Să ne bucurăm de frumuseţea toamnei!

0
75

E toamnă, deci e vremea gutuilor şi a merelor aromate, a crizantemelor cu zeci de petale şi parfum discret. În prima dimineaţă a lui noiembrie, pe cer s-a aşternut un strat subţirel de nori care a şi început să împrăştie stropi fini de ploaie. Castanii din curtea Şcolii Gimnaziale „Gheorghe Ţiţeica” din Craiova sunt cum nu se poate mai frumoşi acum. Sunt înveşmântaţi într-o haină ruginiu-gălbuie şi îi mângâie cu câte o frunză pe elevii care aleargă pe alei. Când tocmai ochisem una dintre căsuţele din copaci şi ne gândeam că păsările se află acum în drum spre alte ţări mai calde a sunat clopoţelul. Şi gata joaca, intrăm la clasă. 

Dar ce frumoasă este clasa celor dintr-a II-a B! Toamna şi-a strecurat un degeţel prin încuietoarea ferestrei şi a intrat aici. A suflat uşor praful de cretă de pe rama tablei şi a aşezat în loc o ghirlandă din frunze colorate. Ce a mai zâmbit când a văzut dovlecii portocalii, care rânjeau care mai de care mai fioros de pe pervazul ferestrelor! Era clar că Halloween-ul trecuse şi el pe acolo înaintea ei. Dar cea mai plăcută surpriză a avut-o totuşi când şi-a aruncat privirea de jur-împrejurul clasei. Ce minunăţii de tablouri, toate numai din frunzuliţe, crenguţe şi tot felul de floricele, mai lucraseră copii aceştia! În mijloc era chiar portretul său, cu tot cu pălăria şi rochia în volane din frunze cărămizii…

Crizantemele şi fluturaşii din aţă

Pe o băncuţă, în faţa clasei sunt adunate tot felul de lucruşoare: un teanc din cuburi de burete, câteva perechi de foarfece, sârme, bucăţi din pânză colorată, fâşii din dantelă, cutii cu mărgele, şnururi colorate, buburuze din lemn şi fluturaşi din aţă. Alături, înghesuindu-se în câteva vaze, buchete mari de crizanteme de toate culorile. Trei domnişoare şi un domn înarmat cu un aparat de fotografiat le-au scris numele pe o bucăţică de hârtie şi le-au prins ecusonul pe hăinuţe. Nimeni nu i-a mai văzut venind în clasa lor, dar ei aşteaptă şi le zâmbesc. Copiii şi-au unit băncuţele aşezându-se în grupuri şi privesc curioşi la tot care se întâmplă.

În câteva minute, iată buchetul!

Doamnei învăţătoare Lucia Delevedova i-a venit ideea să le pregătească elevilor săi o întâlnire cu toamna, aşa cum este ea, ca o regină încărcată cu fel de fel de bogăţii. Şi pentru asta a adus în clasă câteva mâini dibace care să-i înveţe pe elevi cum să meşterească un aranjament floral. Totul a început cu o mică demonstraţie. A fost ales un cub din burete care a fost înmuiat în apă şi aşezat cu grijă într-un coşuleţ de nuiele. Apoi au fost alese floricelele. Cel mai mare şi mai frumos boboc de crizantemă a primit locul cel mai bun, chiar în centru. Alte flori mai mici au fost aşezate de jur-împrejur şi, în câteva minute, iată buchetul! Dar nu a fost gata până ce nu a fost dichisit aşa cum se cuvine: cu o mulţime de perluţe şi fluturaşi!

Un dovleac se transformă într-o vază

Lecţia a fost scurtă şi drăguţă, iar elevii dintr-a II-a B abia aşteaptă să-şi ia în primire obiectele şi să înceapă lucrul. Ioana este liderul grupului său şi priveşte cu mirare la dovleacul mare care tronează pe măsuţa lor. El va fi transformat într-o vază, iar cineva trebuie să o ajute să-l scobească. După ce miezul portocaliu este scos afară cu cuţitul, fetiţa cu ochi mari şi calzi aleargă să-şi primească bureţelul. „M-a impresionat faptul că punem burete, eu nu ştiam că se pune un burete într-un coşuleţ şi se înfig floricelele. Nu am încercat niciodată acasă, dar o să încerc imediat ce o să plec de la şcoală”, spune cu îndrăzneală. În mintea Ioanei, exerciţiul e foarte simplu, îl recapitulează repede şi ştie deja ce flori o să cumpere pentru aranjamentul de acasă: crizanteme albe şi mov.

Întâlnirea cu toamna…

Aşa cum au văzut, elevii de la clasa a II B taie floricelele şi le înfig în bureţelul umed. Fiecare are câte o floare preferată pe care vrea să o aşeze în buchet, apoi încă una, şi încă una… Atunci când e gata, aranjamentul seamănă cu un gogoloi multicolor. Şi partea cea mai frumoasă abia începe. „Să-l cosmetizăm, copii!”, spun instructoarele. Fiecare se repede să facă din nou aprovizionarea. Nimeni nu pleacă la masa de lucru până ce nu primeşte ce-i place mai mult. La întoarcere, fluturaşul din dantelă se opreşte fix în mijlocul buchetului. O buburuză roşie, din lemn, se lipeşte de o petală, o perlă se înşiră pe o frunzuliţă. Şi încă mai trebuie o fundiţă din dantelă, un măr înfipt pe-o sârmă, câteva fire de iarbă roz… Imaginaţia lor aleargă liberă, semn că s-au întâlnit deja cu toamna!

 

Lucia Delevedova, învăţătoare: Este vorba despre efectuarea unor aranjamente florale. Această idee mi-a venit în momentul în care am văzut că natura începe deja să intre într-o stare latentă de supravieţuire, una firească. Şi atunci am zis să dăm un strop de viaţă interiorului clasei şi şcolii noastre. Acest interior, de fapt, se află în sufletul fiecăruia şi trebuie să fie, de fiecare dată, revigorat, să fie amplu şi pozitiv. Şi atunci este bine să învăţăm de mici cum să aducem natura în casă în aşa fel încât să nu o mutilăm şi să dăm valoare lucrurilor care, la prima vedere, par că nu au. Asta ţine de talent, perspicacitate, de un interior frumos, de foarte multă vigilenţă, de înţelepciune şi, bineînţeles, de creativitate care este elementul-forte cu care venim. Şi atunci e nevoie de foarte mult exerciţiu”.