Sindicaliştii doljeni fac lobby pentru schimbarea Legii Educaţiei

0
134

În acest an sindicaliştii din învăţământul preuniversitar doljean sărbătoresc Ziua Mondială a Educaţiei (5 octombrie) făcând lobby pentru modificarea Legii Educaţiei. Preşedintele sindicatului „Spiru Haret“ Dolj, Constantin Lungulescu, a anunţat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că nemulţumirile vor fi transmise ministrului Educaţiei, Guvernului, precum şi Parlamentului, prin intermediul unei scrisori pe care sindicaliştii o vor duce joi, 3 octombrie, la Bucureşti.

Constantin Lungulescu

Lungulescu a precizat că sindicatele au ales această formă de marcare a Zilei Mondiale a Educaţiei, pentru că de fiecare dată se amână rezolvarea problemelor din acest sector. „Pe data de 5 octombrie este Ziua Mondială a Educaţiei şi, cu excepţia anului trecut, în fiecare an, noi, sindicatele am avut tot felul de manifestări, pentru că problemele pe care le avem în educaţie nu au fost rezolvate, ci doar amânate. De data aceasta, 5 octombrie este sâmbăta, aşa că am ales să organizam joi, 3 octombrie, la nivelul Federaţiei Sindicale „Spiru Haret”, lobby pentru a modifica Legea Educaţiei în ceea ce priveşte articolul nr. 8 referitor la alocările bugetare. Acţiunea noastră de lobby va debuta joi, 3 octombrie, la ora 9.30, în faţa Guvernului României, apoi vom merge într-un marş spre sediul Ministerului Educaţiei şi de aici ne vom deplasa spre Parlamentul României. La fiecare dintre cele trei instituţii importante ale ţării vom depune nişte scrisori cu doleanţele noastre, atât pentru domnul premier Victor Ponta, cât şi ministrului Educaţiei, Remus Pricopie, iar la Parlament avem două scrisori adresate Camerei Deputaţilor şi Senatului”, a precizat Constantin Lungulescu.

“Legea Educaţiei are mari lacune”

Preşedintele sindicatului „Spiru Haret” Dolj a spus că sindicaliştii fac lobby pentru că, deşi Guvernul s-a schimbat, nu acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu Legea Educaţiei, care are “mari lacune”. “Dorim neapărat să avem un buget aşa cum spune Legea Educaţiei de 6% din PIB – dacă bugetul acesta ar fi alocat educaţiei lucrurile s-ar rezolva şi n-am mai avea atâtea neajunsuri din sistemul educaţional. Totodată, mai dorim modificarea Legii Educaţiei pentru că a trecut deja o perioadă lungă de când avem un alt guvern şi nu s-a schimbat nimic, această lege are în continuare mari lacune. Pe data de 11 septembrie a.c. am avut şi o întâlnire cu reprezentanţii celor două camere ale Parlamentului în cadrul căreia am reiterat toate problemele nerezolvate şi tot nu s-a întâmplat nimic în acest sens. Am ales să facem doar lobby şi nu manifestări, pentru a nu se spune că suntem manipulaţi sau că facem jocuri politice, noi doar ne spunem păsurile. Avem o problemă cu articolul 101 privind finanţarea ne creează mari probleme cu finanţarea per capita – sunt nişte costuri insuficiente, nici măcar salariile nu le putem plăti. Am încercat să explic că a face o finanţare per capita ar însemna să alocăm nişte bani nu doar pentru salarii, ci şi pentru necesităţile pe care le are o unitate şcolară. Avem şcoli în mediul rural în care nu s-a dat nici măcar cu bidineaua pentru că acea comunitate este săracă şi nu a avut de unde să aloce bani pentru reparaţiile curente care se fac vara. Ba chiar suntem bombardaţi cu telefoane de la directori cărora le plouă în şcoală”, a mai spus Preşedintele sindicatului “Spiru Haret”.

“Salariile sunt cele mai mici din sistemul bugetar”

Totodată, acesta a atras atenţia asupra faptului că din cauza salariului “înfiorător de mici”, profesorii debutanţi abandonează foarte repede sistemul. “La modificarea Legii Educaţiei am pierdut nişte drepturi şi există o nemulţumire totală în sistem din această cauză. Ni s-a promis că ne vor reveni aceste drepturi, dar sigur că nu s-a întâmplat aşa. Aici mă refer la decontarea cheltuielilor de navetă pentru tot personalul din învăţământ şi nu numai personalul didactic – această decontare a cheltuielilor de navetă ar trebui să vină odată cu banii de salariu, nu să fim la latitudinea consiliului local. De asemenea, s-a pierdut gradaţia de merit pentru personalul didactic auxiliar şi nu înţeleg de ce se tot tărăgănează introducerea acestui articol, pentru că nu avem foarte mult personal didactic auxiliar, iar sumele n-ar fi foarte mari pentru bugetul Educaţiei. Anumite discipline în mediul rural pot să constituie foarte greu o catedră pentru profesori şi am dori să găsim o formă de reconversie – pentru a doua specializare. De asemenea, dorim să intrăm într-o negociere cu ministerul Educaţiei şi pentru contractul colectiv, pentru a impune Guvernului o nouă grilă de salarizare în învăţământul preuniversitar. Este un domeniu în care salariile sunt cele mai mici din sistemul bugetar, profesorii tineri au nişte salarii înfiorător de mici şi nu este deloc tentant să vii în învăţământul preuniversitar. În fiecare an se pensionează un număr destul de mare de profesori calificaţi bine în trecut, iar locul lor este luat de nişte tineri care pleacă din sistem la prima ofertă favorabilă”, a conchis Constantin Lungulescu.