Principalele priorităţi pentru România anul viitor, din punct de vedere economic, ar trebui să fie implementarea de reforme care să înlesnească investiţiile, realizarea de progrese în privinţa privatizărilor şi îmbunătăţirea calităţii infrastructurii de transporturi, potrivit Raportului de Tranziţie 2012 al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) – o analiză economică privind evoluţia din ultimul an a statelor unde instituţia este prezentă – dat publicităţii ieri. Astfel, prima dintre „priorităţile cheie” pentru România în 2013 este îmbunătăţirea climatului investiţional, consideră experţii instituţiei.
„Este nevoie de intensificarea eforturilor pentru reducerea birocraţiei şi înlăturarea problemelor de avizare, considerate de către mediul de afaceri, în sondaje, drept principalele probleme ale mediului investiţional”, se spune în raport. În continuare, BERD notează că România ar trebui să progreseze în privinţa privatizărilor importante din sectoare economice cheie: „Guvernul şi-a exprimat angajamentul să continue vânzarea de active importante, însă procesul de implementare a fost lent şi ar trebui accelerat dacă se doreşte realizarea unor privatizări anul viitor”.
Calitatea infrastructurii de transport are nevoie, de asemenea, de „îmbunătăţiri semnificative”. „Acum, că a fost implementată legislaţia adecvată pentru sectorul privat, autorităţile ar trebui să-şi intensifice eforturile de atragere de investiţii private şi know-how pentru proiecte cheie de transporturi”, consideră experţii băncii.
Dincolo de aceste priorităţi majore, BERD semnalează încă odată că, asemenea Bulgariei, România a înregistrat întârzieri în privinţa măsurilor de liberalizare a sectorului energetic şi eliminare a preţurilor reglementate. Mai mult, banca subliniază că intrarea Hidroelectrica în insolvenţă în această vară a întârziat privatizarea parţială a companiei.
Guvernul s-a angajat faţă de FMI, în cadrul acordului de precauţie aflat în derulare, să vândă participaţii deţinute de stat la companii strategice din domeniile energiei şi transporturilor, inclusiv Transgaz (15%), Romgaz (10%), Hidroelectrica (10%), Nuclearelectrica (10%), Oltchim (privatizare integrală), CFR Marfă (privatizare pachet majoritar), Tarom (20%), Electrica Furnizare şi cele trei companii de distribuţie ale Electrica (participaţii majoritare). Tot prin vânzarea de participaţii majoritare ar trebui privatizate noul producător de energie Hunedoara (format prin fuzionarea centralelor Paroşeni şi Mintia şi a celor patru mine viabile ale Companiei Naţionale a Huilei) şi noul producător de energie Oltenia (format din fuziunea termocentralelor Turceni, Rovinari şi Craiova cu producătorul de cărbune Societatea Naţională a Lignitului Oltenia Târgu-Jiu).