Peste 14% dintre generațiile elevi de până care au ajuns în clasa a VIII-a, în ultimii 10 ani – perioada 2010-2020 – au abandonat școala, potrivit rapoartelor anuale privind starea învățământului, ale Ministerului Educației, prezentate de edupedu.ro. Traduse în date, înseamnă peste 323.600 de elevi. Între timp, unui dintre copii au ajuns adulţi , dar nu au terminat nici măcar opt clase. Situația este și mai dificilă în mediul rural, unde unul din 5 elevi nu ajunge să termine clasa a VIII-a.
Numărul celor care au abandonat poate fi echivalat cu 12.944 de clase a câte 25 de elevi fiecare, clase în care statul a eșuat să livreze serviciul public de Educație, garantat prin Constituție. În tabelul de mai jos sunt datele Ministerului Educației care arată câți elevi au intrat în clasa I în perioada 2003-2012 și câți au absolvit clasa a VIII-a din generațiile respective. Ministerul Educației îi scade pe cei rămași repetenți în clasa a VIII-a și rezultă procentul și numărul elevilor care au abandonat.
Anul școlar al intrării în clasa I | Elevi intrați în ciclul primar | Anul școlar al absolvirii clasei a VIII-a | Absolvenți de clasa a VIII-a | Repetenți în clasa a VIII-a | Abandonul școlar cumulat în ciclurile primar și gimnazial (%) | Elevi care au abandonat școala, din total elevi înscriși cu 8 ani în urmă* |
2003/2004 | 287.552 | 2010/2011 | 227.369 | 4888 | 19,2 | 55.210 |
2004/2005 | 227.850 | 2011/2012 | 183.315 | 5081 | 17,3 | 39.418 |
2005/2006 | 226.324 | 2012/2013 | 183.312 | 5817 | 16,4 | 37.117 |
2006/2007 | 220.489 | 2013/2014 | 182.600 | 5967 | 14,5 | 31.970 |
2007/2008 | 221.185 | 2014/2015 | 184.353 | 6558 | 13,7 | 30.302 |
2008/2009 | 212.022 | 2015/2016 | 177.651 | 6880 | 13,0 | 27.563 |
2009/2010 | 203.895 | 2016/2017 | 169.298 | 6485 | 13,8 | 28.137 |
2010/2011 | 203.926 | 2017/2018 | 170.528 | 6386 | 13,2 | 26.918 |
2011/2012 | 206.055 | 2018/2019 | 174.473 | 6379 | 12,2 | 25.138 |
2012/2013 | 202.134 | 2019/2020 | 176.557 | 3749 | 10,8 | 21.830 |
Total / medie | 2.211.432 | 1.829.456 | 58.190 | 14,4 | 323.603 |
*Inclusiv cazurile de deces, migrație, exmatriculare, precum și elevii cu situația școlară neîncheiată
Observație: Au fost luați în calcul elevii din învățământul de masă și din cel special. Pentru învățământul primar
sunt luați în calcul toți elevii, indiferent de forma de învățământ, iar pentru gimnaziu datele se referă numai la
forma de învățământ de zi.
Abandonul școlar este o molimă a sistemului educațional românesc, iar la sat indicii de abandon sunt uriași. Aproape o cincime (19,7%) dintr-o generație școlară (cohortă) se pierde pe parcursul învățământului primar și gimnazial în mediul rural, comparativ cu numai 4,9% în mediul urban, mai arată rapoartele oficiale. Cu o strategie de părăsire timpurie a școlii în sertar, adoptată din 2015 și care ar fi trebuit să scadă mult mai mult abandonul școlar, autoritățile se chinuie să lupte cu acest flagel. Recent au anunțat Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțat din PNRR, dar până acum banii nu au ajuns în școli, cu toate că programul e anunțat și aprobat din aprilie, lista de școli bătută în cuie de atunci, au fost semnate contractele de finanțare pentru majoritatea celor 1.400 de unități de învățământ implicate abia în urmă cu o săptămână. Există însă programe de reducere și chiar de eradicare a abandonului școlar care dau rezultate foarte bune în școlile publice, cel puțin asta susțin profesorii implicați în acestea – proiectele sunt aplicate de organizații neguvernamentale care finanțează programe de tip after school care includ masa caldă, pregătire suplimentară și orientare școlară, mai precizează edupedu.ro.