2016: Craiova, gazda Olimpiadei Naţionale de Astronomie / 2017: Craiova, cu spatele la Olimpiada de Astronomie?!

Olimpicii români au reuşit anul trecut, în luna octombrie, o nouă performanţă importantă la competiţiile internaţionale pe discipline: şapte medalii la a XXI-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie. Ediţia a XXI-a a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie s-a desfăşurat în perioada 5 – 13 octombrie în Bulgaria (Plovdiv-Pamporovo) şi a reunit concurenţi din 20 de ţări. Trei medalii (două de aur şi una de bronz) au fost cucerite în secţiunea rezervată juniorilor (elevi sub 16 ani), în timp ce alte patru medalii au revenit seniorilor (o medalie de aur, o medalie de argint şi două de bronz). Dar cum stă treaba pe aici, pe la noi, prin Dolj… aici e problema. Cum sunt descurajaţi elevii să mai meargă spre Astronomie şi cum sunt puşi, în mod incorect, să aleagă între două materii  complementare… asta în condiţiile în care anul trecut lucrurile începuseră să se mai mişte, iar copiii au avut posibilitatea să meargă şi la o olimpiadă şi la alta, fără să-i încurce calendarul… că doar toţi ne dorim copii care să-şi testeze capacităţile intelectuale.

lotCraiova a fost în 2016 gazda Olimpiadei Naţionale de Astronomie şi Astrofizică,  oraşul unde peste 100 de elevi au concurat şi s-au calificat pentru Olimpiada Internaţională. Cu alte cuvinte, Craiova le-a purtat noroc elevilor români, în Bulgaria, unde au făcut o performanţă istorică. Elevii români au dovedit că sunt mult mai pregătiţi şi decât americanii, dar şi decât ruşii, care au de mai mult timp prevăzute în programa şcolară, ore speciale de Astronomie. Toate statele europene şi nu numai,  au o preocupare majoră faţă de ceea ce înseamnă Astronomie şi Astrofizică, unităţile de învăţământ din toate ţările occidentale sunt dotate cu laboratoare,  cu telescoape de ultimă generaţie şi au biblioteci cu material didactic, cărţi, culegeri şi literatură de specialitate.

Un profesor român propune subiecte pentru ruşi, americani şi chinezi

În România lucrurile stau pe invers. Profesorii nu sunt plătiţi, deşi aceştia rup din timpul lor liber, nu există manual… de gratuităţi nici nu mai putem vorbi.  Profesorii de Fizică şi de Matematică predau în general şi această materie, extrem de interesantă şi inovativă. O fac doar de dragul elevilor şi pentru că sunt pasionaţi de Astronomie. Nu ştiu câţi ştiu că în România, într-un orăşel-staţiune din judeţul Vâlcea, la Liceul de Turism din Călimăneşti, predă un profesor remarcabil, o eminenţă cenuşie,  Mihail Sandu. A scos pe cheltuială proprie culegeri şi este solicitat de SUA, China, Indonezia şi Rusia să propună subiecte pentru Olimpiadele Internaţionale de Astronomie şi Astrofizică. Chiar zilele acestea la Voroneţ se desfăşoară o Tabără Internaţională de  Fizică, Astronomie şi Astrofică, care reuneşte peste 300 de elevi din întreaga ţară. Aceşti tineri, adevărate comori, se relaxează studiind, în mijlocul lor se află olimpicii internaţionali, profesori universitar, dar şi  profesorul Mihai Sandu.

„Fac Astronomie atâta timp cât am elevi pasionaţi… şi Doamne ajută, am suficienţi”

lot1Astronomia este ca un magnet, elevii de mici fac pasiune, important este ca la celălalt capăt să fie acel cineva cu timp, deschidere şi răbdare. Să preia copiii şi să-i orienteze către acest obiect. La Colegiul Naţional „Carol I” din Craiova fiinţează un Astrobotic Club, sub administrarea directă a profesorului Octavian Georgescu.  Laboratorul este mereu plin de copii de toate vârstele, de la elevii de clasa a VI-a până la elevii de liceu. Sunt ca într-un stup de albine. Profesorul nu se uită la ceas, pentru domnia sa timpul nu contează. A sărit şi peste masa de prânz, nici asta nu contează…. “Fac Astronomie atâta timp cât am elevi pasionaţi… şi Doamne ajută, am suficienţi”. Profesorul ne spune că nu poţi să înţelegi Astronomia fără Matematică. De fapt, nici Fizica nu se poate înţelege dacă nu ai cunoştiinţe vaste de Matematică. De aceea nu este corect să-i pui pe elevii performanţi să aleagă între cele trei materii, mai ales pe cei din învăţământul gimnazial. Materiile sunt complementare, aşa că este de înţeles. Aşadar, este o legătură foarte mare între cele două materii : Astronomie şi Matematică, de aici, am plecat cu discuţia. Iniţial clubul Astrobotic nu avea nici tablă. Fostul inspector şcolar general, Lavinia Craioveanu, a reacţionat imediat şi a dotat laboratorul cu o tablă nouă, şi-a arătat deschiderea şi dorinţa să ajute la acest proiect. “Ştiu că am obţinut multe premii şi la faza naţională, merită ajutaţi!”, spunea  Lavinia Craioveanu, fost inspector general al ISJ Dolj. Aşa este. Judeţul Dolj are tradiţie, iar la faza naţională,în 2016, elevii doljeni au venit cu o medalie de aur şi două medalii de bronz.

O incertitudine: Când are loc Olimpiada de Matematică?!

lot2Peste 10 zile, elevii doljeni vor participa la Olimpiada Naţională de Astronomie şi Astrofizică, faza judeţeană, adică, sâmbătă, 18 martie. De regulă, este programată să se desfăşoare în aceeaşi zi, în toată ţara, fiind subiecte  unice. ISJ Dolj publică pe 16 ianuarie 2017, pe site-ul ISJ, nota telefonică, NT nr 033, prin care precizează că Olimpiada Naţională de Matematică, faza locală, este programată să se desfăşoare duminică, pe 19 ianuarie 2017.  Faza locală nu este stabilită de minister, fiind o dată care se stabileşte de către fiecare inspectorat în parte şi se încearcă să nu cadă în aceeaşi zi cu o olimpiadă judeţeană. O decizie lăudabilă… Planificarea este publicată şi pe blogul profesorilor de matematică (www.mateinfodolj.eu), cu precizarea clară, că duminică, 19 ianuarie, se va desfăşura Olimpiada Naţională de Matematică, faza locală, la Colegiul Naţional Economic “Gh. Chiţu”  şi la Şcoala Gimnazială “Gheorghe Ţiţeica”. Dar cum la noi totul se schimbă peste noapte, am înţeles că la Centrul de Excelenţă, sâmbătă, 4 februarie, elevii au fost anunţaţi că asta e, trebuie să aleagă între Matematică şi Astronomie, pentru că şi faza locală la Matematică se va desfăşura tot sâmbătă, 18 martie… De menţionat că decizia, dacă se dovedeşte a fi reală, ne aparţine, pentru că în toate celelalte judeţe, Olimpiada de Matematică se desfăşoară duminică, 19 februarie sau la o săptămână distanţă – pe 26 februarie, tocmai pentru a da elevilor posibilitatea să participe şi la Astronomie, mai ales că există o secţiune junior, unde pot  participa chiar şi elevi din clasa a V-a…În judeţul Prahova, de exemplu, faza locală la Matematică este programată duminică, 26 februarie, la Botoşani pe 19 februarie şi exemplele pot continua. Aşa că, nu tăiaţi aripile copiilor care ţintesc spre cunoaşterea universului!