Peste 20 de firme din diverse sectoare de activitate din Craiova, Olt şi Mehedinţi şi-au expus produsele în cadrul unei expoziţii organizate în districtul Pleven din Bulgaria, în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013. Odată cu inaugurarea târgului comercial a avut loc şi deschiderea concomitentă a unor Centre de Informare în Craiova şi oraşul Pleven, prin intermediul cărora vor fi create şi menţinute legături de afaceri între firmele româneşti şi bulgăreşti.
Expoziţia comercială, care s-a desfăşurat timp de trei zile (28-30 iulie a.c.) în centrul oraşului Pleven din Bulgaria, a dat startul unui şir de astfel de evenimente, toate organizate cu scopul de a accelera dezvoltarea durabilă a zonei transfrontaliere Dolj-Olt-Pleven, prin iniţiative comune care să sprijine inovarea şi calitatea produselor, serviciilor şi tehnologiilor din regiune. În acest sens, a fost creată şi o infrastructură virtuală pentru servicii şi tehnologii, un centru de informare pentru IMM-uri.
Practic, cele 23 de firme româneşti au avut oportunitatea unui contact direct cu mediul de afaceri din zona Pleven, în urma căruia o parte dintre oamenii de afaceri prezenţi la Pleven au încheiat parteneriate fructuoase. Au fost prezente firme care doresc să lucreze în parteneriat, firme cu o gamă diversificată de servicii şi echipamente realizate în regiune, pornind de la cele care produc obiecte de artizanat, produse de cofetărie şi patiserie, tricotaje, până la produse şi servicii de cercetare-dezvoltare, şi transfer tehnologic în beneficiul industriei, precum şi invenţii. „Ceea ce s-a desfăşurat la Pleven era o dorinţă mai veche de-ale noastre, pe care deja au realizat-o echipele Centrului Euroregiunea Pleven-Olt şi echipa Asociaţia Română pentru Transfer Tehnologic şi Inovare (ARoTT), parteneri în cadrul acestui proiect. A fost prima expoziţie comercială, la a cărei inaugurare au venit foarte mulţi oameni, precum şi autorităţi locale şi regionale. Pentru noi este o evaluare foarte bună şi sperăm ca împreună cu partenerul nostru, Gabriel Vlăduţ, să facem în aşa fel încât această expoziţie să devină anuală, pentru ca firmele din districtul Pleven şi judeţele Dolj şi Olt să se poată întâlni şi comunica mai des” a declarat Stilian Vorbanov, directorul Centrului Euroregiunea Pleven Olt.
„Sperăm ca expoziţia să devină anuală”
„A fost o expoziţie modernă, la care firmele şi-au prezentat mostrele produselor şi chiar au avut posibilitatea să îşi vândă exponatele. Sper ca expoziţia să devină anuală şi să îşi atingă scopul, respectiv dezvoltarea cooperării transfrontaliere. Sper ca la Pleven să fie un început bun pentru viitoarele expoziţii care se vor desfăşura la Slatina şi Craiova. Am văzut ceva nou în tehnologiile prezentate, sunt moderne, contemporane şi în viitor avem mult de lucru în crearea de contacte şi relaţii, în vederea dezvoltării legăturilor dintre oamenii de afaceri din ambele zone, pentru ca lucrurile să se îndrepte într-o direcţie bună. Acesta este drumul dezvoltării ambelor ţări. Cred că importanţa acestei expoziţii este foarte mare şi este obligatoriu ca acest gen de evenimente să continue şi în viitor, pentru menţinerea legăturilor între zonele noastre şi oamenii de afaceri”, a declarat şi guvernatorul districtului Pleven, Ivan Novkiriski.
Centru de Informare în favoarea IMM-urilor
Odată cu inaugurarea expoziţiei comerciale, autorităţile au deschis oficial şi Centrul de Informare pentru IMM-uri, în cadrul Prefecturii districtului Pleven „Prin tehnica şi dorinţa noastră venită din ambele părţi, am realizat nu numai contacte reale, dar şi contacte virtuale şi aici puteţi vedea cum vom putea menţine legătura cu colegii noştri din Craiova, vedeţi Oficiul, în acest fel vom avea o legătură directă pentru desfăşurarea activităţii noastre comune”, a precizat Stilian Vorbanov. Acesta a explicat că în următoarea etapă a implementării proiectului va fi implementat un portal comun, ce va fi folosit în crearea de parteneriate între firme româneşti şi bulgăreşti. Pe lângă acest portal electronic o să fie realizate şi tablouri de informare, care vor fi amplasate la intrarea în Pleven şi în oficiul AroTT din Craiova, tablouri care vor transmite informaţiile necesare pentru derularea afacerilor şi a evenimentelor economice din cele două ţări. Ambele centre o să aibă o listă de sevicii, unele online, iar altele în viu. Potrivit şefului Centrului Euroregiunea Pleven-Olt, toate acestea vor conlucra pentru îmbunătăţirea competivităţii între firmele din România şi Bulgaria.
***
Film despre dezvoltarea regiunii Pleven-Dolj-Olt
„Am lansat un centru de servicii în favoarea IMM-urilor, pentru dezvoltarea regională, durabilă, precum şi o expoziţie cu 23 de firme din Dolj, Olt şi una din Mehedinţi, şi opt din Bulgaria. De ce această proporţie? Pentru că această expoziţie va fi urmată de altele similare, la Slatina şi Craiova, unde prezenţa va fi exact inversă, respectiv mai multe firme din Bulgaria, care vor veni în România, şi mai puţine firme din regiunea noastrăî, considerându-se că sunt cunoscute în zonă, dar pe care noi dorim să le facem cunoscute la nivel internaţional. Pentru ce aceste lucruri? Pentru a crea parteneriate, pentru a face legături în producţie, legături pentru firmele cu valoare adăugată mare, care au potenţial de internaţionalizare a afaceri, atât în producţie, cât şi în comercializarea produselor pe terţe pieţe. În acelaşi timp, conceptul pe care l-am realizat adaugă un film despre dezvoltarea acestei regiuni, despre potenţialul ei, firme care au posibilitatea de a-şi creşte competitivitatea în scopul diseminăriişi, în acelaşi timp, de a atrage investitori în această zonă”, a explicat Gabriel Vlăduţ, reprezentantul AroTT, partenerul român al proiectului. Conceptul mai are un moment, cel al brokerajului, adică întâlniri faţă în faţă, între cei care ofertează şi cei care au nevoie de produse, de regulă de echipamente, în favoarea propriei firme. „Noi subliniem dorinţa de a crea firme care să lucreze în parteneriat. Cele care sunt prezente relevează în acelaşi timp gama diversificată de servicii şi echipamente realizate în regiune, firme care îşi bazează activitatea pe propriul patent, subliniind aici serviciile de care au beneficiat din partea centrelor care azi se lansează pe piaţă, dar care au acumulat deja experienţă pentru a atrage noi clienţi”, a mai spus acesta.