Europarlamentarul Marian Jean Marinescu : Sistemul feroviar european nu este capabil să răspundă la o criză

0
557
             Europarlamentarul Marian Jean Marinescu susţine că efectele agresiunii criminale a Rusiei împotriva Ucrainei au arătat încă o dată că sistemul feroviar european nu este capabil să răspundă la o criză. Adică, nu este capabil să absoarbă o cantitate mai mare de mărfuri sau un număr mai mare de pasageri, într-un context internațional. Situaţia este similară, mai spune deputatul european cu cea generată de criza cenușei vulcanului din Islanda. Dar, de atunci au trecut 10 ani și nu s-a întâmplat nimic.
               “În același timp, UE dorește să mutăm foarte mult de pe rutier pe cale ferată, de pe aerian, pe cale ferată. Mai ales pe distanțele scurte. Nu se va întâmpla acest lucru dacă nu vom moderniza calea ferată europeană. Sunt câteva țări care au trenuri de mare viteză. Franța, Spania, Olanda și Belgia (ultimele două mai puțin). De fapt, trenuri de mare viteză au doar Franța și Spania. Introducerea trenurilor internaționale (de pasageri sau de marfă) este foarte complicată. Nu există standardizare, armonizare între regulamentele de circulație, nu există interoperabilitate. Problematică este și folosirea rețelei de cale ferată atât pentru transportul civil cât și pentru cel militar. Mai ales către granița de est a Uniunii” : eurodeputatul Marian Jean Marinescu
              Propunerea deputatului PPE a fost de crearea unui supliment la Facilitatea de Conectare a Europei (#CEF), finanțat din Pilonul 2 al Facilității de Reziliență, unde sunt bani care nu au fost folosiți de statele membre. Marinescu spune că în CEF a existat o propunere a Comisiei, acum cinci ani, când CE a propus un buget de 6,5 miliarde de euro pentru mobilitate militară.
         “Din păcate, în final s-a ajuns la 1,6 miliarde de euro. Total insuficient. Deja, la momentul la care vorbim, s-au consumat 7- 800 de milioane. Ar  fi necesar un pachet legislativ care să oblige statele membre la armonizare, standardizare, interoperabilitate. Germania nu pare să fie prea interesată. Fiind în mijlocul Uniunii, majoritatea transporturilor de marfă trece prin Germania. Germania lucrează cu încetinitorul pentru că îi convine. Este ipocrizie să spunem că mutăm transportul pe calea ferată când nu suntem pregătiți. Grupul PPE a făcut deja această propunere legislativă  pentru armonizare, standardizare, interoperabilitate a căii ferate pe teritoriul UE” : europarlamentarul Marian Jean Marinescu
          Deputatul european a spus la final că aşteaptă  răspunsul Comisiei şi că deocamdată, CE trebuie să vină și cu un program pentru Moldova și Ucraina, similar cu programul pentru Balcani, cu o facilitate în domeniul transporturilor, plus să adauge hărțile pentru Moldova și Ucraina, iar pentru maritim chiar și pentru Georgia.
        “Acestea sunt, dintr-o perspectivă a transporturilor, reacțiile corecte ale UE la ceea ce se întâmplă acum în Ucraina”, a mai spus Marian Jean Marinescu.