Operaţiunea „Cauciucuri de iarnă”, pe ultima sută de metri

0
860

„Cauciucurile din străinătate la mâna a doua sunt uzate un an, dar drumurile lor nu sunt drumurile noastre şi le găseşti în stare foarte bună şi la preţ convenabil”

De ieri, şoferii români sunt obligaţi să circule pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, cu autoturismele dotate cu anvelope de iarnă. Ordonanţa de Urgenţă nr. 5/2011 pentru aprobarea unor reglementări privind siguranţa rutieră şi destinaţia sumelor încasate de către personalul împuternicit cu atribuţii de inspecţie şi control în urma aplicării sancţiunilor contravenţionale specifice activităţii de transport rutier, intrată în vigoare la 1 noiembrie a.c. face valuri încă de anul trecut. Dacă până acum, echiparea autoturismelor pentru iarnă era lăsată în seama responsabilităţii şoferilor, acum aceasta este reglementată prin lege şi prevede amenzi mari pentru conducătorii auto care pornesc la drum cu speranţa unei prognoze meteo favorabile dar fără cauciucuri, lanţuri şi echipament antiderapant, amplificând riscul de accident. La vulcanizări numărul maşinilor care vin zilnic să schimbe cauciucurile nu e mult mai mare decât în aceeaşi perioadă a anilor trecuţi. Nici vorbă de cozi interminabile. Asta nu înseamnă că la magazinele de profil, nu au crescut vânzările. Cei mai chibzuiţi şi-au făcut sanie vara, cum se spune, cumpărându-şi echipamentul antiderapant la preţuri convenabile de acum câteva luni. Alţii sunt în febra căutărilor, încercând să fenteze preţurile piperate. Un lucru e cert, vremea rea nu trebuie să-i ia prin surprindere pe conducătorii auto care se vor alege cu amendă dacă vor da nas în nas cu filtrele de poliţie rutieră însoţite de reprezentanţii Registrului Auto Român (RAR). Aceştia stau însă în expectativă. Nu vor să monteze cauciucurile iarnă acum pentru a nu se uza până la prima ninsoare.

De câteva zile presa vuieşte în jurul intrării în vigoare a obligativităţii dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă. Deşi Ordonanţa de Urgenţă 5/2011 a fost publicată în Monitorul Oficial la finele lunii ianuarie, existând o perioadă de nouă luni pentru ca şoferii să intre în conformitate, abia acum aceştia „au băgat viteză” până la magazinele de specialitate să vadă preţurile, să compare, să-şi facă socotelile, mai ales că speculând situaţia, comercianţii şi-au permis să mai scumpească marfa. De la 250 de lei până la 500 de lei, preţul unei anvelope pentru autoturisme de oraş sau autoutilitare uşoare. Cu cât creşte gabaritului autovehiculului, cu atât scoţi mai mult din buzunar. Conducătorii auto trebuie să achiziţioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate a vehiculului şi care poartă marcajul M+S, M.S sau M&S (Mud & Snow). Nu sunt recomandate anvelopele de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mica de 4 mm. Cauciucurile all-season sunt bune atâta timp cât au menţiunea M, M+F, MS sau M&S.

Cozile sunt doar la magazinele de profil. La vulcanizări, treaba merge normal pentru această perioadă, semn că şoferii nu se grăbesc „să-şi încalţe” autovehiculele pentru sezonul rece.

Cumpără anvelope acum şi le montează mai târziu

Cozile sunt doar la magazinele de profil. La vulcanizare munca se desfăşoară normal pentru această perioadă, semn că şoferii nu se grăbesc „să-şi încalţe” autovehiculele pentru sezonul rece, aşteptând ca iarna să-şi intre în drepturi ca anvelopele să nu se uzeze inutil. Potrivit reglementărilor legislative dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate depinde de condiţiile meteo. OG nr. 5/2011, la articolul 102 alineatul (1), punctul 28 se interzice „conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate “. „Sunt de 20 de ani în domeniu, conduc această vulcanizare şi vă spun că nu e aşa cum se spune peste tot coadă pentru schimbarea cauciucurilor. Acesta este fluxul normal pentru lunile octombrie-noiembrie, crescut faţă de alte luni ale anului însă nu putem vorbi de o explozie. Şi până acum erau mulţi şoferi care îşi echipau maşinile fără să fie obligaţi prin lege pentru că ţineau la propria siguranţă şi la siguranţa celor din jur şi pentru că nu îşi doreau să rămână înzăpeziţi”, a explicat Dan Marcu, proprietar de vulcanizare Craiova.

Anvelope noi sau second-hand?

„Am cumpărat anvelopele noi dar încă nu le-am pus că vremea e încă bună şi am înţeles că amenda se dă decât dacă eşti găsit că circuli pe polei fără echipament de iarnă. În plus, m-au costat mult şi nu-mi permit să le uzez încă dinainte să vină iarna. O să le montez dar aştept să dea prima zăpadă” spune Adrian Petre. Probabil că prima zăpadă va face şi primele cozi la vulcanizările din Craiova. Ca şi el, majoritatea conducătorilor auto achiziţionează cauciucuri de iarnă noi. Nu pentru că i-ar da banii afară din casă, ci pentru că la magazinele second-hand, prima opţiune în cumpărarea anvelopelor, nu găsesc echipamentul potrivit. „Caut încă la magazinele second-hand pentru că nu am găsit ceea ce am eu nevoie la maşina mea deocamdată. Cauciucurile din străinătate sunt uzate un an, dar drumurile lor nu sunt drumurile noastre şi le găseşti în stare foarte bună şi la preţ convenabil. La noi preţurile din magazine au sărit prea mult. Aproape că e un lux să mergi cu maşina”, afirmă un alt şofer. La vulcanizare, predomină, conform „meseriaşilor”, posesorii de maşini care vin să monteze pe autoturisme cauciucuri de iarnă noi pentru că nu găsesc ce le trebuie la magazinele cu produse de mâna a doua.

Amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei

Conform reprezentanţilor Poliţiei Române, în zonele în care vor fi semnalate ninsori, vor fi instalate echipaje de poliţie rutieră însoţite de reprezentanţii RAR, iar la intrarea în aceste zone se vor organiza filtre prin care se vor verifica cauciucurile maşinilor pe lângă verificările normale efectuate asupra actelor maşini şi asigurării RCA. Conducătorii autovehiculelor care circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără anvelope de iarnă sunt sancţionaţi cu reţinerea talonului şi amendă de până la 4.000 de lei. În cazul vehiculelor de transport marfă sau persoane, neechiparea cu anvelope de iarnă şi lanţuri este pasibilă de amendă între 2.500 şi 4.000 de lei, precum şi reţinerea talonului.

LAVINIA ILINA şi ALINA DRĂGHICI