“Conexiuni inteligente”, proiectul de suflet al Liceului “Henri Coandă” din Craiova

0
537

        Ca unitate şcolară, Liceul Teoretic  “Henri Coan” din Craiova îşi află începuturile încă din anul 1923 când apare în arhive ca şcoală de arte şi meserii. De-a lungul timpului a cunoscut o adevarată metamorfoză schimbându-şi atât profilul în funcţie de cererea şi oferta educaţională, cât şi localul unităţii şcolare, până în 1972 când s-a stabilit în localul în care funcţionează şi în prezent. După 1989, în urma modificărilor aduse structurii sistemului şi reţelei de învăţământ, Liceul Industrial Nr. 8 de până atunci şi-a schimbat filiera şi denumirea, devenind Liceul Teoretic  “Henri Coan“.  Începând cu anul şcolar 1990-1991, liceul, în noua sa structură, a şcolarizat numai ca liceu teoretic cu profilul real  şi umanist  şi a dobândit circumscripţie şcolară proprie pentru învăţământul primar şi gimnazial. Liceul Teoretic  “Henri Coan” împlinește anul viitor 100 de ani de activitate și aspiră la titulatura de Colegiu Național. Din 2016, liceul este condus de prof. Mihaela Brumar, un manager dedicat, ambițios și deschis la nou. La bază, profesor de limba și literatura română. Liceul “Henri Coan” este primul liceu dintr-o rețea de 13 licee craiovene, care a primit deja echipamentele de ultimă generație achiziționate printr-un proiect cu finanțare europeană, dând astfel viață unei “conexiuni inteligente” dintre profesori și elevi. Am aflat mai multe despre acest proiect și ce înseamnă el pentru generația cu cele mai dezvoltate competențe tehnice de la managerul liceului, prof. Mihaela Brumar,  într-un amplu interviu acordat cotidianului Cuvântul Libertății.

      

           R : Tehnologia este în continuă creștere și va avea în timp un rol mai important în viața de zi cu zi. Tehnologia în viitor va modela noile generații. Tehnologia va rămâne și va evolua întotdeauna. Va evolua întotdeauna în mâinile generației actuale. Se va transmite următoarei generații și prin aceasta, evoluția tehnologică va continua să schimbe comportamentul și stilul de viață al generațiilor. În acest context aș dori să ne vorbiți despre acest proiect cu care liceul dumneavostră se mândrește.

Este vorba de un proiect finanțat din foduri europene prin Programul Operațional Competitivitate și se numește Îmbunătățirea accesului la procesul de învățare în mediul online în cadrul Liceului Teoretic Henri Coandă din Craiova. Acesta este titlul lung cu care noi am aplicat, dar în școală, folosim varianta scurtă : “Conexiuni inteligente”. Adică, ceea ce încercăm să facem în școală prin aparatura pe care am primit-o în cadrul proiectului,  dar și prin demersul educațional adaptat proiectului.

R : Când ați obținut finanțarea pentru acest proiect și în ce context ?

Am obținut finanțarea pentru proiect acum doi ani, în 2020. În principiu, finanțarea era pentru o perioadă de 12 luni, dar pentru că birocrația proiectelor europene este una pe care o cunoaștem prea bine, termenul de finalizare a proiectului este decembrie 2022. Suntem prima școală din cele 13 din Craiova, respectiv 22 de școli din județul Dolj, care am primit deja echipamentele pentru care am solicitat finanțarea. Proiectul are valoarea de 250.000 de lei și aceasta corespunde finanțării unui număr de 9810 dispozitive însemnând 40 de table interactive.

R : Să înțeleg că la Liceul Henri Coandă nu mai există clasă fără tablă interactivă ?!

Noi avem de fapt 44 de clase, pentru că avem toate tipurile de învățământ, primar, gimnazial și liceal. Doar cele 4 clase pregătitoare nu sunt dotate cu acest tip de tablă. Dar au table și sisteme interactive, dar nu table interactive. Tot în cadrul proiectului am  mai primit și sisteme prin care conectăm calculatorul  la tabla inteligentă, routere, camera video, ecrane de proiecție. De asemenea, laptopuri pentru toți profesorii din liceu. Avem 75 de profesori titulari și tablete pentru toți elevii, adică, 1090 de tablete, exceptându-i pe cei mici de la Pregătitoare. La școala noastră studiază 1160 de elevi. Copiii folosesc aceste tablete, toate tabletele  și laptop-urile au conexiune la internet pentru doi ani de zile.

     R : Ce v-a determinat să aplicați pentru acest proiect ? Mă gândesc că și pandemia a avut rolul ei, să zicem…

Rațiunea numărul unu care ne-a îndemnat să scriem acest proiect a fost faptul că nu toți elevii aveau o conexiune bună la internet. Și da, a fost vorba mai ales de perioada din pandemie, când am recurs ca toți ceilalți la învățământul online. Și profesorii și elevii accesau Platforma Classroom după propriile  dispozitive și atunci s-a constatat o serie de disfuncționalități. Ba nu mergea, ba nu se putea conecta, ba viteza internetului nu era bună… Această perioadă dificilă ne-a motivat să aplicăm pentru finanțarea respectivă. Și toată documentația a fost bine întocmită astfel încât am reușit să facem achiziția propriu-zisă

R : Este greu să aplici pentru un astfel de proiect ? Ce presupune mai exact ?!. Asta ca să înțelegem de ce nu o fac și alții.

S-a muncit foarte mult, s-a lucrat aproape toată vara pentru cablarea întregii școli, pentru pregătirea infrastructurii, astfel încât să aducem doar echipamentele pe care să le băgăm în priză și să vedem că funcținează totul așa cum trebuie. Concluzia este că funcționează și ceea ce pot să vă spun  este că toate dispozitivele sunt de ultimă generație. Putem să facem și o comparație cu ceea ce am primit pe o altă finanțare, pe proiectul ROSE, care este un proiect ce își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar. Și pe acel proiect am primit tehnologie, am primit trei table interactive, laptop-uri și videoproiectoare, dar în mod clar, de o calitate mult mai slabă. Documentația este de asemenea, foarte stufoasă, multă birocrație.

R : Cum se raportează elevii, dar și profesorii, la această tehnologie ?

Atât profesorii, cât și elevi sunt extrem de încântați. Elevii sunt foarte încântați pentru că au aceste echipamente cu conexiune la internet, pentru că era într-adevăr o problemă conexiunea la internet pe propriile telefoane. Pe de altă parte, sunt mulți copii buni în școala noastră, dar din medii defavorizate și care nu au avut niciodată o tabletă și nici posibilitatea  să și-o achiziționeze în viitor. Nu au avut niciodată propriul lor dispozitiv. Și un telefon era mare lucru pentru ei.

R : Astăzi, când peste tot se vorbește despre digitalizare, despre conexiune, despre comunicare, cât este de importantă tehnologia în actul educațional, la școală, la clasă ?

În prezent, e foarte importantă tehnologia pentru că ne conectează la mentalitatea  generațiilor cu care lucrăm. Este foarte important ca elevii să ne simtă conectați la prezent pentru că de obicei, elevii asociază școala și formarea din școală cu o formă destul de învechită. Ne asociază cu cineva din trecut, perimat. Important pentru noi este ca elevii noștri să ne simtă conectați la tehnologia prezentului, astfel încât, cunoștiințele și competențele pe care noi vrem să le formăm, să poată  să ajungă la ei foarte ușor. Pentru tinerii cu care noi lucrăm este extrem de importantă această tehnologie.

R : 1160 de elevi…Foarte mulți. Cum faceți să-i atrageți ? Trebuie spus că vorbim de o unitate de învățământ de cartier. Se știe că se aleargă după anumite școli, în general. Nu e un secret și nici nu e cazul doar în Craiova.

Un element constant este că de la mic la mare încercăm cu toții să învățăm. Ne construim numele și renumele zi de zi. Dar e dificil pe o piață educațională unde sunt școli de tradiție, pe care noi le respectăm, cărora le furnizăm copii de foarte bună calitate. Dar în egală măsură, ne interesează și felul în care creștem împreună aici. Și încercăm să o facem prin deschiderea pe care o avem cu elementul acesta comun : învățăm împreună !. Asta le spunem și copiilor : învățăm împreună la clasă !. Și asta pentru că noi ne pregătim pentru ore, învățăm unii de la alții. Sunt generații din ce în ce mai bune, cu medii din ce în ce mai mari. Anul acesta ultima medie a fost 8.50. Și vedem și la clasă nivelul, pregătirea. Avem o generație extraordinară, conectată la tehnologie, la nou. Noi prețuim educația !

         R: Și totuși există o supărare… După terminarea celor 8 clase, câți elevi continuă liceul la Henri Coandă ?

Rămân cam jumătate….Avem o mică supărare, pentru că cei mai mulți se duc la Colegii, dar ne mândrim și avem și o bucurie imensă când auzim de numele lor, ceea ce înseamnă că modul în care ne-am dezvoltat aici chiar contează. Până la urmă, ne interesează ca copiilor noștri să le fie bine oriunde s-ar duce. Noi, la anul, facem 100 de ani de când ființăm într-o formă sau alta ca unitate de învățământ, pentru că această școală s-a înființat în 1923, dar ca școală de arte și meserii și am trecut prin tot felul de transformări și facem tot posibilul, ca prin activitatea pe care o facem aici să convingem Ministerul Educației că putem să fim colegiu

R :Ce condiți ar trebui îndeplinite pentru a deveni Colegiul Național “Henri Coandă” din Craiova ?

Avem nevoie de vechime…și avem. Vorbim de 100 de ani de activitate. Și desigur, de rezultate bune, de activități susținute, pe care de asemenea, le avem. Așadar, eu cred că suntem pregătiți și vom reuși.