Programe europene pentru Bacalaureat

0
322

În urmă cu puţin timp, Ministerul Educaţiei Naţionale a publicat lista cu unităţile de învăţământ liceal, în număr de 271, care vor beneficia de granturi pentru creşterea ratei de promovabilitate a Bacalaureatului. În judeţul Dolj, sunt sunt două instituţii şcolare , care au intrat în program. Este vorba doar de prima secţiune , dar proiectul are extensibilitate, fiind vorba de instituţii care sunt în faza de de scriere a proiectelor, pe care le vor depune în etapele următoare. În Dolj , cele două unităţi care beneficiază, deocamdată, de program sunt  Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară (CTIA) şi Liceul „Traian Vuia” (LTV), ambele din Craiova.

 liaÎn judeţul Dolj, din cele 43 de unităţi de învăţământ liceal , numai în cinci procentul de promovabilitate a depăşit 90 de puncte. Pentru celelalte, se are în vedere  o creştere a numărului celor care trec de pragul minim de admitere, printr-un program cu finanţare internaţională. Este vorba despre proiectul privind învăţământul secundar – „Romanian Secondary Education Project – ROSE”, care îşi propune să contribuie la reducerea abandonului şcolar şi la creşterea ratei de promovabilitate la BAC. Acesta este finanţat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro, acordat de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD), implementat de către Ministerului Educaţiei Naţionale (cu titulaturile pe care le-a avut de-a lungul timpului), pe o perioadă de şapte ani, între 2015 – 2022. Acordul de împrumut, dintre România şi BIRD, a fost semnat pe 17 aprilie 2015, la Washington, şi a fost aprobat prin Legea nr. 234/06.10.2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757/2015. Proiectul este structurat în trei componente, primele două fiind concepute pentru a aborda aspecte de natură academică şi socială, care conduc la performanţa scăzută a elevilor în învăţământul secundar superior, precum şi în primii ani din învăţământul terţiar. A treia structură include atât managementul  de proiect, monitorizarea şi evaluarea impactului acestuia, cât şi activitatea de evaluare a intervenţiilor existente, care abordează constrângerile financiare ale elevilor proveniţi din grupuri defavorizate. La licee, prima subcomponentă are în vedere intervenţii la nivelul şcolilor, prin acordarea de granturi unităţilor mai puţin performante, din sistemul public de învăţământ, în cuantum de 127,3 milioane de euro, cu perioadă maximă de patru ani, pe o medie de 100.000 de euro. Unităţile de învăţământ prinse în program trebuie să propună activităţi menite să conducă la realizarea obiectivelor menţionate (reducerea abandonului şcolar, îmbunătăţirea rezultatelor la Bacalaureat), fiind incluse , printre altele, activităţi remediale, de consiliere, îndrumare şi orientare vocaţională, de mediere în comunităţile rome, etc. Cea de-a doua subsecvenţă are ca obiectiv sprijinirea a peste 1.100 de licee din toată ţara, cu performanţe scăzute, valoarea fiind de 17,2 milioane de euro.

În aşteptare, 21 de licee

vuiaEste un proiect ambiţios, care are sorţi de izbândă. Din Dolj, în prima fază, au au fost alese CTIA şi LTV, ambele din Craiova. Sunt mai multe licee din Dolj, care au fost eligibile pentru aceste granturi. Nu au intrat unităţile cu rezultate bune la Bacalaureat şi cele care nu mai au , pentru anul şcolar următor, învăţământ liceal de zi, rămânând doar cu şcoala profesională. „În prima etapă, au fost alese numai două instituţii, dar, în faza următoare, vor fi mai multe unităţi, care, fie au fie au proiectele gata, fie sunt în faza de scriere a lor, cu finanţare asigurată în funcţie de eligibilitate. Pentru cea de-a doua rundă, au depus cerere de aviz în Consiliulul de Administraţie al Inspectortaului Şcolar Judeţean Dolj, pentru solicitare de finanţare, 21 de unităţi de învăţământ liceal ”, a precizat prof.  Ani Drăghici, inspector pentru proiecte educaţionale în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.

Două licee, aceleaşi concepte

Managerii celor două instituţii de învăţământ liceal, selectate pentru prima fază, şi-au expus punctele de vedere, fiecare dintre directori fiind onorat cu proiectele depuse, cele alese. „Avem un program foarte bun – „Elevi mai buni pentru un viitor mai bun!”, iar ROSE este un sprijin pentru noi. Obiectivul general este „Sprijinirea tranziţiei liceenilor din Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară” către învăţământul terţiar. Ne dorim reducerea abandonului şcolar de la 20%, în prezent, la 7% la sfârşitul proiectului, prin activităţi de consiliere şi activităţi extracurriculare; dublarea ratei de promovabilitate la examenul de Bacalaureat, faţă de perioada de referinţă 2016, până la sfârşitul proiectului, prin activităţi educaţionale de pregătire suplimentară. Beneficiarii direcţi sunt elevii cu rezultate slabe în anii de liceu şi cei care prezintă riscul de părăsire timpurie a şcolii. Vor avea loc mai multe şedinţe de consiliere şi efectuarea unor activităţi  pe lângă programa şcolară”, a declarat prof.  Laura Duţescu, director al CTIA. La rîndul său, prof.  Ileana Moculescu, manager al LTV, a menţionat. „Suntem  fericiţi că am fost selectaţi în această primă fază a proiectului, ceea ce ne îndeamnă să mergem mai departe pe scăderea abandonului şcolar şi pe ridicarea promovabilităţii la Bacalaureat. Să nu uităm că am fost aleşi, a doua oară consecutiv, drept Şcoală Europeană, ceea ce ne obligă foarte mult şi vom arăta că merităm titulatura. Despre proiectul actual, sloganul nostru este „La BAC, fii bun!”, cu sigla BACFB”.