,2 26.918
2011/2012  206.055 2018/2019 174.473 6379 12,2 25.138
2012/2013  202.134 2019/2020 176.557 3749 10,8 21.830
Total / medie 2.211.432 1.829.456 58.190 14,4 323.603
Sursa: Ministerul Educației. Date calculate pe baza informațiilor INS, 2004-2021
*Inclusiv cazurile de deces, migrație, exmatriculare, precum și elevii cu situația școlară neîncheiată
Observație: Au fost luați în calcul elevii din învățământul de masă și din cel special. Pentru învățământul primar
sunt luați în calcul toți elevii, indiferent de forma de învățământ, iar pentru gimnaziu datele se referă numai la
forma de învățământ de zi.

Abandonul școlar este o molimă a sistemului educațional românesc, iar la sat indicii de abandon sunt uriași. Aproape o cincime (19,7%) dintr-o generație școlară (cohortă) se pierde pe parcursul învățământului primar și gimnazial în mediul rural, comparativ cu numai 4,9% în mediul urban, mai arată rapoartele oficiale. Cu o strategie de părăsire timpurie a școlii în sertar, adoptată din 2015 și care ar fi trebuit să scadă mult mai mult abandonul școlar, autoritățile se chinuie să lupte cu acest flagel. Recent au anunțat Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțat din PNRR, dar până acum banii nu au ajuns în școli, cu toate că programul e anunțat și aprobat din aprilie, lista de școli bătută în cuie de atunci, au fost semnate contractele de finanțare pentru majoritatea celor 1.400 de unități de învățământ implicate abia în urmă cu o săptămână. Există însă programe de reducere și chiar de eradicare a abandonului școlar care dau rezultate foarte bune în școlile publice, cel puțin asta susțin profesorii implicați în acestea – proiectele sunt aplicate de organizații neguvernamentale care finanțează programe de tip after school care includ masa caldă, pregătire suplimentară și orientare școlară, mai precizează edupedu.ro.