Anunţul a fost făcut de Ursula von der Leyen, preşedintele Comisiei Europene, după o convorbire cu preşedintele SUA, Joe Biden: împreună UE şi SUA au decis suspendarea taxelor vamale impuse pe bază de reciprocitate din cauza litigiului privind subvenţiile acordat companiilor Airbus şi Boeing pe o perioadă iniţială de 4 luni.
UE a impus, în noiembrie 2020, taxe vamale în valoare de patru miliarde de dolari la importurile de produse din SUA, în virtutea unei decizii a Organizaţiei Mondiale a Comerţului în litigiul Boeing-Airbus, dar Comisia Europeană a pledat pentru depăşirea disputei prin cooperarea cu Washingtonul. “Comisia Europeană este pregătită să colaboreze cu Statele Unite pentru soluţionarea acestei dispute şi pentru a stabili reglementări pe termen lung în cazul subvenţiilor destinate companiilor care fabrică avioane”, a precizat în noiembrie 2020 Executivul UE.
Tot Uniunea Europeană a primit în octombrie 2020, printr-o decizie a Organizaţiei Mondiale a Comerţului, dreptul de a impune tarife punitive în valoare de aproape patru miliarde de dolari (3,38 miliarde de euro) produselor din SUA ca reacţie la subvenţii acordate ilegal companiei Boeing, dar Bruxellesul a cerut o soluţie negociată la litigiul de 16 ani. Drepturile de sancţionare primite de UE, în cuantum de 3,99 de miliarde de dolari, au fost mai reduse decât suma de 7,5 miliarde de dolari primită de Statele Unite în 2019 într-un caz separat, intentat împotriva subvenţiilor Airbus, şi mai puţin decât solicitase Bruxellesul, 8,58 miliarde de dolari.
Conflictul transatlantic pe tema subvenţiilor din domeniul aerian este unul dintre cele mai lungi litigii din istoria Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi reflectă importanţa economică şi presiunile concurenţiale resimţite de producătorii de pe ambele maluri ale Atlanticului. Litigiul SUA-UE a izbucnit în 2004, la un an după ce compania Airbus a depăşit pentru prima dată concurentul american în materie de vânzări.
În urma negocierii unui acord cu UE privind subvenţiile în anul 1992, Statele Unite au lansat o acţiune judiciară împotriva subvenţiilor primite de grupul aerospaţial european începând din anii 1970, acuzând iniţial că Airbus a primit finanţări ilegale de 22 de miliarde de dolari. După câteva luni, UE a ripostat prin propriul proces, acuzând că Boeing a primit ilegal subvenţii de 23 de miliarde de dolari.