O propunere cel puţin pripită: privatizarea RAT

1
320

Consilierul local municipal Mihai Genoiu, de la UNPR, a avansat la ultima şedinţă a CLM Craiova, sugestia privatizării Regiei Autonome de Transport (RAT) invocând între cauzele care grevează la regăsirea unui echilibru financiar „furtul de carburanţi”. De-ar fi numai asta! Cam facilă motivarea şi oricum, în orice logică, insuficientă pentru dezvoltarea unei argumentaţii convingătoare, premergătoare abordării unui asemenea demers. La RAT Craiova, problemele unui management performant dăinuie de mai multă vreme şi soluţiile identificate, de nişte tarabagii politici,  cel puţin în ultimii ani, s-au dovedit simple paleative. Nu e deloc uşor să te descurci în labirintul relaţiilor cu conducători auto, mecanici auto, şefi de garaj, coordonatori de trafic, magazineri, ş.a.m.d., organizaţi în nu ştiu ce sindicat vindicativ. Să nu scăpăm din vedere, înainte de orice comentariu, valenţele deplin sociale ale transportului public în comun. Ce vrem de fapt să spunem? Consilierul local municipal, Mihai Genoiu, vine din mediul privat, ca să ne exprimăm astfel, şi cunoaşte mai bine decât alţii peisajul economic actual al municipiului Craiova. Admiţând parcurgerea tuturor etapelor „tehnice”, nu uşor surmontabile, noi am spune chiar imposibile, fiind vorba de o regie autonomă, premergătoare eventualei privatizări a RAT, care asigură un serviciu comunitar esenţial, poate garanta Mihai Genoiu, realul succes al unui asemenea demers? Sunt aşa de multe privatizări izbutite în municipiul Craiova sau tocmai nesăbuinţa în vânzarea unor întreprinderi de stat către investitori de carton sau adevăraţi ţepari, a fost reţeta dezastrului, aducând lucrurile, de locurile de muncă e vorba, unde ne aflăm? Proprietatea publică în sine, şi implicit „constrângerile bugetare mai laxe” nu sunt în întregime (sau măcar în principal) cauza primordială a problemelor, iar schimbarea statutului juridic, adică privatizarea, crez aproape pseudoreligios al neoliberarilor, nu rezolvă necondiţionat totul. Vetustul clişeu „statul e cel mai prost administrator” a alimentat copios furatul căciulii proprii şi am ajuns să deplângem că străinii domină economia românească. Chiar de dată recentă, economisul sud coreean Ha-Joon Chang, care susţine cursuri la Universitatea din Cambridge, într-o interesantă lucrare a sa „Samaritenii cei răi. Mitul liberului schimb şi istoria secretă a capitalismului” (Ed. Polirom 2012) relatează o suită de poveşti de succes ale întreprinderilor de stat, din mai multe ţări ale lumii civilizate,  opinând cu argumente infailibile ca „industriile cheie să fie în proprietatea de stat”. Şi face chiar o observaţie esenţială: corupţia nu există doar pe banul public. Şi zona privată geme de corupţie. Chestiunea managementului este una complexă. Şi asta se ştie. Performanţele Regiei Autonome de Transport din Craiova pot fi îmbunătăţite prin reexaminarea critică a scopului acesteia, stabilirea unor priorităţi clare şi mai ales reabilitarea sistemului de monitorizare. Pentru analize periodice în Consiliul Local Municipal. Fără a exista o regulă sigură, pentru a avea o regie eficientă, nevoie este, înainte de toate, de  o atitudine pragmatică care derivă din competenţa profesională a celui plantat în capul treburilor. Care poate fi schimbat, fără mare bătaie de cap, dacă nu reuşeşte în materializarea proiectului său.

1 COMENTARIU

  1. `Sameritenii cei rai` este o carte scrisa de un comunist reformat, adept al economiei heterodoxe. Nu vad ce legatura poate sa aiba privatizarea RAT-ului cu `industriile cheie` !!!

Comments are closed.