După două zile în care introducerea cardului de sănătate a stârnit o adevărată furtună în sistemul sanitar, lucrurile par să se îndrepte spre făgaşul normal. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate dă asigurări că sistemul cardului de sănătate este funcţional, aducând ca argument evidenţele zilnice ale serviciilor medicale acordate.
Numărul cardurilor activate în sistem s-a dublat faţă de prima zi lucrătoare în care documentul electronic a devenit obligatoriu. Deşi luni sistemul a fost mai mult blocat, în următoarele două zile situaţia s-a remediat simţitor. Dacă în prima zi a săptămânii au fost activate aproximativ 120.000 de carduri, marţi au fost activate 248.777 de carduri, iar miercuri au fost activate în sistem un număr de 240.615 carduri. În total, până în prezent au fost activate 5 milioane de carduri. În acest moment se activează în sistem, în medie, 4-5 carduri pe secundă.
Furnizorii pot apela la helpdesk
Luni au fost validate 87.914 de servicii cu cardul de sănătate şi au fost 136.556 servicii acordate fără card. Marţi, 226.339 de servicii au fost validate cu cardul de sănătate şi 183.489 servicii acordate fără card. Miercuri, 226.465 servicii au fost validate cu cardul de sănătate şi 163.650 servicii acordate fără card.
În evidenţa serviciilor acordate fără a fi validate cu cardul de sănătate sunt incluse şi serviciile medicale acordate copiilor şi persoanelor neasigurate. De asemenea, CNAS a precizat că de la finalul anului trecut a recomandat utilizarea cardului de sănătate atât furnizorilor cât şi asiguraţilor care au intrat în posesia lui, pentru ca, până la momentul în care cardul naţional de sănătate va deveni obligatoriu, asiguraţii şi furnizorii să se acomodeze cu acest sistem. Mai mult, HG49/2015, art. 2, prevede faptul că începând cu data de 1 februarie a.c. sistemul cardului de sănătate va funcţiona în paralel cu vechiul sistem de validare şi decontare a serviciilor medicale şi farmaceutice, până la data de 1 mai a.c. Astfel, a existat o perioadă de acomodare, în care cele două sisteme au funcţionat în paralel. De la 1 mai, însă cardul naţional de sănătate a devenit unicul sistem de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Acesta face dovada calităţii de asigurat şi confirmă prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Potrivit reprezentanţilor CNAS, furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului. Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate.
Ce informaţii conţine cardul de sănătate
Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate informaţii precum numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID), data naşterii şi termenul de valabilitate al cardului (5 ani). În ceea ce priveşte activarea cardului de sănătate, în momentul în care documentul este introdus pentru prima dată în cititor, se va afişa mesajul că acest card este inactiv şi se va solicita introducerea unui pin personalizat, compus din 4 cifre, la fel ca şi la cardul bancar. Pin-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de pacient. Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Aşadar, personalizarea pin-ului reprezintă activarea cardului naţional şi se realizează la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Acest pin va fi introdus de asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate. Dacă pin-ul personalizat este introdus greşit de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. În această situaţie, asiguratul va suna la centrul de asistenţă din CNAS şi se va solicita deblocarea cardului. Asiguratul va trebui sa furnizeze datele sale de identificare operatorului. După deblocare, asiguratul va tasta un nou pin.