„Sunteți jefuiți!”

0
124

Administratorii sunt cei care le umflă locatarilor facturile la întreținere. Primarul Lia Olguța Vasilescu a ieșit, ieri, într-o conferință de presă, pentru a le transmite craiovenilor că aceștia sunt jefuiți de către administratori, și nu de către Primărie sau Termoficarea care le calculează corect facturile, aplicând același tarif – redus cu 10%, adică 220 de lei pe gigacalorie – pentru toată Craiova. Pentru că municipalitatea nu are suficient personal pentru a-i verifica în timp util pe toți administratorii și nu există nici cadru legal care să îi dea voie să se implice mai mult în bucătăria internă a asociațiilor de proprietari, Olguța Vasilescu îi sfătuiește pe toți craiovenii care se simt înșelați să ceară explicații pentru modul cum li s-a calculat factura. Dacă sunt nemulțumiți de administrator, să se întrunească și să-l schimbe din funcție. 

Iritată de faptul că există un curent de opinie conform căruia facturile sunt mari din cauza Termoficării și a Primăriei Craiova, primarul Lia Olguța Vasilescu a ieșit, ieri, într-o conferință de presă, pentru a le demonstra craiovenilor cine fură pe cine. ”O să vă dau exemple ca să vedeți cum sunt jefuiți oamenii. Pentru că acesta este termenul: jefuiți! Veți vedea cine fură pe cine…”, a spus primarul. Olguța Vasilescu a făcut public rezultatele unui control, efectuat recent de departamentul din subordine la câteva dintre asociațiile din Craiova, menționând că nu se pot face verificări la toate cele 436 de asociații existente deoarece sunt doar 9 funcționari cu această sarcină, iar o verificare durează trei săptămâni. „Am răspuns doar la sesizările punctuale”, a menționat Olguța Vasilescu. Potrivit autorităților, în 2013 s-au făcut 21 de controale. S-au înaintat la Serviciul de Investigare a Fraudelor 8 dosare pe 2012 și 8 dosare pe 2013.

Ce plătește locatarul și ce scrie administratorul

Lia Olguța Vasiles

La asociația de proprietari B1 ANL, din Craiovița Nouă, este administrator Ion Barbu, care este plătit cu un salariu de 2.100 de lei brut pentru un program de 8 ore. Analizând cele descoperite în urma controlului, Olguța Vasilescu a arătat că acesta și-a însușit aproape 10 milioane de lei vechi din banii pe care oamenii îi plăteau la întreținere. Controlorii au observat că administratorul le tăia locatarilor chitanțe pe sume mai mari, iar când înregistra în registrul de casă îi nota cu sume mai mici sau nu îi mai nota deloc. Locatarul Turcilă Maria a fost „furată” cu 5 lei, locatarul Negrilă Hermina cu 3 lei, etc. Un alt locatar, Georgescu Otilia, a plătit o chitanță de 287 de lei pentru întreținere, dar banii ei nu au mai fost înregistrați și în registrul de casă. „Omul a venit, și-a achitat factura la timp, ea nu apare înregistrată în casă și, automat, banii respectivi au intrat în buzunarul administratorului. Rezultă un minus în casierie de 929,37 de lei. Deci din start acest domn, administratorul Ion Barbu, și-a băgat în buzunar aproape 10 milioane de lei vechi”.

Cum se umflă facturile

Olguța Vasilescu susține că administratorii au mai multe metode după care acționează. În cadrul aceleiași asociații, s-a constatat că, în luna aprilie 2012, administratorul Ion Barbu a repartizat greșit locatarilor sumele pe care le-au transmis furnizorii de utilități. În luna respectivă, Compania de Apă Oltenia a emis o factură de 9.861 de lei, dar administratorul a repartizat către cetățeni 11.038 de lei, de aici o diferență de 1.356 de lei.Termo a emis o factură de 7.620 de lei, dar s-au repartizat 7.752 de lei. Salubritatea a trimis și ea o factură de 3.639 de lei, dar s-au repartizat 3.710 de lei. „În total este o diferență de 2.232 de lei. Practic s-au furat 22 milioane de lei, încărcându-se în plus facturile tuturor oamenilor”, a concluzionat primarul Craiovei. Grav este că acest lucru nu s-a întâmplat numai într-o singură lună, ci în mai multe, controlul Primăriei scoțând la iveală faptul că, în noiembrie 2012, s-au sustras după această metodă 382 de lei, în decembrie 2012 – 1.520 de lei, în ianuarie 2013 – 389 de lei, în mai 2013 – 3.048 de lei, iar în luna octombrie 2013 – 4.051 de lei. Ca să rezolve această problemă însă, Termoficarea a promis că va afișa, în fiecare scară de bloc, cantitatea totală a gigacaloriei consumate de locatari și suma pe care aceștia o datorează per total.

Detergenți, mături cu coadă și pixuri cu gel

Controlul a scos la iveală și alte lucruri mai puțin obișnuite pe care și le permit administratorii. În urma verificărilor, s-a demonstrat că s-au cheltuit 12.000 de lei numai într-o singură lună pentru materialele de curățenie, rechizite și plimbările cu taxiul. De exemplu, pentru curățenia celor 15 scări de bloc ale asociației menționate, în anii 2012 și 2013, s-au cumpărat 789 de sticle de un litru cu soluție „Mr. Proper” (câte 35 de sticle în fiecare lună), 990 de bucăți de lavete umede, 550 de mănuși de unică folosință (câte 60 de bucăți pe fiecare lună), 775 de becuri (câte 40 de becuri pe lună), 167 de rezerve de mop. S-au mai cumpărat 120 de kilograme de detergent automatic (în saci de câte 6 kilograme), pentru care controlorii au arătat că nu era util asociației, dar totuși a fost cumpărat. De la un PFA au fost achiziționate mai multe mături cu coadă – 60 de bucăți la prețul de 8 lei și mături din nuiele – 30 de bucăți la prețul de 4 lei. O achiziție care a sărit în ochi a fost și cea de rechizite, administratorul Ion Barbu cumpărând pixuri cu gel la prețul de 21,99 de lei pe bucată.

Cinci plimbări cu taxiul într-o zi

Pe data de 15 decembrie 2013, administratorul Ion Barbu s-a plimbat de cinci ori cu taxiul și bonurile au fost decontate din banii locatarilor. Prima cursă a comandat-o la ora 9.43 de dimineața și l-a costat 5,27 de lei. După nici o oră, în jur de 10.30, a luat din nou taxiul și a efectuat o cursă care l-a costat 23,72 de lei. La ora prânzului, a mai făcut o plimbare pentru care a plătit 6,31 de lei. La prânz, încă o cursă cu bon de 5 lei, iar seara, la ora 19.14, ultima cursă cu taxiul – 5,47 de lei. Toate cele cinci plămbări din ziua respectivă au costat 45,78 de lei, iar controlorii au semnalat faptul că ”nu există referat pentru necesitatea acestor deplasări”. ”Deplasarea zilnică cu taxiul, între 3 și 6 deplasări zilnice, sub pretextul că în cadrul Adunării Generale a fost aprobată suma de 350 de lei, lunar, pentru deplasare cu taxiul, în urma votului a 12 locatari prezenți. Deci din câteva sute de locatari s-au prezentat 12, fiind probabil aceiași care sunt scutiți de penalități și li se uită facturile pe undeva, iar ei l-au ales pe domnul. El și-a făcut treaba mai departe”, a explicat tot primarul.

Administratorii, aleși în funcție cu votul a câțiva locatari

Autoritățile locale susțin că acești administratori sunt menținuți totuși în funcție de către locatari din cauza faptului că ei nu își dau interesul în privința mersului asociației. Potrivit primarului, în fiecare asociație există un grup de 12-14 locatari care participă la toate adunările generale și ei aprobă toate propunerile administratorului, inclusiv salariul acestuia. Ce primesc aceștia în schimb? Tot autoritățile spun ce anume. Fiindcă administratorii întârzie să verse banii către furnizori sau îi cheltuiesc pe alte lucruri – tot felul de reparații urgente –se acumulează penalități. Când se face repartizarea acestor bani, cei 12 locatari activi sunt mai mereu printre cei favorizați, acestora nefiindu-le plasate și sume provenite din penalități, fiind serviciul pe care administratorul îl întoarce acestora. „Sunt niște persoane care vin și votează de fiecare dată președinții de asociații. Ei sunt scăpați din vedere atunci când trebuie să le fie calculate penalitățile. În schimb, ceea ce ar trebui ei să plătească se reportează în facturile celorlalți cetățeni, care sunt de bună credință și își plătesc facturile la zi”, același lucru fiind constatat și la asociația cu pricina.

Asociația nr. 24 Craiovița Nouă nu a mai plătit nimic din 2008

Un alt exemplu de neimplicare a locatarilor, oferit tot de primar, este cel de la Asociația nr. 24 Craiovița Nouă, unde administrator este Tamara Chiriac, cea învinuită că a delapidat 3 miliarde de lei din banii locatarilor, fapt pentru care i s-a retras atestatul. „Ea nu e în pușcărie, așa cum v-ați fi așteptat, și există încă oameni care încă îi plătesc. În loc să facă o ședință de asociație și să ia măsuri, că e vorba de banii lor, până la urmă, stau și așteaptă. Nu știu ce așteaptă …”, a declarat Olguța Vasilescu. Autoritățile spun că administratorul nu colaborează cu Primăria Craiova, motiv pentru care nu se cunoaște cum se ține evidența banilor încasați de la locatari. Municipalitatea a apelat atunci la furnizorii de utilități. SC Termo, CAO și Salubritatea au transmis același mesaj: asociația nu a mai plătit nimic din anul 2008. „E imposibil ca măcar un om din asociația respectivă să nu își fi achitat facturile în această perioadă, dar nu sunt plăți făcute”. Asociația de proprietari nr. 24 Craiovița Nouă are datorii la SC Termo de 2,21 milioane de lei, la CAO de 1,44 milioane lei și la Salubritate de 118.000 de lei.

Primarul îi sfătuiește pe craioveni să ceară socoteală

În absența unei posibilități legale de a se implica în treburile asociațiilor de proprietari, altfel decât prin metoda controalelor – iar acestea sunt puține din cauza numărului redus de angajați – primarul Craiovei a accentuat faptul că locatarii trebuie să învețe să își dea interesul mai mult, ei fiind singurii care pot face acest lucru. „Oamenii sunt cei care au dreptul și obligația de a cere explicații asociațiilor. De două săptămâni, aud numai că Primăria e vinovată. Nu are nici o treabă Primăria aici, gigacaloria e aceeași în orice colț al Craiovei, că e vorba de Craiovița, de Brazdă. Eu nu pot să mă implic mai mult în afara faptului că am făcut ce am făcut pentru Craiova: să scad prețul gigacaloriei! Credeți-mă că asta, pentru Termoficare, pe care am preluat-o cu o datorie de 50 milioane de euro, e foarte greu de suportat”. Întrebată care ar fi, totuși, posibilitatea ca Primăria Craiova să aibă mai multă autoritate asupra administratorilor, Olguța Vasilescu a declarat că trebuie schimbat cadrul legislativ care reglementează funcționarea asociațiilor. „Eu țip de un an și jumătate să se schimbe legislația. Dar e destul de complicat, pentru că va trebui să consulți foarte multe instituții care sunt implicate aici. Părerea mea e că trebuie să fie organizat un grup de lucru, cu specialiști de la mai multe ministere, care au trecut prin administrație și care să lucreze la un astfel de proiect de lege. Nu e simplu, e foarte complicat”.

Autoritățile locale au lăsat să se înțeleagă faptul că, în această situație, problema poate fi rezolvată numai pe cont propriu, de către fiecare locatar în parte, care trebuie să ceară explicații administratorului, iar atunci când se strâng mai multe reclamații la adresa lui, să îl schimbe din funcție.