Zeci de mii de persoane au rămas blocate pe nave de croazieră

0
781

Zeci de mii de persoane au rămas blocate pe nave de croazieră sau vase de marfă de la izbucnirea pandemiei de coronavirus încoace. Recomandările lansate la 8 aprilie de către Comisia Europeana vin în sprijinul acestora, trasând linii directoare în domenii precum sănătatea celor de pe vapoare, repatrierea lor și modalitățile de transport. Statele membre sunt de asemenea îndemnate să creeze o rețea de porturi unde schimbul de echipaje se poate face rapid.

Comisarul pentru transport, Adina Vălean, a spus: „Munca navigatorilor este esențială pentru economia noastră. 75% din comerțul global al Uniunii și 30% din mărfurile transportate în interiorul Uniunii se fac pe cale maritimă. Recomandările includ consultanță sanitară, modalități de schimbare a echipajului, instrucțiuni pentru debarcare și repatriere atât pentru pasageri cât și pentru personal. Cer statelor membre să desemneze porturi unde schimbul echipajelor se poate face rapid și le reamintesc operatorilor de nave de croazieră că sunt responsabili ca pasagerii dar și angajații lor să ajungă cu bine acasă.”

În majoritatea cazurilor navigatorii lucrează departe de casă luni întregi. Odată ce contractul lor se încheie – situație în care se află aproximativ 100.000 de navigatori în fiecare lună – rocada echipajului are loc într-un port. Pentru mulți navigatori, portul de sosire/plecare nu se află în țara de origine, iar mulți dintre cei care servesc pe navele ce aparțin Uniunii Europene sunt resortisanți non-UE. Pentru resortisanții non-UE care au nevoie de vize de debarcare în interiorul UE și care nu pot depune cerere din cauza situației actuale, statele membre ar trebui să le acorde vize la frontieră pentru a putea fi repatriați.

Recomandările de azi îndeamnă statele membre să desemneze porturile din Uniune prevăzute cu facilități pentru o rocadă rapidă, unde navigatorii să poată să efectueze controale medicale, carantină, dacă este necesară în țara în cauză și de unde să existe conexiuni de transport spre țara lor de origine.

Pandemia a dus deja la extinderea duratei unor contracte, lucru care ar putea influența negativ starea de spirit a navigatorilor. Aceste prelungiri trebuie să aibă loc cu acordul persoanelor în cauză.

Operatorii de nave de croazieră ar trebui să își asume responsabilitatea pentru organizarea repatrierii pasagerilor și echipajelor proprii, inclusiv din porturile din afara UE. Comisia solicită statelor sub al căror pavilion este nava să ajute operatorii să identifice porturile adecvate pentru debarcare și să îi sprijine în organizarea debarcării și repatrierii clienților și a echipajului lor. Dacă la bord există persoane infectate cu coronavirus, vasele trebuie direcționate către cel mai apropiat port, unde spitalele au capacitate suficientă.

Ca procedură standard, navele trebuie să depună o declarație maritimă de sănătate înainte de a intra într-un port. Comisia recomandă navelor care se apropie să declare – cu patru ore înainte de ora estimată de sosire – numărul de persoane aflate la bord și orice infecție confirmată sau suspectată de COVID-19.
Sănătatea și siguranța navigatorilor și a lucrătorilor portuari este primordială. Comisia solicită ca echipamente de protecție personală să fie puse la dispoziție și utilizate în conformitate cu recomandările existente și ca navigatorii să aibă acces la îngrijiri medicale adecvate, dacă au nevoie. În cazul în care toți membrii unui echipaj sunt sănătoși și dacă ultima oprire într-un port a avut loc cu mai mult de o săptămână în urmă, nu ar trebui să fie carantinați la debarcarea pentru repatriere.