Învăţământul dual este, de puţin timp, parte importantă din dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic, apărând şi norme metodologice în ceea ce priveşte punerea sa în aplicare în sistemul de învăţământ preuniversitar naţional. La sfârşitul anului trecut au fost făcute cunoscute şi precizările referitoare la activităţile specifice fundamentării cifrei de şcolarizare pentru anul de învăţământ 2017-2018. De săptămâna trecută, a început derularea calendarului de stabilire a locurilor destinate învăţământului dual.
Din ce în ce mai mult, se acordă importanţă dezvoltării învăţământului profesional şi tehnic, inclusiv al celui dual, anul 2017 fiind cel care este dedicat întrutotul ideii. La finele anului anterior, au apărut şi precizările privind activităţile specifice necesare pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare în învăţământul dual, pentru anul 2017-2018. Învăţământul dual, ca parte a celui profesional şi tehnic, are mai multe caracteristici: este organizat la iniţiativa operatorilor economici interesaţi; are la bază un contract de parteneriat şi unele individuale de pregătire practică; agenţii economici asigură pregătirea practică a elevilor, bursă la nivelul celei acordate din fonduri publice şi alte cheltuieli de formare a cursanţilor şi sunt implicaţi în mecanismele decizionale la nivelul unităţii de învăţământ partenere.
La stabilirea cifrei de şcolarizare pentru 2017-2018, aprobată prin Ordinul ministrului Educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5777/22.11.2016, se prevede, la art. 6: „Fundamentarea proiectului planului de şcolarizare pentru învăţământul profesional şi liceal, în cadrul criteriului relevanţei, conform căruia educaţia răspunde nevoilor de dezvoltare socio-economică, se va urmări: investigarea necesarului solicitat de specializări care să ofere acces pe piaţa muncii sau în învăţământul superior ori calificări profesionale ale agenţilor economici; analiza solicitărilor exprimate de agenţii economici şi proiectarea ofertei de formare în învăţământul profesional şi tehnic”. Întregul plan de şcolarizare pentru „dual” va fi supus avizării Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS), Centrului Naţional pentru Dezvoltarea Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) şi unităţii administrativ teritoriale pe raza căreia se află unitatea şcolară.
Ceva mai mult de o lună pentru finalizare
Conform legislaţiei, este necesar să fie organizate şi desfăşurate, la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene, o serie de activităţi specifice prin care să fie făcută cunoscută oferta pentru anul de învăţământ 2017/2018. Aşa cum a precizat prof. Simona Ciulu, inspector şcolar pentru învăţământ profesional şi tehnic, în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj, a fost transmisă în teritoriu metodologia de aplicare, la care a fost ataşat şi calendarul care deja este în plină derulare, începând de săptămâna trecută.
Astfel, până pe 6 ianuarie, inspectoratele trebuia să promoveze învăţământul dual, prin publicare pe site-ul propriu, în mass-media şi prin transmitere la operatorii economici a întregii legislaţii; pe 13 ianuarie este data finală la care agenţii economisi pot transmite la CNDIPT solicitările, acestea urmând să fie centralizate până pe 16 ianuarie. Ziua de 23 ianuarie este punctul terminus la care inspectoratele şcolare întocmesc proiectul planului pentru 2017-2018, pe unităţi de învăţământ, domenii de formare profesională şi îl transmit tuturor partenerilor economici care au cerut şcolarizare, instituţiilor din CLDPS, consiliilor locale şi primăriilor pe raza cărora a fost făcută solicitarea.
Inspectoratele şcolare organizează, până pe 27 ianuarie, întâlniri de lucru ale CLDPS, cu participarea reprezentanţilor partenerilor, în care vor fi analizate posibilităţile reţelei de unităţi şcolare de învăţământ profesional şi tehnic de a satisface nevoile operatorilor economici, CLDPS urmând să emită avizul proiectului, care va fi înaintat CNDIPT, instituţia care va avea un reprezentant la aceste întâlniri. Odată primită confirmarea, proiectul trebuie trimis, până pe 30 ianuarie, unităţilor de învăţământ, iar Consiliul de Administraţie al acestora îl aprobă până pe 3 februarie, o săptămână mai târziu unităţile de învăţământ trebuind să încheie contractele de parteneriat cu agenţii economici. Data de 15 februarie este cea la care CNDIPT va transmite către Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice situaţia centralizată a proiectului planului de şcolarizare, în vederea adoptării unui act legislativ.
Două unităţi şcolare din Craiova promovează învăţământul dual
În acest moment, două unităţi promovează învăţământul dual, în Dolj. Este vorba despre Liceul Tehnologic Auto Craiova şi Colegiul „Ştefan Odobleja” din Craiova, pe specializări din domeniul mecanic. Operatorii economici care participă la acest program pot beneficia de facilităţi fiscale, iar o clasă este constituită din minimum 20 de elevi şi maximum 30, instruirea practică fiind realizată cu grupe de 10 – 15 cursanţi, o clasă putând fi constituită din trei grupe cu calificări diferite, faţă de două cât erau până la apariţia noilor reglementări.