Începând cu 29 martie / Primăriile se pot împrumuta la Ministerul Finanţelor Publice pentru plata datoriilor

0
271

Guvernul USL a decis, prin  Ordonanţa de Urgenţă nr. 3/2013, că unităţile şi subdiviziunile administrativ-teritoriale, respectiv instituţiile finanţate integral din bugetul local, instituţiile publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii din bugetul local şi spitalele publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale pot contracta de la Ministerul Finanţelor Publice, până la data de 29 martie 2013, împrumuturi din vărsăminte din privatizare înregistrate în contul curent general de la Trezoreria Statului, în vederea achitării arieratelor înregistrate la data solicitării, faţă de furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări, în limita a 800 de milioane de lei.

Daniel Iane

Instituţiile care vor apela la această modalitate de achitare vor trebui să depună documentaţia la direcţiile generale ale finanţelor publice, respectiv Direcţia Generală a Finanţelor Publice Bucureşti. Creditul va fi contractat pe o perioadă de maximum cinci ani, iar rata dobânzii se va situa la nivelul ratei dobânzii de politică monetară de 5,25% pe an, stabilită şi practicată de Banca Naţională a României. Limita de îndatorare va fi de de maximum 70%, calculată conform prevederilor art. 63 alin. (4) din  Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

«Măsura Ministerului de Finanţe, de a da posibilitatea contractării acestor împrumuturi, reprezintă un adevărat „balon de oxigen” pentru primăriile din ţară, care sunt obligate să îşi achite 85% din arierate (plăţi restante mai mari de 90 de zile) până la 31 martie 2103. Mai mult de atât, va reprezenta şi un ajutor real pentru firmele care au prestat lucrări pentru diverse primării, spitale ş.a.m.d. şi nu au fost încă plătite. Decizia este una onorabilă, care face dovada că actualul Guvern urmăreşte o cât mai bună colaborare cu administraţiile locale, dar şi cu mediul privat, astfel încât relaţionarea să fie, permanent, una pozitivă», este de părere deputatul liberal Daniel Iane.

Împrumut doar cu avizul Comisiei de autorizare locală

Primăriile pot contracta împrumuturile numai cu avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prevăzută la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Documentele în baza cărora se obţine avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale sunt următoarele: hotărârea autorităţii deliberative prin care se aprobă contractarea împrumutului; cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, semnată de ordonatorul principal de credite, în care se menţionează beneficiarii sumelor şi detaliile privind plata; situaţia arieratelor înregistrate la data depunerii cererii; calculul gradului de îndatorare a bugetului local al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale în vederea determinării valorii împrumutului de către Comisia de autorizare a împrumuturilor locale; serviciul datoriei publice locale existente pe perioada împrumutului pentru care se solicită autorizarea; declaraţia pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind situaţia finanţărilor rambursabile contractate şi/sau garantate de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, aflate în derulare.

Cine nu îşi plăteşte datoriile nu primeşte finanţare de la bugetul de stat 

Primăriile au obligaţia de a-şi reduce arieratele (datoriile mai vechi de 90 de zile) cu 5% lunar, în timp ce instituţiile publice subordonate, finanţate integral din venituri proprii, trebuie să îşi reducă arieratele cu 3% lunar. În cazul în care nu vor respecta această obligaţie, autorităţile locale vor pierde finanţarea prin transferurile de bani de la bugetul de stat, prin cotele defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale. „Ordonatorii de credite ai bugetelor locale ale unităţilor subdiviziunilor administrativ-teritoriale care înregistrează arierate au obligaţia să diminueze lunar volumul acestora cu cel puţin 5%, calculat la soldul lunii anterioare. Ordonatorii de credite ai instituţiilor publice de subordonare locală, finanţate integral din venituri proprii, care înregistrează arierate, au obligaţia să diminueze lunar volumul acestora cu cel puţin 3%, calculat la soldul lunii anterioare”, se arată într-un document guvernamental. Este pentru prima dată când legea bugetului de stat prevede în mod expres o astfel de obligaţie, în contextul în care autorităţile române şi Fondul Monetar Internaţional au convenit reducerea arieratelor administraţiei locale de la 832 de milioane de lei la 300 de milioane de lei, condiţie pentru încheierea cu succes a acordului stand-by preventiv.