Un om prevenit face cât doi

0
340

Reclamaţiile contra bunurile defecte pot fi făcute în primii doi ani de la achiziţionare. Dacă vânzătorul refuză înţelegerea pe cale amiabilă, cel păgubit poate urma calea autorităţilor din domeniu.

Dreptul consumatorilor la întocmirea unei reclamaţii privind un produs cu defect sau un serviciu necorespunzător este garantat de legislaţia în vigoare în ţara noastră. O serie de schimbări, cum ar fi piaţa europeană unică, tehnologiile noi ale informaţiei, prezenţa pe piaţă a unor produse complexe au un efect semnificativ asupra consumatorilor. „Mai mult ca oricând avem nevoie să fim pe deplin conştienţi de drepturile şi obligaţiile noastre, să luăm decizii bune la achiziţionarea de bunuri şi să nu capitulăm în faţa presiunilor comerciale”, se precizează într-un comunicat al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Dolj în contextul derulării Campaniei Naţionale pentru Informare şi Educare a Consumatorului. Totuşi, uneori avem probleme cu bunurile sau serviciile pe care le-am cumpărat şi este necesar să le returnăm vânzătorului pentru despăgubire.

Garanţia trebuie probată

Cei care doresc să facă o reclamaţie despre lipsa de conformitate sunt sfătuiţi să facă dovada achiziţionării produsului de la un operator economic autorizat (bon fiscal, factură, chitanţă, contract). De regulă, produsele de folosinţă îndelungată sunt însoţite de garanţia oferită de vânzător sau de producător. „Trebuie să ştiţi, însă, că şi în cazul lipsei acestei garanţii oferite voluntar, beneficiaţi, atât pentru produsele de folosinţă îndelungată, cât şi pentru cele de uz curent, de dreptul de a reclama orice lipsă de conformitate într-o perioadă de 2 ani de la data livrării produsului”, se mai arată în informarea C.J.P.C. Dolj. În cazul în care produsul nu funcţionează bine şi/sau nu prezintă caracteristicile pe care cumpărătorul le-a solicitat, acesta din urmă este îndreptăţit să returneze produsul la magazin. Returnarea ar trebui făcută cât mai repede după momentul constatării problemelor. Dacă se ajunge la o înţelegere că produsul are o neconformitate, vânzătorul trebuie să ofere repararea, înlocuirea, reducerea preţului sau rambursarea contravalorii produsului. De menţionat, că orice lipsă de conformitate a produsului poate fi reclamată în cel mult 2 ani de la livrare, numai cu condiţia ca neconformitatea să nu îi fie imputabilă cumpărătorului.