Poliţia de Frontieră Română implementează în Punctul de Trecere a Frontierei Aeroport Internaţional “Henri Coandă” un proiect european ce vizează utilizarea „Sistemului automat de verificare a documentelor de călătorie în aeroporturi – porţi ABC”, derulat din fonduri europene nerambursabile.
Proiectul pilot presupune utilizarea la controlul de frontieră a şase porţi automate pentru verificarea documentelor de călătorie ale persoanelor, prin compararea imaginii faciale din cipul electronic al pașaportului/ cărţii de identitate cu cea captată de la persoana prezentă fizic la controlul de frontieră, pentru realizarea procesului de identificare. Porţile sunt conectate la Sistemul Informatic al Poliţiei de Frontieră şi permit efectuarea de verificări prin interogarea bazelor de date şi accesul la informaţiile operative relevante. Implementarea sistemului de tip ABC (Automated Border Control) în cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Aeroport Henri Coandă Otopeni permite autorităţilor de control la frontieră să verifice călătorii într-un mod confortabil, rapid şi sigur. Prin acest proiect pilot se intenţionează conturarea unui standard de calitate, aplicabil tuturor aeroporturilor din România, deschise traficului internaţional de persoane. De asemenea, sistemul oferă soluții pentru a facilita procedurile de control la frontieră pentru cetățenii care tranzitează frontierele Uniunii Europene şi, totodată, pentru a moderniza şi a îmbunătăţi gestionarea frontierelor, răspunzând în acelaşi timp riscurilor generate de infracţionalitatea transfrontalieră. Categoriile de cetăţeni cărora li se adresează porţile ABC sunt cetăţeni ai Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Elveţia care deţin document de călătorie biometric (paşaport sau carte de identitate) şi au vârsta peste 18 ani. Sistemul pilot este format din şase porţi, cu posibilitatea de extindere ulterioară, până la 24 de porţi, prin adăugare de licenţe suplimentare, fără modificarea infrastructurii hardware. Valoarea proiectului este de 2,3 milioane lei, finanţarea provenind din fonduri europene nerambursabile prin Programul Fondul pentru Securitate Internă (75%) şi include porţile, precum și infrastructura hardware necesară administrării sistemului. Echipamentele urmează să fie utilizate în regim permanent. În prezent, în cadrul Aeroportului Internaţional Henri Coandă controlul documentelor de călătorie se derulează, atât manual, efectuat de către poliţiştii de frontieră aflaţi în dispozitiv, cât și automat, prin utilizarea porţilor ABC. Astfel, se poate procesa un număr mare de pasageri într-un anumit interval de timp, fără a fi nevoie de suplimentarea numărului de poliţişti de frontieră. Prin implementarea acestui sistem se reduce timpul de aşteptare la ieşirea din ţară şi, implicit, se asigură un trafic de călători mult mai fluent. Demararea proiectului prin instalarea acestui sistem performant la Aeroportul Internaţional Henri Coandă nu este întâmplătoare, în condiţiile în care aici s-a înregistrat cel mai mare număr de călători din toate punctele de trecere a frontierei de pe teritoriul României.