Romii – acces la educaţie, cu toate formele legale

0
489

Conform metodologiei, trebuie stabilite locurile pentru elevii de etnie romă, care pot accesa poziţiile stabilite prin grafic naţional. Sunt deja statutate, dar mai rămân câteva probleme, rezolvabile conform legislaţiei.elevi romi

Legislaţia este, cel puţin declarativ, foarte bine pusă la punct. Comunitatea romă, cu bune şi cu rele, are dreptul la tot ceea ce ţine de procesul educaţional. Pentru copiii provenind din această naţie sunt pregătite mai multe forme, toate respectând legislaţia. Cităm numai câteva din prevederile legale: „Comisia de admitere judeţeană stabileşte, cu avizul Comisiei Naţionale de Admitere, şi anunţă, prin afişare la sediul Inspectoratului Şcolar Judeţean, până pe 13 mai 2016, unităţile de învăţământ, specializările şi numărul de locuri alocate pentru candidaţii romi, pe baza măsurilor afirmative, promovate în contextul Strategiei guvernamentale privind îmbunătăţirea situaţiei romilor.

Numărul de locuri anunţat nu mai poate fi modificat după data de 13 mai 2016. Informaţiile menţionate se transmit Comisiei Naţionale de Admitere, la Direcţia pentru Învăţământ în Limbile minorităţilor. Cererile pentru înscrierea pe locurile speciale pentru romi se primesc la Comisia Judeţeană de Admitere, până pe data de 24 iunie 2016, ora 14.00. Orice cerere depusă după această dată nu mai este luată în considerare.

Candidaţii din etnia romilor, care concurează pentru ocuparea locurilor alocate distinct pentru aceştia trebuie să prezinte la înscriere, pe lângă actele precizate în nomenclator, o recomandare scrisă din partea preşedintelui unei organizaţii civice, culturale sau politice a romilor, legal constituită, prin care se atestă apartenenţa lor la etnia romilor şi nu faptul că fac parte din respectiva organizaţie”.

Minorităţi cu accept pentru educaţie

Conform metodologiei, sunt 36 de unităţi de învăţământ liceal, unde sunt alocate locuri pentru romi. Nu lipsesc, aşa cum este şi normal, principalele instituţii de învăţământ preuniversitar: Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti”, Colegiul Naţional „Carol I”, Colegiul Naţional „Elena Cuza”, Colegiul Naţional Pedagogic „Ştefan Velovan”, la care se adaugă celelalte instituţii de învăţământ cu clasele IX-XII, cu specific disciplinar. «Tot timpul vom încuraja învăţământul minorităţilor, iar cea romă este parte integrantă din proces. Acum (marţi, 31 mai – n.r.), suntem la Bucureşti, încercând să punem la punct toate prerogativele din domeniu. Inspectorul de specialitate este unul care se „bate” pentru toate responsabilităţile», a precizat prof. Nicuşor Cotescu, inspector general adjunct al Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.