Clopoţelul sună mai devreme pentru autorităţile locale!

0
303

elevi2De fapt, ne avertizează calendarul: au mai rămas puţine zile până la începerea noului an şcolar. Anticipăm deja momentul festiv şi e bine să rămână aşa, mai ales pentru bobocii care trec acum, prima dată, pragul şcolii, cu buchete de flori în mână, îmbujoraţi de emoţie. Chiar dacă se mai spune că fastul primei zile de şcoală aparţine… politicienilor, dar clopoţelul sună mai devreme pentru administraţiile locale din teritoriu şi nu numai. Şi asta nu este o noutate. Reparaţiile curente, igienizarea sălilor de curs, curăţenia generală, reabilitarea mobilierului deteriorat, asigurarea sursei de apă potabilă şi aşa mai departe, toate acestea reţin atenţia în mod diferit. În funcţie de gradul de interes al autorităţilor publice locale. Dacă în multe locuri reabilitările avute în vedere s-au finalizat, în şi mai multe locuri acestea nu sunt încheiate. Echipe mixte de control, instituite prin ordin al prefectului de Dolj, verifică în aceste zile modul în care unităţile de învăţământ sunt pregătite pentru începerea noului an şcolar, incluzând şi obţinerea autorizaţiei de funcţionare. Test deloc facil. Constatările vor fi centralizate şi probabil discutate în proxima şedinţă de Colegiu prefectural, menirea lor nefiind alta decât impulsionarea tuturor acţiunilor… gospodăreşti. Nimic deocamdată despre managementul de educaţie şi este firesc. Discuţiile pe această temă sunt terne, pornind de la realitatea că sistemul de învăţământ rămâne subfinanţat, structural învechit, cu resurse umane suficiente, dar de calitate variabilă. Mai sunt şi alte probleme. Subfinanţarea vizează salariile profesorilor şi învăţătorilor, care nu reflectă nivelul de respect cuvenit acestora. Spunea deunăzi inspectorul general şcolar al ISJ Dolj, Lavinia Craioveanu, că fondul de cadre didactice, existent, a permis acoperirea tuturor necesităţilor. Oportună observaţie. Ştim ce se întâmplă când nu există profesori pentru o clasă. Resursa umană – dascălul – este bunul cel mai preţios într-un sistem de educaţie. Şi nu mai trebuie demonstrat acest lucru. Nu există o şcoală generală performantă, în tot Doljul, pornind de la rezultatele examenului de capacitate, şi al evaluărilor naţionale cu dascăli de calitate îndoielnică. Ceea ce nu putem înţelege este cum un dascăl comod – uneori nepregătit – poate strica viaţa unor copii. Se cunoaşte structura noului an şcolar, şi în general schimbările nu sunt chiar insesizabile. Dacă avem în vedere că noul an şcolar începe pe 12 septembrie, iar primele trei zile sunt dedicate acomodări elevilor. Merită făcută o subliniere aparte şi ea vizează ansamblul măsurilor concrete pentru creşterea gradului de siguranţă al elevilor şi cadrelor didactice doljene, prevenirea delincvenţei juvenile în incintele şi zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat. „Porozitatea” acestora va fi revăzută, şi în general fiecare unitate şcolară va trebui să aibă propriul sistem de protecţie. Această exigenţă, transmisă din timp judeţelor, de Ministerul de interne, va fi îndeaproape monitorizată. Se prefigurează un ansamblu de intervenţii, în managementul educaţional anunţat deja de ministerul de resort. Ceea ce ştim este că, peste puţine zile, clopoţelul dă semnal unui nou an şcolar. Asta este o certitudine.