Primăria Craiova trebuie să rescrie proiectele europene

0
110

După episodul cu finanțarea pentru reabilitarea Parcului „Nicolae Romanescu”, care a trebuit să fie prinsă pe ultimă sută de metri, Primăria Craiova întâmpină din nou dificultăți la proiectele europene. Autoritățile locale se văd acum nevoite să rescrie două proiecte, care erau gata făcute, pentru a reuși să se încadreze în plafonul de bani disponibili de la UE.

Actuala administrație pare să aibă drumul pavat cu obstacole la fonduri europene. Dacă pe exercițiul financiar anterior a trebuit să preia din mers, în mare parte, niște proiecte gata scrise și să forțeze nota pentru a folosi și ultimele economii (reabilitarea Parcului „Romanescu”), lucrurile nu avantajează prea mult autoritățile nici acum. Primarul Lia Olguța Vasilescu a spus că, până la ora actuală, nu s-au deschis decât axe de finanțare europeană, reabilitare termică și clădiri monument istoric. Dacă în ceea ce privește reabilitarea termică s-au accesat bani și anul trecut, la clădiri situația stă puțin diferit. „Noi eram pregătiți ca, în secunda când se deschide axa, să avem și proiecte. Dar nu ne-am așteptat că ni se va pune o sumă așa de mică pentru fiecare proiect”, a spus primarul răspunzând interpelărilor pe care le-au făcut consilierii în ultima ședință a lunii octombrie.

24 milioane de euro pentru clădirile monument din Oltenia

Pentru toată Oltenia sunt disponibili, pe secțiunea de reabilitare monumente, potrivit autorităților, 24 milioane de euro. Suma este foarte mică, se plânge primarul, deoarece pe această axă pot fi depuse proiecte pentru reabilitare și consolidare de biserici vechi, declarate monumente istorice, ori această categorie de construcții este foarte numeroasă în Oltenia. Pe de altă parte, Primăria Craiova întâmpină și un al doilea impediment, în sensul că există un plafon maxim până la care se poate acorda finanțare, iar proiectele au fost scrise toate cu valoare mare de investiții. „Nici o clădire monument nu poate să se ducă mai sus de 5 milioane de euro. Noi avem deja proiectele pregătite, dar problema este că toate treceau de 5 milioane de euro, unde trebuie să ai și TVA și cheltuielile neeligibile. Deci, proiectul trebuie să se ducă pe la 3 milioane și ceva de euro”, a explicat primarul.

Sediile Primăriei, prea scumpe

Proiectele municipalității se referă la consolidarea sediului principal al Primăriei Craiova, dar și al sediului de la Palace. Pe listă se mai află consolidarea și reabilitarea corpului central al Colegiului Național „Elena Cuza”, precum și lucrări de reabilitare a Colegiul Național „Carol I”, împreună cu sala Operei Române Craiova. „A trebuit să chemăm proiectanții din nou ca să încerce să scadă cât mai mult valoarea acestor proiecte ca noi să le putem depunem pe finanțare europeană”, a explicat Olguța Vasilescu. Reprezentanții municipalității mai spun că se află, totuși, în grafic pe axele care s-au deschis, în sensul că pot să dea drumul la licitații, în timp ce pe celelalte se așteaptă încă ghidurile. „Pentru restul de axe, până nu vedem ghidurile, nu avem ce să facem. Oricum avem proiecte, și ceva mai bine decât fosta administrație”, este de părere primarul Craiovei.

Etapa a doua a Centrului Vechi a fost respinsă

Primăria Craiova și-a propus, pe lista de proiecte, să continue reabilitarea Centrul Vechi. În etapa a doua, autoritățile intenționau să amenajeze zonele de case și străzi de la Piața Veche și strada Unirii, dar proiectul nu a fost declarat eligibil. «Dacă s-au dat bani în ciclul financiar trecut, nu se mai pot da pentru centre istorice. Noi luasem deja în calcul ca să facem zona de la Piața Veche și zona Unirii, plus toată zona de case stânga-dreapta care merge până la „General Dragalina”. Dar, din păcate, proiectul nu mai este eligibil», a precizat primarul Craiovei. În schimb, o bună veste este că sunt eligibile achizițiile de autobuze și tramvaie pe care autoritățile au promis că le vor cumpăra, dar sunt în așteptarea ghidurilor. Printre altele, tot pe fonduri europene, va fi continuată și reabilitarea căii de rulare a tramvaiului care a mai rămas, alături de depoul de tramvaie.