Mistral: Între Paris şi Moscova, războiul despăgubirilor continuă

0
289

Pentru moment, nu există nici un acord, convenit între Paris şi Moscova, privind suma pe care Franţa trebuie să o returneze Rusiei pentru nelivrarea navelor din clasa Mistral”, a asigurat, vineri, Francois Hollande. „Discuţiile sunt angajate. Decizia o voi lua în săptămânile viitoare”, a mai spus şeful statului francez. Consilierul pentru cooperare militară şi tehnică al preşedintelui rus, Vladimir Kojine, lăsase să se înţeleagă că „negocierile” sunt deja finalizate. „Totul a fost deja decis, şi detaliile şi suma”, a declarat el, pentru Ria Novosti. Presa rusă afirmă că acordul în discuţie prevede returnarea sumei de 1,16 miliarde de euro Rusiei. Mai mult, cotidianul rus Kommersant susţine că acest acord ar urma să fie semnat în primele zile din august, de Vladimir Putin şi Francois Hollande. Parisul şi Moscova, în 2011, sub preşedinţia lui Nicolas Sarkozy, au încheiat un contract de 1,2 miliarde de euro pentru livrarea a două port-elicoptere, clasa Mistral. Prima dintre cele două nave de război „Vladivostok” trebuia livrată la mijlocul lunii noiembrie, anul trecut. Nava „Sevastopol”, teoretic, trebuie livrată Rusiei în toamna acestui an. Parisul a anunţat, la sfârşitul lunii noiembrie anul trecut, amânarea „până la noi ordine” a livrării navei Vladivostok, invocând rolul Rusiei în conflictul din Ucraina. Cele două ţări au antamat negocieri privind suma pe care Moscova o revendică Parisului. Drept despăgubiri, Parisul este dispus să plătească 785 milioane de euro. Moscova solicită 1,16 miliarde de euro, invocând întreţinerea echipajului de 400 de marinari pe port-elicopterul Sevastopol. Construcţia celor două nave Mistral, destinate Rusiei, este terminată. Navele de război, port-elicoptere, au o polivalenţă aparte. La finele săptămânii trecute, constructorul naval militar francez DCNS a refuzat orice comentariu legat de prospectarea alternativă de clienţi potenţiali pentru cele două nave: Canada, Singapore, Egipt. Această din urmă ţară ar dori însă modificări extrem de costisitoare, de câteva sute de miliarde de euro. Povestea nu este terminată, şi părerile sunt împărţite în presa franceză, fiind vorba de un contract comercial care ar trebui respectat. Pe de altă parte, contextul geopolitic contează.