Dacă până acum profesorii din învăţământul primar intrau la clase pentru a preda mai multe discipline, fără a beneficia de sporuri salariale – aşa cum primesc colegii lor de la unităţile gimnaziale – se pare că vor avea în acest an drepturi egale, în privinţa banilor. Pornind de la o decizie dată de Tribunalul Mureş, în favoarea Sindicatului Învăţământului Preuniversitar, Curtea Constituţională a României a decis „acordarea sporului de predare simultană” şi pentru învăţământul gimnazial. Prof.univ.dr Bianca Predescu apreciază această Decizie ca fiind una extrem de importantă, deoarece se elimină diferenţierea dintre cadrele didactice care predau la gimnaziu şi cele care predau la clasele I-IV, avantajând în acelaşi timp, pe cei din mediul rural, care de cele mai multe ori predau mai multe discipline de învăţământ.
Monitorul Oficial va publica zilele acestea, Decizia nr. 1615 din 20 decembrie 2011, luată de judecătorii Curţii Constituţionale, prin care se admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Sindicatul Învăţământului Preuniversitar Mureş în Dosarul nr 3293 din 2010 al Tribunalului Mureş – Secţia civilă într-o cauză având ca obiect soluţionarea cererii de obligare a autorităţilor publice competente la acordarea sporului de predare simultană unui profesor din învăţământul gimnazial. „Este o decizie foarte importantă cu privire la salarizarea persoanelor din învăţământul preuniversitar şi care demonstrează că întotdeauna munca depusă şi specializarea dobândită în timp, trebuie să se reflecte şi în salariul primit”, a precizat prof.univ.dr Bianca Predescu. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se susţine că textul legal criticat o discriminare a personalului didactic din mediul gimnazial care asigură predarea simultană la două-patru clase de elevi faţă de acelaşi personal din mediul primar. În Decizia CCR se apreciază că ambele categorii de cadre didactice se află în situaţii juridice similare prin statutul lor, iar o atare reglementare instituie un dezavantaj în sarcina uneia dintre ele, fapt ce are ca rezultat ruperea echilibrului juridic dintre acestea.
Tratament egal pentru situaţii care nu sunt diferite
Curtea a constatat obiectul de reglementare al listei referitoare la sporuri şi alte drepturi ale personalului didactic din învăţământ cuprinse în Anexa nr II/1 la Legea-cadru nr 330/2009 nu vizează în mod exclusiv personalul din învăţământul primar, punctele acestei note referindu-se, în general, la învăţământul preuniversitar şi universitar. „Curtea nu va pune în discuţie legitimitatea acordării acestui spor personalului din învăţământul primar, ci legitimitatea constituţională a limitării acordării acestui spor numai acestei categorii de cadre didactice”, se specifică în Decizia nr 1615 din 20 decembrie 2011. Curtea mai constată că raportul juridic născut între angajat şi angajator nu s-a stins în privinţa salarizării odată cu plata lunară a salariului în cursul anului 2010, tocmai datorită faptului că angajatul contestă, potrivit legii, modul de stabilire al salariului, ceea ce califică situaţia în care acesta se află ca fiind „o facta pendentia”. În jurisprudenţa sa, Curtea, în ceea ce priveşte principiul egalităţii consacrat prin art 16 din Constituţie, a stabilit că acesta „presupune instituirea unui tratament egal pentru situaţii care, în funcţie de scopul urmărit, nu sunt diferite. În consecinţă, un tratament diferit nu poate fi doar expresia aprecierii exclusive a legiuitorului, ci trebuie să se justifice raţional, în respectul principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice”. Prof.univ.dr Bianca Predescu a subliniat ideea că, în Decizia Curţii Constituţionale nu se mai face distincţie nejustificată între învăţământul primar şi cel gimnazial în privinţa drepturilor cuvenite, personalului didactic ce predă discipline diferite.
CEDO : o deosebire de tratament juridic este discriminatorie
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat că o deosebire de tratament juridic este discriminatorie atunci când nu este justificată în mod obiectiv şi rezonabil, aceasta însemnând că nu urmăreşte un scop legitim sau nu păstrează un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere. „Această Decizie are în vedere în primul rând pe cei care predau în mediul rural, ştiut fiind faptul că de foarte multe roi, un singur profesor predă atât matematică, cât şi fizică şi chimie, în ciclul gimnazial şi acest efort trebuie evidenţiat în drepturi băneşti ce li se cuvin”, a mai spus prof.univ.dr Bianca Predescu. Curtea Constituţională a constatat că „sporurile, premiile şi alte stimulente, acordate demnitarilor şi altor salariaţi prin acte normative reprezintă drepturi salariale suplimentare, iar nu drepturi fundamentale, consacrate şi garantate de Constituţie”. Diferenţierea indemnizaţiilor şi a salariilor de bază pentru demnitari şi alţi salariaţi din sectorul bugetar este opţiunea liberă a legiuitorului, ţinând seama de importanţa şi complexitatea diferitelor funcţii. „Instituirea şi diminuarea acestora ( n.r sporuri), acordarea într-o anumită perioadă de timp, modificarea lor ori încetarea acordării, stabilirea categoriilor de personal salarizat care beneficiază de acestea, ca şi a altor condiţii şi criterii de acordare ţin de competenţa şi de opţiunea exclusivă a legiuitorului, cu singura condiţie de ordin constituţional ca măsurile dispuse să vizeze deopotrivă toate categoriile de personal care se află într-o situaţie identică ” , se mai precizează în Decizia CCR.
„Persoanele interesate să solicite aplicarea Deciziei”
Curtea mai invocă şi art 1 şi art 4 din Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr 3281/2006, care stipulează că învăţământul simultan se poate organiza atât în învăţământul preuniversitar primar, cât şi în cel gimnazial. Acest ordin este în continuare în vigoare, deci şi după intrarea în vigoare a Legii educaţiei naţionale nr 1/2011. În Decizia nr 1615, CCR precizează că având în vedere cele mai de sus, observă că textul de lege criticat creează o diferenţă de tratament juridic între cadrele didactice din ciclul primar şi cele din ciclul gimnazial, în sensul că beneficiul sporului de predare simultană este acordat numai primei categorii de personal. Or, ambele categorii de cadre didactice predau în regim simultan, astfel încât consumul nervos, suprasolicitarea neuro-psihică şi efortul psihic depus sunt aceleaşi În aceste condiţii, Curtea reţine că, deşi ambele categorii de personal prestează activitatea didactică în condiţii de predare simultană, tratamentul juridic în privinţa recompensării acestui efort psihic este diferit, uneia acordâdu-i-se sporul de predare simultană, alteia nu. „Normal că această Decizie se aplică fără distincţie atât în mediul rural, cât şi în mediul urban, pentru întreg învăţământul preuniversitar. Este evident că învăţământul primar şi gimnazial sunt parte componentă a învăţământului preuniversitar, astfel încât nu se poate susţine că sporul de predare simultană se cuvine numai unui anumit nivel din acest sistem – primar, atât timp cât această modalitate de predare se desfăşoară şi în cadrul următorului nivel – gimnazial”, a mai completat prof.univ.dr Bianca Predescu, care îndeamnă persoanele interesate să solicite aplicarea de îndată a dispoziţiilor Deciziei în măsura în care se încadrează în situaţiile avute în vedere de aceasta.
@Dacă până acum profesorii din învăţământul primar intrau la clase pentru a preda mai multe discipline, fără a beneficia de sporuri salariale – aşa cum primesc colegii lor de la unităţile gimnaziale – se pare că vor avea în acest an drepturi egale, în privinţa banilor. Pornind de la o decizie dată de Tribunalul Mureş, în favoarea Sindicatului Învăţământului Preuniversitar, Curtea Constituţională a României a decis „acordarea sporului de predare simultană” şi pentru învăţământul gimnazial. @
Se intampla tocmai invers <colegiid in gimnaziu erau privati de acest drept , ci nu cei din primar@ Invatatoarele tot timpul au fost favorizate. Au facut facultati la Spiru si sunt platite ca profesor. Sau au trecut pe o disiplina de profesor, fara a mai sustine examen. Eu le-as recomanda sa se prezinte la un examen de titularizare si sa vada dificultatea subiectelor. Dupa aceea mai vorbim.
Comments are closed.