Documentul de poziţie al Grupului PPE privind economia digitală

0
513
Technology in the hands of businessmen
Technology in the hands of businessmen

O economie digitală europeană prosperă reprezintă una dintre pietrele de temelie ale creşterii economice şi ocupării forţei de muncă în UE. De asemenea, aceasta este fundamentală pentru modernizarea industriei tradiţionale. Având în vedere câştiguri estimate în valoare de 500 de miliarde EUR generate de o creştere economică suplimentară şi o stimulare substanţială a procesului de creare de locuri de muncă în Europa, Grupul PPE va întreprinde demersuri în direcţia finalizării pieţei unice digitale, pentru a oferi un maximum de beneficii şi valoare adăugată cetăţenilor şi companiilor noastre. Cu alte cuvinte, dorim să oferim cetăţenilor noştri o amplă varietate de servicii transfrontaliere, să stimulăm crearea de servicii online inovatoare la preţuri competitive şi să facilităm accesul companiilor şi, în special, al IMM-urilor, pe pieţele transfrontaliere.

Fiind cel mai mare grup politic din cadrul Parlamentului European, PPE constituie forţa motrice pentru dezvoltarea acestui proiect-cheie şi pentru satisfacerea aşteptărilor cetăţenilor şi companiilor europene, creând o piaţă unică digitală competitivă, inovatoare şi orientată către cetăţeni la nivel global. Din acest punct de vedere, dorim să traducem într-un mod inteligent normele care s-au dovedit esenţiale în lumea clasică a afacerilor (offline) în norme pentru lumea digitală. Aşadar, trebuie să ne axăm pe iniţiative care vor depăşi fragmentarea juridică şi vor permite companiilor să culeagă roadele întregii pieţe europene, oferind consumatorilor o gamă mai vastă de opţiuni.

Suntem convinşi că o economie digitală mai bună şi robustă în Europa este necesară şi că barierele dintre statele membre trebuie eliminate pentru a crea o „piaţă unică digitală” reală. Aceasta necesită, în principal, consolidarea încrederii cetăţenilor şi a companiilor în economia digitală. În acest scop, adoptarea rapidă a unui cadru cuprinzător, dar realist, pentru protecţia datelor în UE, care ar spori competitivitatea Europei, asigurând, în acelaşi timp, confidenţialitatea efectivă online, precum şi adoptarea Directivei privind securitatea reţelelor şi a informaţiei sunt esenţiale pentru finalizarea pieţei unice digitale. Grupul PPE acordă prioritate calităţii în raport cu viteza în cadrul discuţiei permanente referitoare la protecţia datelor şi securitatea cibernetică, pentru a ajuta companiile noastre să profite de potenţialul unei economii bazate pe date.

Piaţa unică digitală stimulează creşterea economică a multor industrii europene, precum sectorul industriilor creative, care este sectorul cel mai inovator, orientat spre tineri şi care are un imens potenţial de creare de locuri de muncă într-un mediu care se dezvoltă rapid şi se află mereu în schimbare. Cadrul privind drepturile de proprietate intelectuală oferă protecţie pentru valoarea muncii prin care a fost creat conţinut inovator sau cultural; de asemenea, acesta creează oportunităţi pentru inovarea viitoare şi accesibilitatea la cunoaştere. Sinergia dintre aceste valori implică reajustarea cadrului privind drepturile de proprietate intelectuală pentru a ţine seama de noile provocări create de tehnologia modernă. Cadrul trebuie să fie echilibrat şi să permită utilizatorilor să acceseze serviciile, generând, în acelaşi timp, suficiente beneficii pentru a promova diversitatea culturală a Europei.digital 2

Coeziunea pieţei

Pentru ca piaţa unică digitală să fie competitivă şi să ofere beneficii cetăţenilor şi companiilor, actorii pe piaţă au nevoie de un cadru normativ fiabil, echitabil, transparent şi proporţional, care să le permită să concureze în mod echitabil şi să lanseze idei şi produse inovatoare fără a se confrunta cu norme împovărătoare. Prin urmare, noi, Grupul PPE, dorim să creăm condiţii de concurenţă echitabile pentru operatori. Aceasta înseamnă că dorim să adoptăm măsuri normative pentru abordarea disfuncţionalităţilor actuale de pe pieţe în vederea îndeplinirii acestui obiectiv, însă dorim, în acelaşi timp, să evităm obligaţiile de reglementare asimetrice, care favorizează anumite pieţe, companii sau anumiţi operatori în detrimentul altora, vizând, mai degrabă, serviciile concrete care sunt puse la dispoziţie.

Considerăm că definiţia actorilor şi a pieţelor va reprezenta un element esenţial pentru asigurarea unei concurenţe echitabile. Perspectivele noastre tradiţionale asupra pieţelor, centrate pe telecomunicaţii, vor trebui analizate şi reconsiderate în raport cu evoluţiile către noi ecosisteme de platforme care includ magazine de aplicaţii, sisteme de operare, servicii care nu sunt interoperabile, servicii de plată, motoare de căutare, sisteme de navigare etc.

Grupul PPE salută şi susţine dezvoltarea de noi modele de afaceri şi servicii pentru consumatori şi companii. Pentru ca această inovare să aibă loc, considerăm că accesul echitabil, deschis şi nediscriminatoriu la internet (neutralitatea reţelei) reprezintă un instrument esenţial şi un factor deschizător de drumuri în direcţia oferirii de noi servicii fără restricţii abuzive. Astfel, neutralitatea reţelei constituie o condiţie prealabilă obligatorie pentru concurenţa echitabilă şi pentru coeziunea pieţei în beneficiul consumatorilor şi al companiilor. În acest context, vizăm finalizarea oportună a propunerii privind Piaţa unică a telecomunicaţiilor pe parcursul anului 2015, precum şi revizuirea Cadrului de reglementare a comunicaţiilor electronice, în vederea formulării unor soluţii echilibrate pentru provocările-cheie, precum serviciul de roaming, spectrul şi neutralitatea reţelei. Fiind grupul politic principal din Parlament în ceea ce priveşte toate inovaţiile din domeniul serviciilor roaming, Grupul PPE se angajează să elimine cât de curând posibil taxele pentru serviciile cu amănuntul de roaming pentru voce, date şi SMS.digital 3

Infrastructură şi industrie

Întrucât dezvoltarea de noi servicii digitale se accelerează, considerăm că infrastructura aferentă reprezintă o altă condiţie prealabilă obligatorie pentru competitivitatea noastră. Dezvoltarea rapidă a traficului de date mobile, estimat să crească de 10-15 ori în perioada 2014-2019, reprezintă o provocare pentru investiţiile în capacitate, pentru a permite utilizarea celor mai mari viteze în viitor, şi necesită alocarea definitivă a spectrului pentru a facilita plasarea Europei pe primul loc în lume. Aşadar, ne angajăm cu fermitate să abordăm condiţiile şi procedurile necesare pentru acordarea de licenţe de spectru pentru comunicaţii în bandă largă wireless.

Noile servicii bazate pe aplicaţii sau accelerate, inclusiv servicii de e-sănătate, e-learning şi servicii pentru întreprinderi, pot fi utilizate numai dacă avem efectiv acces rapid şi fiabil la internet. Prin urmare, dorim să asigurăm investiţii substanţiale în infrastructură, în special în noua bandă largă (fibră, 4G şi 5G). Sursele esenţiale de investiţii sunt instrumentele de finanţare pe termen mai lung din planul Juncker pentru investiţii, care vor viza o serie de sectoare, inclusiv transporturile, energia şi economia digitală. Întrucât toţi cetăţenii ar trebui să fie conectaţi la internet de cea mai mare viteză şi la cel mai mic preţ posibil, trebuie luate în considerare soluţii hibride.

Dorim, de asemenea, să utilizăm potenţialul pieţei unice digitale pentru a stimula incluziunea socială şi generaţională şi a aborda diviziunea digitală prin introducerea de noi modele de interacţiune. Aceasta necesită stabilirea şi aplicarea unui cadru normativ astfel încât investiţiile private în infrastructură să devină atractive din punct de vedere comercial, inclusiv prin recompensarea riscurilor asumate de investitori şi asigurând cele mai bune capacităţi şi cea mai mare viteză. În ultimă instanţă, acest lucru va aduce beneficii şi utilizatorilor finali din zonele îndepărtate.

Considerăm că şi accesul la internetul deschis trebuie analizat în acest context şi trebuie să evaluăm cu atenţie restricţiile de reglementare aplicate operatorilor, care îi împiedică să îşi asume riscuri în afaceri şi să investească în zonele cu o populaţie redusă sau cu condiţii geografice nefavorabile. În acest context, Grupul PPE consideră că un rol-cheie este deţinut de regimul UE privind ajutoarele de stat: în cazul în care nu pot fi asigurate numai investiţii private, trebuie să permitem cetăţenilor şi companiilor să participe la piaţa unică digitală prin alte măsuri. Va trebui să reconsiderăm modul actual de aplicare a normelor privind ajutoarele de stat pentru a permite o mai bună dezvoltare a soluţiilor în bandă largă şi a altor soluţii. Orice serviciu bazat pe internet este inutil şi, în ultimă instanţă, economia de piaţă socială nu este realizată, dacă nu se oferă consumatorilor şi companiilor acces la internet cu o viteză şi de o calitate adecvate.digital 4

Dincolo de infrastructură, dorim o industrie TIC europeană competitivă pe plan mondial şi condiţii-cadru care să încurajeze operatorii din sectorul telecomunicaţiilor şi furnizorii de servicii de internet să activeze pe plan paneuropean. În acest scop, va trebui să creăm un ecosistem, inclusiv un mediu normativ adecvat, care să încurajeze în mod activ inovarea şi ideile inovatoare, integrarea rapidă a acestora pe piaţă şi instituirea şi vânzarea acestor produse şi servicii ca marcă a calităţii la nivel mondial. Cooperarea transfrontalieră între statele membre, autorităţi şi companii, precum şi investiţiile comune vor juca un rol-cheie în acest proces. Totuşi, acesta nu este limitat la industria TIC. În schimb, trebuie să consolidăm şi să stimulăm în mod activ digitalizarea altor industrii, inclusiv industria producătoare (fabrici inteligente), industria energetică şi cea a transporturilor, sectorul de retail şi IMM-urile, serviciile publice şi învăţământul, precum şi oraşele inteligente şi dezvoltarea zonelor rurale, pentru a ţine ritmul cu economia mondială şi a face din UE un loc atractiv pentru investiţii, pentru trai şi pentru desfăşurarea de activităţi economice.

Multe dintre acestea vor depinde de modul în care susţinem evoluţia liderilor europeni în ceea ce priveşte serviciile inovatoare, precum cloud computing, date masive şi internetul obiectelor. Succesul acestei strategii va depinde, de asemenea, de încurajarea dezvoltării competenţelor informatice în rândul cetăţenilor şi de promovarea antreprenoriatului în cadrul e-industriilor şi, prin urmare, de abordarea deficitului de angajaţi calificaţi, care deţin competenţe în domeniul TIC. Avem nevoie de angajaţi şi de lucrători cu înalte calificări în domeniul TIC. Cunoştinţele şi competenţele TIC trebuie promovate în fiecare etapă a educaţiei şi a formării profesionale. Aceste evoluţii digitale asigură, de asemenea, o schimbare semnificativă la nivelul administraţiei publice, instituind o platformă de administrare electronică mai eficientă, simplificată şi accesibilă utilizatorilor.

Drepturile de proprietate intelectuală, drepturile de autor şi conţinutul

Companiile se bazează pe protecţia drepturilor de proprietate intelectuală (DPI). Prin urmare, încălcarea acestor drepturi la scară comercială trebuie combătută prin proceduri civile de execuţie, pentru a permite creatorilor, inventatorilor şi altor deţinători de drepturi să se bucure de beneficii adecvate. Drepturile de autor reprezintă un domeniu al DPI de o importanţă fundamentală pentru industria creativă, sector pe care Uniunea Europeană doreşte să îl facă să avanseze pentru a stimula creşterea economică. Contribuţia industriilor culturală şi creativă la crearea de locuri de muncă şi creşterea economică în UE este esenţială. Prin urmare, Grupul PPE solicită politici care permit tehnologiilor digitale şi industriilor creative să se susţină reciproc în vederea obţinerii unei creşteri reale în Europa.

IMM-urile sunt factori-cheie care permit crearea de locuri de muncă şi creşterea economică în sectorul creativ şi, din acest motiv, accesul lor la conţinut trebuie facilitat. Drepturile de autor rămân unul dintre cele mai eficiente motoare pentru crearea, producţia, diseminarea şi digitalizarea conţinutului cultural. Considerăm ca fiind o prioritate esenţială promovarea diversităţii culturale a Europei prin asigurarea unui nivel înalt de protecţie a drepturilor de autor şi prin remunerarea autorilor, utilizând o abordare echilibrată în ceea ce priveşte obiectivul accesului la bunuri şi cunoştinţe culturale în interes public.digital 5

În lumina celor de mai sus, Grupul PPE susţine un sistem de drepturi de autor care promovează funcţionarea eficientă a lanţurilor valorice între creatori, autori, producători, edituri, jurnalişti, intermediari, furnizori de servicii şi utilizatori. Obiectivul ar trebui să fie instituirea unor scheme de autorizare flexibile, accesibile companiilor şi consumatorilor, pentru lucrările supuse drepturilor de autor. Această abordare trebuie orientată în funcţie de nevoia de a garanta o remunerare adecvată a artiştilor şi a creatorilor, investitorilor şi producătorilor. În acelaşi timp, cercetătorii, instituţiile culturale, companiile şi consumatorii din Europa ar trebui să beneficieze de mai multă flexibilitate şi simplitate în utilizarea lucrărilor supuse drepturilor de autor. Promovăm o cultură a respectului pentru drepturi; în consecinţă, cetăţenii ar trebui să fie informaţi cu privire la scopul drepturilor de autor într-un mod care este uşor de înţeles.

Principiul „teritorialităţii” ar trebui atent analizat, iar diferenţele dintre legislaţiile statelor membre, precum şi specificităţile fiecărui sector, trebuie luate în considerare în mod adecvat. Excepţiile actuale la nivelul cadrului juridic existent trebuie reevaluate, îndeosebi în domeniul obiectivelor politicii publice, precum educaţia sau accesul în condiţii de egalitate pentru persoanele cu handicap.

Consumatorii în economia digitală

Considerăm că, în centrul pieţei unice digitale, trebuie să se afle consumatorii. Întrucât cheltuielile de consum reprezintă aproximativ 56 % din PIB-ul UE, trebuie să permitem consumatorilor să beneficieze de opţiunile oferite de o piaţă unică digitală funcţională şi diversificată. Aceasta înseamnă că respectivii consumatori nu pot fi discriminaţi, de exemplu, pe baza localizării geografice, iar practicile discriminatorii, care se variază de la blocaj geografic la oferte discriminatorii în toate sectoarele achiziţiilor şi plăţilor online, trebuie abordate prin măsuri adecvate.

În acelaşi timp, vedem în neutralitatea reţelei o măsură importantă pentru asigurarea accesului consumatorilor la internetul deschis şi pentru tratarea în condiţii de egalitate a aceloraşi tipuri de trafic. În acest context, activitatea Grupului PPE se va îndrepta către un cadru care permite libertatea de alegere a fiecărui consumator şi care lasă loc modelelor de afaceri inovatoare, precum şi serviciilor-cheie, inclusiv serviciilor specializate, cum ar fi e-sănătate şi automobile fără şofer, câtă vreme aceste servicii nu depăşesc accesul la internetul deschis.digital 6

De asemenea, avem în vedere nevoia de a analiza gradul de pregătire a cadrului normativ actual de protecţie a consumatorilor pentru epoca digitală. Deşi, în ultimul an, au fost parcurse etape importante în ceea ce priveşte soluţionarea online a litigiilor, alte domenii ale comerţului electronic trebuie încă să fie abordate pentru a asigura condiţii de concurenţă echitabile şi a contribui la accelerarea comerţului electronic european. Legislaţia europeană comună în materie de vânzare este un instrument cu un potenţial transfrontalier imens. Obiectivul Grupului PPE a fost întotdeauna acela de a stimula comerţul electronic prin utilizarea acestui instrument opţional şi aşteptăm cu nerăbdare ca proiectul să înregistreze progrese. Acestea includ, pe de o parte, încetarea practicilor precum urmărirea adresei IP sau lipsa deliberată a interoperabilităţii sistemelor, restricţionând opţiunile consumatorului şi, pe de altă parte, garantarea transferabilităţii vieţilor digitale ale cetăţenilor.

Eliminarea barierelor din calea dezvoltării transfrontaliere a comerţului electronic are o importanţă deosebită. Aceasta priveşte, în special, normele referitoare la livrarea transfrontalieră de colete şi TVA aplicabile vânzării de bunuri şi servicii – care, din cauza fragmentării şi a lipsei de transparenţă, împiedică comerţul electronic transfrontalier. Pentru construirea unei pieţe unice digitale cu adevărat favorabile incluziunii, trebuie, aşadar, să asigurăm interoperabilitatea sistemelor, utilizarea de standarde comune şi aplicarea aceloraşi norme atât online, cât şi offline.

În ceea ce priveşte conceperea acestui cadru pentru o mai bună protecţie a consumatorilor, noi, Grupul PPE, credem cu tărie că acesta trebuie să fie echilibrat în funcţie de nevoile şi capacităţile companiilor, îndeosebi ale întreprinderilor mici şi mijlocii. Atunci când cerinţe de reglementare disproporţionate forţează companiile să iasă de pe piaţă, este afectată, în ultimă instanţă, şi libertatea de alegere a consumatorilor. Prin urmare, drepturile şi obligaţiile consumatorilor şi ale companiilor sunt interconectate şi trebuie să se ajungă la un echilibru pentru ambele părţi. Economia digitală constituie o soluţie avantajoasă atât pentru consumatori, cât şi pentru companii.