Proba practică şi cea teoretică a examenului pentru permisul de conducere vor fi filmate

0
384

Proba practică şi cea teoretică din cadrul examenului pentru obţinerea permisului de conducere vor fi înregistrate video şi, după caz, audio, potrivit unui proiect de lege pentru modificarea Codului rutier, lansat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI).  Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul rutier) a fost lansat marţi în dezbatere publică, pentru 10 zile, pe site-ul MAI. „Pentru asigurarea şi verificarea legalităţii examenului de obţinere a permisului de conducere, modul de desfăşurarea a probei teoretice şi practice se înregistrează video şi, după caz, audio, cu sisteme tehnice de monitorizare”, se arată în proiect. Sistemele tehnice de monitorizare a probei practice ar urma să fie montate pe autovehiculele folosite la susţinerea examenului, mai puţin în cazul motocicletelor şi mopedelor. Înregistrările vor fi stocate de către Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, care organizează examenul, pentru o perioadă de cel mult un an, acesta, alături de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, fiind singurele care vor avea acces la înregistrări, potrivit proiectului. Amenzile maxime prevăzute în ordonanţă, în clasa a V-a de sancţiuni, de la 21 la 100 de puncte-amendă (1.575 – 7.500 de lei), care în prezent se aplică numai persoanelor juridice, ar urma să fie aplicate şi şoferilor care conduc având o alcoolemie de sub 0,8 grame/ litru, nu acordă prioritate pietonilor angajaţi regulamentar în traversare sau depăşesc limita maximă de viteză pentru sectorul respectiv de drum şi categoria de vehicul căreia i se aplică cu peste 60 de kilometri pe oră, potrivit proiectului. Neacordarea priorităţii pietonilor se pedepseşte în prezent cu amendă din clasa a II-a de sancţiuni, în valoare de 300 sau 375 de lei, şi cu suspendarea permisului timp de 30 de zile, iar condusul sub influenţa băuturilor alcoolice cu amendă din clasa a IV-a de sancţiuni, cuprinsă între 675 si 1.500 de lei, şi suspendarea permisului pentru 90 de zile, astfel sancţionându-se şi depăşirea limitei maxime de viteză cu peste 50 de kilometri pe oră, pragul de 60 de kilometri nefigurând în actualul Cod rutier. Proiectul de modificare a Codului rutier prevede şi noi termene pentru suspendarea dreptului de a conduce – respectiv o perioadă de 120 de zile când fapta şoferului a fost urmărită ca infracţiune, dar s-a dispus aplicarea unei sancţiuni administrative, şi de 180 de zile, în cazul unui accident de circulaţie din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală a unei persoane prin încălcarea unei reguli de circulaţie care se sancţiona prin suspendarea dreptului de a conduce şi în cazul în care fapta nu e urmărită ca infracţiune. Proiectul de lege mai prevede şi că şoferii amendaţi care nu achită valoarea sancţiunii în termen de 90 de zile vor avea permisele suspendate până fac dovada plăţii, prevedere inclusă şi într-un proiect de ordonanţă de urgenţă lansat în dezbatere publică pe 22 februarie pe site-ul MAI. Chiar dacă şoferul sancţionat face plângere în instanţă, amenda nu se suspendă până la emiterea unei decizii. Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiilor se poate depune plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de competenţă a fost constatată fapta. Plângerea depusă suspendă executarea sancţiunilor contravenţionale complementare, precum suspendarea dreptului de a conduce autovehicule, se arată într-un comunicat al MAI. Ca şi proiectul de OUG din februarie, actualul proiect de lege interzice circulaţia maşinilor înmatriculate în alte state şi deţinute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul sau reşedinţa în România, pentru mai mult de 30 de zile de la data dobândirii titlului sau de la data înscrierii în evidenţa autovehiculelor şi remorcilor înmatriculate în alte state. La cererea poliţistului rutier, persoanele care conduc pe drumurile publice un vehicul înmatriculat în alt stat vor avea obligaţia de a prezenta un document doveditor al titlului cu care este deţinut vehiculul, însoţit de o traducere legalizată în limba română a acestuia, potrivit proiectului. Nerespectarea acestor obligaţii va fi sancţionată, dacă modificările vor fi adoptate, cu amendă din clasa a III-a, între 450 şi 600 de lei, dacă şoferul nu are asupra sa documentul doveditor al titlului cu care este deţinut vehiculul şi traducerea, şi respectiv din clasa a IV-a, între 675 şi 1.500 de lei, pentru cei care circulă cu un vehicul înmatriculat în alt stat mai mult de 30 de zile. Interdicţia de a conduce în România autovehiculul înmatriculat în altă ţară după termenul de 30 de zile nu se va aplica persoanelor menţionate în certificatul de înmatriculare, celor care efectuează transport public de mărfuri sau persoane ori transport în regim de închiriere sau serviciu de închiriere, celor care sunt angajaţi sau asociaţi în raport cu persoanele menţionate în certificatul de înmatriculare şi celor care au încheiat un contract de leasing, mai prevede proiectul de lege.