Europarlamentarul Marian Jean Marinescu, coordonator al grupului PPE în Comisia TRAN, din Parlamentul European, a declarat că “efectele agresiunii criminale a Rusiei împotriva Ucrainei au arătat încă o dată că sistemul feroviar european nu este capabil să răspundă la o criză. Nu este capabil să absoarbă o cantitate mai mare de mărfuri sau un număr mai mare de pasageri, într-un context internațional”.
Eurodeputatul român susţine că aşa ceva s-a mai întâmplat o singură dată, atunci când a fost criza cenuşei vulcanului din Islanda, dar, din păcate, au trecut 10 ani de atunci şi nu s-a întâmplat nimic. Marinescu spune că introducerea trenurilor internaţionale este destul de complicată pentru că nu există standardizare, armonizare între regulamentele de circulaţie.
“În acelaşi timp, Uniunea Europeană doreşte să mutăm foarte mult de pe rutier pe cale ferată, de pe aerian, pe cale ferată. Mai ales pe distanţele scurte. Nu se va întâmpla acest lucru dacă nu vom moderniza calea ferată europeană. Sunt câteva ţări care au trenuri de mare viteză…. Franţa, Spania, Olanda şi Belgia Introducerea trenurilor internaţionale (de pasageri sau de marfă) este foarte complicată. Nu există standardizare, armonizare între regulamentele de circulaţie, nu există interoperabilitate” : Marian Jean Marinescu, eurodeputat PPE
Paralmentul european a mai constatat că există o problemă şi în ceea ce priveşte folosirea reţelei de cale ferată atât pentru transportul civil cât şi pentru cel militar. Mai ales către graniţa de est a Uniunii.
“Propunerea mea a fost crearea unui supliment la Facilitatea de Conectare a Europei (CEF), finan’at din Pilonul 2 al Facilităţii de Rezilienţă, unde sunt bani care nu au fost folosiţi de statele membre. În CEF a existat o propunere a Comisiei, acum cinci ani, când Comisia Europeană a propus un buget de 6,5 miliarde de euro pentru mobilitate militară. Din păcate, în final s-a ajuns la 1,6 miliarde de euro. Total insuficient. Deja, la momentul la care vorbim, s-au consumat 800 de milioane. Ar fi necesar un pachet legislativ care să oblige statele membre la armonizare, standardizare, interoperabilitate”, a explicat europarlamentarul PPE.
Din păcate, Germania nu pare să fie prea interesată. Fiind în mijlocul Uniunii, majoritatea transporturilor de marfă trece prin Germania. Marinescu mai spune că Germania lucrează cu încetinitorul pentru că îi convine. În plus, Comisia ar trebui să vină şi cu un program pentru Moldova și Ucraina, similar cu programul pentru Balcani, cu o facilitate în domeniul transporturilor
“Este ipocrizie să spunem că mutăm transporutul pe calea ferată când nu suntem pregăti’i. Grupul PPE a făcut deja această propunere legislativă pentru armonizare, standardizare, interoperabilitate a căii ferate pe teritoriul UE. Aşteptăm să vedem care va fi răspunsul Comisiei. Deocamdată, Comisia trebuie să vină Şi cu un program pentru Moldova şi Ucraina, similar cu programul pentru Balcani, cu o facilitate în domeniul transporturilor, plus să adauge hărţile pentru Moldova şi Ucraina, iar pentru maritim chiar şi pentru Georgia. Acestea sunt, dintr-o perspectivă a transporturilor, reacțiile corecte ale UE la ceea ce se întâmplă acum în Ucraina” : Marian Jean Marinescu, coordonator al grupului PPE în Comisia TRAN