Mihai Fifor: «Învăţământul românesc – prioritate maximă»

0
388

      Senatorul social-democrat Mihai Fifor, a prezentat ieri, în plen, o declaraţie politică pe tema sistemului educaţional din România, atrăgînd atenţia asupra faptului că de învăţământul românesc este într-o permanentă stare de criză. Acesta a semnalat faptul că majoritatea tinerilor nu reuşesc să-şi găsească slujbe potrivite specializării pe care au urmat-o.« De mai bine de 20 de ani asistăm la bulversarea şcolii româneşti sub pretextul unei interminabile reforme. Învăţământul preuniversitar a fost supus în permanenţă experimentelor miniştrilor de resort, fiecare dorinduşi să îşi pună amprenta pe schimbarea din sistem. În acest moment, este imperios necesar ca experimentele să înceteze, şcoala având nevoie urgentă de stabilitate, predictibilitate, bună finanţare şi o programă şcolară real adaptată la nevoile actuale ale societăţii româneşti. De ce spun asta? Vă dau exemplul judeţului Dolj care continuă să se situeze în fruntea judeţelor cu cel mai mare număr de şomeri. La sfârşitul lunii martie, în evidenţele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Dolj, se aflau 28.534 de şomeri.  Doar 6.141 primesc indemnizaţie, dintre care 1.091 provin din rândurile absolvenţilor unei forme de învăţământ. O mie de tineri fără loc de muncă şi care primesc ajutor de şomaj vi se poate părea un număr mic. Dar vorbim doar de absolvenţii aflaţi în evidenţele AJOFM Dolj la sfârşitul lunii martie. Anul trecut peste 3.000 de elevi din judeţul Dolj nu au reuşit să promoveze bacalaureatul. Peste 3.000 de tineri care nu au reuşit să meargă la o facultate. De regulă absolvenţii din învăţământul preuniversitar, dacă nu urmează cursurile unei facultăţi, fie părăsesc graniţele ţării, fie cer ajutor de şomaj sau muncesc la negru, în cu totul alte domenii decât cele pentru care s-au pregătit. Asta pentru că nu au absolvit o şcoală cu specializări pliate pe cerinţele pieţei. Nici măcar absolvenţii de studii universitare nu reuşesc să îşi găsească slujbe potrivite specializării sau chiar deloc. Mii de absolvenţi ai unei forme de învăţământ cer anual ajutor de şomaj de la stat pentru că nu îşi găsesc un loc de muncă», a afirmat Mihai Fifor.

« Angajatorii solicită tot mai apăsat forţă de muncă bine pregătită »

       Senatorul PSD  a spus că problema constă în faptul că angajatorii caută doar lucrători calificaţi, iar majoritatea locurilor de muncă disponibile sunt pentru meserii pe care şcoala românească nu le mai pregăteşte. « E absolut surprinzător cu câtă seninătate reinventăm roata cu fiecare guvernare în domeniul educaţiei. Aceasta în condiţiile în care învăţământul românesc are un trecut strălucit cu generaţii şi generaţii de oameni care au îmbogăţit în permanenţă patrimoniul universal prin contribuţiile lor. Dintr-o dată descoperim ideea de şcoală care să pregătească nu doar teoretic, ci aplicat, într-o meserie, ideea de ucenic, ideea de absolvent calificat pentru un loc de muncă. Toate în condiţiile în care angajatorii solicită tot mai apăsat forţă de muncă bine pregătită şi nu doar absolvenţi care pot flutura dosare întregi de diplome fără nicio acoperire în domeniul unei meserii. Tinerii sunt descurajaţi, nu mai văd în şcoală o necesitate şi, în asemenea condiţii, nu trebuie să ne mai mirăm că ne aflăm pe locul 5 în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte clasamentul ţărilor cu cel mai mare abandon şcolar şi nici că suntem pe penultimul loc la rata de absolvire a învăţământului universitar. Discutăm la nesfârşit de cercul vicios al sistemului paralel de învăţământ, din păcate aproape obligatoriu, numit popular meditatie. Mergi la meditaţie, deseori cu dascălul de la clasă, promovezi şi ai o şansă mai departe. Nu-ţi permiţi meditaţie ? Dumnezeu cu mila. Acest lucru trebuie să înceteze de urgenţă. Aşa cum trebuie să înceteze si subfinanţarea cronică a sistemului de educaţie », a mai spus Fifor.

«Avem nevoie de o ultimă reformă a educaţiei»

      De asemenea, social-democratul Mihai Fifore de părere că sistemul educaţional trebuie construit în România cu resursele de aici şi nu pe modelul unui alt stat european. «Şi totuşi, şcoala românească produce elite în continuare. Ne mândrim atunci când elevii noştri vin cu premii importante de la concursurile internaţionale. Din păcate, mulţi dintre aceşti tineri decid să părăsească România pentru slujbe mult mai bine plătite din alte ţări. Ce facem cu ceilalţi elevi, cu majoritatea, cu cei care nu vor să plece din ţara lor? Îi sprijinim o vreme de la bugetul de stat, crescând numărul asistaţilor sociali, doar pentru că nu am spus stop intereselor personale ale unora şi altora şi pentru că nu ne-am îndreptat cu adevărat atenţia către educaţie. Nu am văzut până acum eforturi colosale depuse de cei responsabili să creeze un sistem educaţional viabil şi care să nu fie schimbat în mandatul unui alt ministru. Clasica reformă la reformă. Este nevoie de foarte multă raţiune şi tact. Sistemul educaţional trebuie construit în România cu resursele de aici şi nu pe modelul unui alt stat european. Iar dacă adoptăm modelul altui stat trebuie să îl adaptăm spaţiului în care trăim. Avem nevoie de o ultimă reformă a educaţiei. O ultimă reformă în urma căreia şcoala românească să producă tineri bine pregătiţi, care să poată aplica în viaţa cotidiană ceea ce au învăţat în cursul anilor şcolari şi care să contribuie la creşterea bugetului de stat, a bunăstării ţării în care cu toţii trăim», a conchis senatorul Mihai Fifor.