Craiovenii, condamnaţi la înghesuială în autobuze

0
315

Printre punctele de atracţie turistică ale Craiovei pot fi trecute cu succes şi plimbările cu mijoacele de transport în comun. Călătoriile cu autobuzele RAT Craiova sunt o adevărată aventură, începând cu aşteptatul în staţii şi terminând cu înghesuiala şi mirosul de transpiraţie. Toate acestea vin la pachet cu gratuităţile pentru pensionari, cu marile investiţii în infrastructură şi cu pretenţiile de oraş european.

Mijloacele de transport în comun în care urcă zi de zi craiovenii sunt, cu foarte puţine excepţii, vechi şi murdare. Iarna sunt neîncălzite, iar vara – complet nearisite. Unele dintre ele sunt atât de uzate încât au momente în care cedează când ţi-e lumea mai dragă. Într-una dintre zilele de la sfârşitul iernii, am fost  martorul unei scene de-a dreptul umilitoare pentru călători. Uşa unui microbuz care circula pe traseul 25 s-a defectat, iar bietul conducător auto a fost nevoit să se ridice la fiecare staţie şi să suplinească manual mecanismul de deschidere şi închidere. Spre seară deja obosise şi le cerea călătorilor, cu un ton rugător, să sprijine uşa cu un umăr pentru a-i ajuta, în felul acesta, şi pe ceilalţi pasageri să coboare. Pentru că vocea omului inspira milă, călătorii îi săreau repede în ajutor.

Un loc gratuit în picioare

Deşi acesta a fost un eveniment rar, care nu s-a mai întâmplat, autobuzele din Bănie au rămas însă la fel de aglomerate. La începutul primăverii, când s-a votat bugetul, pensionarii craioveni au spus mersi că li s-a acordat dreptul de a călători gratuit pe mijloacele de transport în comun, dar s-au trezit că prind cu greu un loc pe scaune în autobuze. Şi aşa, autobuzele vechi au devenit peste măsură de aglomerate. Dimineaţa şi seara– când mulţi craioveni se îndreaptă şi de întorc de la serviciu, iar elevii de la şcoli – microbuzele sunt atât de tcsite încât e un calvar să parcurgi drumul dintre o staţie şi alta. Sprijiniţi într-un picior, cu o mână pe umărul călătorului de alături, craiovenii de rând ai acestui mare municipiu înghit în sec şi merg mai departe, sperând că lucrurile se vor îndrepta din mers.

Şantierele încurcă teribil lucrurile

În aşteptarea schimbărilor în bine, craiovenilor li s-a servit însă o porţie dublă de înghesuială. Odată cu deschiderea marilor investiţii, transportul călătorilor s-a concentrat pe câteva trasee, pe care reprezentanţii regiei au fost nevoiţi să le supra-dimensioneze. Unele dintre acestea au devenit extrem de lungi –cazul traseului E1 – încât seamănă cu un circuit al Craiovei. Dacă are cineva curiozitatea să cronometreze cât se parcurge de la un capăt la altul, o să aibă  surpriza să afle că petrece în trafic o oră şi mai bine. Şi asta nu e tot. Conducerea RAT Craiova a luat în calcul şi varianta mai rea a lucrurilor. De îndată ce lucrările se vor deschide şi la pasajul subteran de sub strada “Arieş”,  trebuie să aibă loc o nouă reconfigurare a traseelor care aduce aduce după sine o înghesuială şi mai mare.   

Marinel Florescu

RAT Craiova nu are cu ce suplimenta traficul

“Noi încercăm să venim în întâmpinarea călătorilor cu mai multe autobuze. Încă din luna martie, de când s-a pus problema transportului gratuit pentru pensionari, am scos în traseu câte două sau trei autobuze, pe care le-am direcţionat pe rutele cele mai aglomerate. Din păcate, mijloacele de transport pe care le avem la dispoziţie sunt foarte vechi şi nu ne putem baza fizic pe ele”, a încercat să explice situaţia directorul RAT Craiova, Marinel Florescu. În ultimele trei luni, la cele 130 de autobuze care circulă în oraş s-au mai adăugat încă nouă, care au fost alese şi reparate din rândul mijloacelor de transport care aşteptau să fie casate. Pentru că nu au la dispoziţie altă variantă, reprezentanţii regiei vin cu aceeaşi mişcare şi în lunile care vor urma când se crede că se vor aglomera şi mai mult.

În aşteptarea troleibuzului salvator

Nici cele mai noi autobuze ale RAT Craiova nu sunt chiar aşa de tinere. Cele 17 autobuze “MAN” au fost achiziţionate în 2008, iar în cei patru ani care au trecut de atunci au fost folosite insistent în trafic. “Sunt cele mai bune autobuze ale noastre. Măcar dacă am mai avea câteva ca acestea”, mai spune directorul Florescu. O altă veste proastă, pe lângă dificultatea de a suplini numărul autobuzelor, este şi că nu se va achiziţiona nici măcar un autobuz nou în acest an. Potrivit directorului RAT Craiova, planul de a cumpăra un lot de 20 de mijloace de transport de mare capacitate, nou-nouţe, a căzut cu totul după ce, în acest an, au fost tăiaţi din buget banii necesari. Singurul proiect valabil în acest moment este introducerea troleibuzului în Craiova, un proiect cu finanţare europeană care însă mai aşteaptă.