Dolj: Peste trei milioane de lei pentru tratament în străinătate

0
267

Casa de Asigurări de Sănătate Dolj a plătit începând cu luna ianuarie a.c. şi până pe 15 noiembrie, nu mai puţin 3,19 milioane de lei pentru tratamentul în străinătate al celor care au solicitat acest lucru. Este vorba de plăţi pentru servicii medicale acordate asiguraţilor români în state ale Uniunii Europene în baza Formularelor Europene S1, S2 şi a Cardului European, precum şi rambursări directe către asiguraţii care au solicitat servicii medicale pe teritoriul unor state din U.E.

Modalitaţile prin care  asiguraţii  pot  beneficia  de  servicii medicale în Uniunea Europeană sunt reglementate prin Directiva Europeană nr. 24/2011, H.G. nr. 304/2014, Legea nr.95/2006 cu modificările şi completările ulterioare, Ord. C.N.A.S. nr. 592/2008. Asiguraţii pot beneficia de servicii medicale în statele Uniunii Europene în baza unor documente emise de casele judeţene de asigurări de sănătate: cardul european de asigurări de sănătate şi formularele europene S1, S2. Există, totodată, modalităţi de recuperare a sumelor achitate de asiguraţi pentru prestaţii medicale acordate pe teritoriul altui stat al U.E. reglementate prin H.G. nr. 304/2014.

Peste 2.700 de carduri europene emise de la începutul anului

Anul acesta, până pe 15 noiembrie, CAS Dolj a emis un număr de 2.704 carduri europene de asigurat, respectiv un număr de 1.359 certificate provizorii înlocuitoare card european. Cardul European poate fi utilizat pentru decontarea serviciilor medicale acordate în regim de urgenţă, de către asiguraţii din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România, numai pe teritoriul statelor membre ale U.E./Spaţiului Economic European şi Elveţia.

Regulile sunt foarte clare. În condiţiile în care unui asigurat român aflat pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene i se acordă asistenţă medicală fără ca acesta să prezinte cardul european de asigurări sociale de sănătate sau cardul nu este recunoscut de unitatea sanitară respectivă, asiguratul român suportă contravaloarea serviciilor medicale acordate.

Ulterior, asiguratului i se pot rambursa costurile acestor servicii, în baza unei cereri formulate către casa de asigurări de sănătate la care persoana este asigurată, însoţită de documentele justificative. Rambursarea cheltuielilor aferente serviciilor medicale suportate de asigurat se efectuează de către Casa de Asigurări de Sănătate unde acesta este luat în evidenţă, la cursul Băncii Naţionale a României de la data efectuării plăţii serviciului medical de către asigurat şi se realizează în termen de maximum 90 de zile de la finalizarea procedurii de verificare şi avizare de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

Formularul S2, doar pentru tratamentul planificat

Un alt document important este Formularul S2, cel utilizat pentru tratament planificat în Uniunea Europeană. Formularul S2 a fost introdus în 2007, anterior purtând denumirea E112. Se emite pentru asiguraţii  care urmează să efectueze un serviciu medical care face parte din pachetul de servicii medicale de bază din România, iar acesta nu poate fi acordat într-un interval de timp necesar în mod normal pentru obţinerea tratamentului respectiv în ţara noastră, luându-se în considerare starea curentă de sănătate a persoanei şi evoluţia probabilă a bolii.

Pentru a obţine obţine Formularul S 2, persoana respectivă va depune o cerere scrisă la CAS Dolj ce va fi însoţită de mai multe documente: dovada calităţii de asigurat şi copie a actului de identitate sau a certificatului de naştere, după caz.

De asemenea, este necesar un referat sau raport medical întocmit de un medic de la un Spital Clinic Universitar/judeţean aflat în relaţii contractuale cu o casă de asigurări de sănătate din România. Raportul va conţine recomandarea pentru efectuarea tratamentului în străinătate precum şi dosarul medical care va conţine înscrisuri medicale din care să rezulte că serviciul medical solicitat face parte din pachetul de servicii de bază şi că acesta nu poate fi efectuat  într-un interval de timp normal în nici una din unităţile sanitare din România. De asemenea trebuie precizat în mod explicit şi argumentat motivul pentru care acest serviciu medical nu poate fi acordat într-un interval de timp normal într-o unitate sanitară din România.

 Nu în ultimul rând, este necesară şi o confirmare scrisă din partea unităţii sanitare din statul membru UE în care se intenţionează efectuarea serviciului medical cu privire la disponibilitatea acesteia de a acorda respectivul serviciu medical în baza Formularului european S 2, perioada necesară şi costul estimativ al serviciului medical.