Ministrul Culturii trage cortina peste mandatul lui Cornişteanu la conducerea TNC!

0
63

O veste proastă l-a luat prin surprindere, la început de an, pe managerul Teatrului Naţional din Craiova (TNC): după 15 ani la conducerea instituţiei, mandatul nu i-a mai fost prelungit de actualul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu. „Este o prostie ce s-a făcut! Nu există nici un motiv ca pentru o scurtă perioadă, până se organizează concurs pentru ocuparea postului, să nu-mi mai prelungească interimatul. Nu are nici o logică!”, a răbufnit Mircea Cornişteanu. În ultimii doi ani, acesta a avut şase mandate de manager interimar în fruntea Naţionalului craiovean, din cauză că Ministerul Culturii – în brambureala-i organizatorică şi preocupat mai mult cu schimbările intempestive la vârf – nu a anunţat nici concurs pe post. Indignarea lui Cornişteanu este cu atât mai mare cu cât vestea schimbării din funcţie a primit-o chiar de la cel cu care a fost înlocuit: Alexandru Boureanu, până de curând director artistic al teatrului. „E o chestiune care ţine de caracter şi nu am ce să îi spun ministrului Culturii mai mult de-atât…” a comentat acesta. Mai în glumă, mai în serios, am zice că se putea şi mai rău: actorul Bogdan Stanoevici, demis din funcţia de secretar de stat al Ministerului Culturii, a declarat, ieri, că a aflat despre acest lucru de la un şofer al instituţiei, exprimându-şi, de asemenea, dezamăgirea faţă de gestul lui Vlad Alexandrescu…

Director din decembrie 2000, Mircea Cornişteanu se mândreşte întrucâtva cu faptul că a avut cel mai lung mandat la conducerea TNC şi, după informaţiile sale, chiar în fruntea unui teatru naţional din România. „Totul are un sfârşit! Chiar şi Bolero-ul de Ravel, cum se zicea pe vremea când eram eu mai tânăr…”, recunoaşte însă acesta. Ultimul mandat – din cele şase de interimar, succesive, de câte patru luni fiecare – i-a expirat pe 2 ianuarie a.c.

În 15 ani de mandat a „schimbat” cam tot atâţia miniştri ai Culturii…

«Am fost anunţat de Alexandru Boureanu, directorul artistic al Teatrului Naţional Craiova, că a primit el un mandat interimar de patru luni, începând cu ziua de 4 ianuarie, până la organizarea unui concurs, care trebuia să aibă loc de multă vreme. Este dreptul ministrului Culturii de a decide cui îi încredinţează un mandat interimar, nu am nici o posibilitate să contest… Cel mult îl pot mustra pentru lipsa de amabilitate pe care a avut-o. Pentru că nu faci aşa ceva unui manager care de 15 ani este în funcţie neîntrerupt şi care nu a ruinat instituţia pe care a manageriat-o, ci dimpotrivă. Dar asta e o chestiune care ţine de caracter şi nu am ce să îi spun mai mult de-atât. Era firesc, în opinia mea, să mă poftească la minister, să îmi spună ce planuri are, eventual de ce nu mai pot eu să continui pentru încă o lună, două, trei, patru, până se organizează concursul. De altfel, Ministerul Culturii de mulţi ani este în culpă cu organizarea concursurilor», a declarat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, Mircea Cornişteanu.

Acesta nu crede că înlocuirea sa în funcţie este o decizie politică, ci are convingerea că vine din sfera de influenţă a noului ministru. „Neavând habar ce se întâmplă în instituţii, ministrul Culturii este, cred eu, influenţat de un grup de consilieri pe care şi i-a apropiat”, a opinat acesta. De altfel, în cei 15 ani de mandat, Cornişteanu a avut de-a face aproape cu tot atâţia miniştri ai Culturii: «Numai pentru proiectul „Rinocerii” am luat-o de la capăt cu explicaţiile cu patru miniştri! Au fost unii care au stat în funcţie trei săptămâni, ca Mircea Diaconu. Alţii, trei zile, ca doamna Hegedus Csilla. Altul a căzut din ministeriat chiar aici, la Craiova, e vorba de Daniel Barbu. Mulţi au fost, habar nu am câţi!».

„Mă despart de scaunul de manager cu conştiinţa relativ împăcată”

În opinia sa, gestul ministrului este nu numai ilogic, ci şi nejustificat, atât timp cât Naţionalul craiovean este astăzi una dintre cele mai reputate teatre din ţară şi cu nu puţine succese internaţionale. Semn că a fost bine manageriat… «Cred că ce am construit în cei 15 ani stă în picioare. În momentul de faţă, Teatrul Naţional din Craiova este, cred, cel mai bine dotat teatru din România cu echipamente de sunet şi lumini, asta datorită insistenţei noastre în a realiza proiectul „Rinocerii”, care a necesitat echipamente extraordinare – pe unele le-am cumpărat, pe altele le-am închiriat. În luna decembrie am cumpărat proiectoare şi alte aparate necesare spectacolelor de 100 de mii de euro. În 2014 am reuşit să procurăm aparatură de peste 200 de mii de euro. Deci, las un teatru bine dotat, las un teatru care a avut mari succese, las un teatru în care lucrează mulţi oameni tineri – şi sunt extrem de fericit că am reuşit să impun oamenii tineri ca valori adevărate, pentru că era îmbătrânit colectivul. Aşadar, mă despart de scaunul de manager (…) cu conştiinţa relativ împăcată. Sigur că am făcut şi prostioare, că am mai greşit, că nu întotdeauna ce am vrut mi-a ieşit… », a mai spus Cornişteanu.

Chiar dacă nu mai este manager, acesta îşi doreşte să colaboreze în continuare cu Teatrul Naţional din Craiova, „în măsura în care Alexandru Boureanu şi colectivul instituţiei vor dori să mai lucreze cu mine”.

Anul artistic 2016 continuă cu proiectele fostului manager

Vrând-nevrând, însă, colaborarea celor doi va avea loc, cel puţin în acest an, în care acceptate spre finanţare sunt proiecte elaborate împreună. „Bugetul pentru acest an este croit pentru proiectele pe care domnul Cornişteanu le-a gândit în urmă cu un an, chiar doi, astfel încât evident că nu se vor întâmpla nici un fel de schimbări în această perioadă, ci, dimpotrivă, proiectele vor continua în ritmul lor normal. Mandatul meu este de a asigura buna funcţionare a instituţiei”, a subliniat noul manager interimar, Alexandru Boureanu. Unul dintre cele mai importante bate la uşă: punerea în scenă a spectacolului „Iulius Caesar” de către Peter Schneider – producător şi regizor american cu o prolifică şi variată carieră în teatru şi cinema, figură legendară a Walt Disney Company. Montarea urmează să fie prezentată în cadrul unui alt eveniment de impact al anului: ediţia a X-a a Festivalului Internaţional „Shakespeare” (14-23 aprilie).

«Opt spectacole sunt programate, sunt deja contractate unele dintre ele. Știm toate titlurile, ştim toţi regizorii, ştim perioadele în care spectacolele se vor juca. Pe lângă acest program, avem semnate două contracte de prezentare a spectacolului „Rinocerii” la două festivaluri internaţionale, unul din Slovenia, altul în Rusia. Avem o invitaţie şi pentru Coreea de Sud, care nu va putea fi însă onorată anul acesta, întrucât decorul ar fi transportat până acolo, pe mare, în cinci-şase luni. Dar e foarte posibil să fim invitaţi anul acesta, la acelaşi festival, cu „Furtuna” lui Silviu Purcărete. Mai avem două deplasări în Italia: în noiembrie, la Roma, la Teatrul Vascello, cu o serie de cinci-şapte spectacole, apoi la Milano», a precizat Mircea Cornişteanu.

Boureanu se va înscrie în concurs. Cornişteanu: „Eu, nu! Mi-a ajuns!”

Întrebat dacă şi-a dorit această funcţie de conducere a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, Alexandru Boureanu a răspuns: «Am fost pregătit pentru această funcţie. Sunt profesor la Universitatea din Craiova, am două doctorate – unul în management, la ASE Bucureşti, în 2008, celălalt în teatru, la Universitatea de Arte din Iaşi, deci ambele obţinute la universităţi de stat, predau management cultural, sunt în comisii de evaluare la Ministerul Culturii pe management cultural, pentru că sunt expert în acest domeniu, şi am fost, timp de patru ani, manager la Centrul Cultural „Jean Bart” din Tulcea». Pe de altă parte, Cornişteanu – care, în luna aprilie, va împlini 72 de ani – susţine că, ştiind că nimeni nu este de neînlocuit, l-a ţinut aproape pe Boureanu, căruia îi apreciază „bunele cunoştinţe de management şi în domeniul teatrului, în special”, ca şi „dedicarea pentru profesie”.

În cadrul conferinţei de presă de ieri, Alexandru Boureanu a confirmat că, odată scos la concurs postul de manager al TNC, va intra în competiţie. Nu şi Cornişteanu, însă: „Eu nu! Deşi am dreptul. După lege, fiindcă la ultima evaluare, care mi s-a făcut în urmă cu doi ani şi jumătate, am obţinut media 9.18, Ministerul Culturii este obligat să îmi ofere posibilitatea să depun un nou proiect de management. Nu o voi face… Pentru că mi-a ajuns! Vreau să fac mai multe spectacole decât am făcut până acum, ocupat fiind cu semnatul hârtiilor şi cu făcutul proiectelor. Încă sunt în putere, cred eu, şi sănătatea mă ajută. Aşa că, atât cât mi-a mai rămas până când o să mă lase puterile, vreau să fac spectacole. Și să ajut, cât îmi e cu putinţă, ca teatrul din Craiova să continue să meargă cel puţin la fel de bine cum a mers până acum. Deci, nu mă prezint la concurs, orice s-ar întâmpla!”.

„Șutul de pe scenă” – pasul înainte!

Și pentru că politeţea o cere – în general, dar mai cu seamă în faţa camerelor de filmat –, cei doi s-au gratulat reciproc, ieri, cu prilejul conferinţei de presă susţinute în Sala „Ia te uită!” a TNC. „Mulţumesc domnului Cornişteanu pentru tot ce a făcut pentru cultura din Bănie şi pentru cultura românească în cei 15 ani de mandat! Îl apreciez foarte mult!”, a rostit Boureanu.

Pe lângă declaraţia de preţuire a calităţilor care-l însoţesc, Mircea Cornişteanu i-a spus mai tânărului manager „să nu uite ce a învăţat în aceşti ani”, cât i-a stat aproape. Și încă ceva: „Trebuie să îmi fie recunoscător că, pe la începutul anilor 2000, nu l-am angajat aici ca actor. Că, dacă o făceam, acum era unul… nu ştiu cât de bun. Ca actor, dacă nu eşti primul, n-are nici un sens să faci meseria asta… Faptul că i-am dat un şut de pe scenă l-a făcut – şi acesta este meritul exclusiv al lui – să pună mâna pe carte şi să se îndrepte spre zone în care a simţit că poate face ceva”. După „şutul de pe scenă” primit, Boureanu n-a ratat momentul în care să îi demonstreze lui Cornişteanu cât de mare e pasul înainte pe care îl poate face…