Romtelecom lansează campania despre consecinţele violenţei verbale: „Cuvintele dor, nu-i aşa?”

0
333

Cuvintele dor, nu-i aşa?este o campanie care atrage atenţia asupra violenţei verbale şi consecinţele acesteia asupra comportamentului tinerilor, lansată luna trecută de Romtelecom, împreună cu Asociaţia Telefonul Copilului, partener de peste 10 ani al companiei în proiecte dedicate tinerilor şi copiilor. Campania a fost stimulată de creşterea numărului de situaţii violente semnalate public, în care copiii şi tinerii sunt implicaţi fie ca victime, fie ca agresori,şi de creşterea numărului de apeluri la Telefonul Copilului care ridicau această problemă. În plus, Romtelecom a comandat două studii care relevă o imunizare crescută a tinerelor generaţii la formele de violenţă verbală, deşi aceasta este larg recunoscută ca fiind punctul zero de escaladare către forme mai grave de violenţă. Campania îşi propune să ofere instrumente de gestionare a situaţiilor de violenţă si include întâlniri deschisecu adulţi şi tineri interesaţi să afle mai multe despre soluţiile constructive de abordare a violenţei. De asemenea, pune la dispoziţie un centru virtual de informaţii şi recomandăriwww.cuvinteledor.ro, iar pe 7 decembrie se va încheia cu lansarea unei cărţi electronice gratuite, cu studii de caz şi recomandări generale.

60% dintre respondenţi, cu vârste între 10 şi 18 ani, au fost implicaţi în cazuri de violenţă verbală, conform  unui studiu cantitativ realizat de IMAS la comanda Romtelecom. Acest tip de violenţă se întâmplă cu preponderenţăîn cartierul în care locuiesc cei intervievaţi (aproape jumătate dintre cazuri: 46,7%) şişcoală(33,5%). Incidentele de violenţă verbală implică preponderent persoane necunoscute (45%) sau alţi elevi (aproape 40%).Copiii şi tinerii respondenţi spun că, la şcoală, frecvenţa cea mai mare a cazurilor de violenţă verbală este cea între elevi, pe când în cartier locul este ocupat de cele între persoane care nu se cunosc, participante la trafic (şoferi, pietoni), care surclasează chiar şi cazurile care implică interlopii sau „băieţii şmecheri”. În paralel cu studiul cantitativ, IMAS a derulatîn Capitală, la cererea Romtelecom, şi un studiu calitativ, bazat pe interviuri în profunzime. Acestea au indicat că, în percepţia celor intervievaţi, cauzele agresivităţii se leagăîn primul rând de frustrări individuale şi de dorinţa agresorului de a se face remarcat. Agresivitatea verbală este privită de toţi respondenţii din studiul calitativ ca fiind o formă de violenţă, dar nu este asociată spontan cu violenţa. Cercetarea calitativă relevă faptul că agresivitatea verbală sau “uşoara îmbrânceală” tind să devină normă comportamentală în ceea ce priveşte frecvenţa şi acceptarea socială, adica nu mai sunt percepute ca manifestări de ostilitate.

Violenţa verbală– stare de normalitate?

În contextul în care aproape doi din trei tineri recunosc că au fost implicaţi într-o situaţie de violenţă verbală, însă din răspunsurile lor reiese că îi sensibilizează preponderent violenţa fizică, campania Cuvintele dor, nu-i aşa? şi-a propus să reamintească faptul că violenţa verbală este, de regulă, prima formă de violenţă, care poate escalada şi către alte forme, mult mai grave. De aceea, campania este centrată pe promovarea comunicării şi dialogului ca soluţii pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor care presupun violenţa în rândul copiilor şi tinerilor. Cuvintele dor, nu-i aşa? este un proiect dintr-o serie mai amplă de implicări ale Romtelecom, în ultimii ani, în cauza copiilor şi a tinerilor.Şi în acest caz colaborăm cu Asociaţia Telefonul Copilului, cu care gestionăm şi numărul european dedicat abuzurilor suferite de copii: 116111. Credem sincer că despre violenţă se poate vorbi şi altfel, putem vorbi despre înţelegerea mecanismelor acesteia şi despre comunicarea inteligentă ca modalitate de administrare..”, explică Cristina Popescu, director comunicare Romtelecom.

Soluţiile pentru diminuarea actelor de violenţă

Soluţiile pentru diminuarea actelor de violenţă, în special a celor verbale, se leagă de necesitatea interacţiunii, a comunicării sincere, autentice şi eficiente. Mesajul campaniei Cuvintele dor, nu-i aşa? este în fapt un apel la soluţionarea potenţialelor conflicte prin înţelepciunea şi inteligenţa actului de comunicare, prin dialog eficient care previne şi vindecă, în final, violenţa. Site-ul campaniei-www.cuvinteledor.ro– este locul în care se găsesc explicaţii despre violenţă şi impactul acesteia în dezvoltarea personală, date statistice, experienţe, soluţii şi recomandări, atât în format text, cât şi video, cu sprijinul a trei specialişti implicaţi în campanie. Anda Păcurar, psihoterapeut, va oferi răspunsuri şi recomandăripreliminare celor care au nevoie de ajutorşi apelează la site într-o primă fază. “Stima de sine scăzută, depresia, tulburările de comportament, toleranţa scăzută la adaptarea cerinţelor şcolare – acestea sunt câteva dintre problemele cu care se confruntă copiii care sunt agresaţi verbal în unităţile de învăţământ. Asociaţia Telefonul Copilului a înregistrat 3327 de cazuri la numărul 116 111 pe tema situaţiilor de criză din unităţile de învăţământ, in perioada 1 ianuarie 2011 – 31 octombrie 2012. Dintre acestea, cele care privesc relaţia de abuz copil – copil in unitătile de învăţământ au reprezentat un procentaj de 69,7% în anul 2011 si 58,8% în primele 10 luni ale anului. Este cazul să tragem un semnal de alarmă! Agresiunea, de orice fel ar fi ea, este de neacceptat! STOP agresiunii! Şi cuvintele pot să doara!”, a declarat Cătălina Florea, director executiv al Asociatiei Telefonul Copilului.

Trei săptămâni în care cuvintele nu au voie să doară

În 26 noiembrie vom organiza un atelier pentru tineri cu vârsta între 14 şi 18 ani, în care vom discuta faţă în faţădespre situaţiile de violenţă cu care aceştia se confruntă şi vom incerca sa definim soluţii la îndemână. Tudor Chirilă va face introducerea în subiect, Asociaţia Telefonul Copilului ne va prezenta cazuri din viaţa reală, iar psihologul Silviu Ioniţăva aduce perspectiva specialistului asupra acestei teme. Ieri s-a organizat un atelier pentru părinţii care vor să-şi ajute copiii să gestioneze mai bine situaţiile de violenţă cu care se pot întâlni. Pe lângă Asociaţia Telefonul Copilului, care va prezenta cazuri reale relevante, ni se vor alătura Silviu Ioniţă, psiholog, şi Cati Călin, trainer şi consultant în comunicare relaţională pentru a investiga împreună soluţiile existente. Pe 7 decembrie vom încheia această campanie cu lansarea unei cărţi electronice gratuite care va oferi, în benzi desenate, situaţii şi soluţii generale, care pot fi un ghid util şi practic pentru cei interesati, fie că vorbim de adulţi, copii, tineri, profesori, consilieri.


Romtelecom are o lungă tradiţie de sprijin acordat copiilorşi tinerilor, prin proiecte diverse, care pornesc de la gestionarea în comun cu Asociaţia Telefonul Copilului a numărului 116111 şi până la programe de burse şi susţinere a formării liderilor de mâine din societatea românească, dar şi situaţii de copii aflaţi în dificultate. Asociaţia PAVEL, SOS Satele Copiilor, United Way, UNICEF, Leaders School, Facultatea de Electronică din cadrul Universităţii Politehnice Bucureşti sunt doar câteva dintre exemplele de parteneriat ale Romtelecom pentru o viaţă mai bună pentru tinerele generaţii.


Asociaţia Telefonul Copilului

Cu o experienţă de 11 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor servicii de consiliere specializata prin intermediul singurei linii telefonice de asistenţă la nivel naţional, 116 111.  7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european.