Inspectoratele pentru situaţii de urgenţă din cele cinci judeţe din Oltenia – Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea – au fost dotate cu echipamente în valoare de 11 milioane de euro. Dotările au fost făcute în baza proiectului “Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă în Regiunea Sud-Vest Oltenia” finanţat prin Programul Operaţional Regional şi realizat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară/ADI/Sud-Vest „Oltenia”. Proiectul a fost finalizat ieri, când Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Oltenia, a primit în folosinţă un Centru Mobil de Camandă şi Control în valoare de 500.000 de euro, în prezenţa autorităţilor prezente la eveniment.
Valoarea totală a proiectelor pentru îmbunătăţirea infrastructurii de intervenţie în situaţii de urgenţă pentru care Consiliul Judeţean Dolj a semnat contracte de finanţare europeană în ultimii patru ani se ridică la peste 22 de milioane de euro.
Consiliul Judeţean Dolj, lider de proiect
Şeful administraţiei publice judeţene, Ion Prioteasa, a precizat ieri că prin proiectul “Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă în Regiunea Sud-Vedt Oltenia” au fost achiziţionate 44 de echipamente speciale, care au fost distribuite în cele cinci judeţe din regiunea Oltenia. “Ne aflăm aici pentru un moment deosebit în viaţa comunităţii noastre. Consiliul Judeţean Dolj a fost liderul unui proiect de 11 milioane de euro, prin care toate cele cinci inspectorate pentru situaţii de urgenţă din regiunea Oltenia au fost dotate cu maşini şi echipamente de intervenţie în situaţii de urgenţă. În total, 44 de maşini speciale de pompieri, autospeciale complexe de intervenţie, descarcerare şi acordarea asistenţei medicale de urgenţă sau autospeciale pentru descarcerările grele. În acest moment încheiem acest proiect cu succes, în sensul că avem aici centrul de comandă şi control care înseamnă un obiectiv deosebit de important care costă aproximativ 500.000 de euro. Asta înseamnă că în situaţii de urgenţă, de calamităţi, în situaţii absolut speciale, pe care nu ne dorim să le avem, acest utilaj se poate poziţiona şi lucra chiar şi în vârful unui munte, se poate conecta la satelit chiar şi dacă a căzut curentul sau reţelele de telefonie. Se pot conduce toate operaţiunile de către jandarmi, de către pompieri, de toţi cei care suntem implicaţi în situaţiile de urgenţă, şi, în plus, se pot prelua toate comenzile 112 pentru cazuri de urgenţă ale cetăţenilor. Atunci când şi sistemul de ambulanţă a căzut sau orice alt sistem de acest gen, centrul de comandă şi control preia aceste comenzi”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa.
“Este un efort extraordinar la nivelul ţării”
Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, a felicitat Consiliul Judeţean pentru iniţiativa luată şi a declarat că urmează ca şi primăria să îşi îndeplinească promisiunile şi să se preocupe de construirea spitalului municipal: “Vreau să felicit Consiliul Judeţean pentru această iniţiativă şi pentru preocuparea continuă pentru siguranţa cetăţeanului. Este foarte important să ne preocupăm atât de siguranţa, cât şi de sănătatea cetăţeanului. Dumneavoastră v-aţi preocupat de aceste dotări, nouă ne rămâne să ne preocupăm de spitalul municipal, pentru care va începe construcţia anul viitor”.
Prezent la eveniment, secretarul de stat în Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI), Fifor Mihai, a precizat că proiectul este un efort care arată că judeţele pot lucra împreună pentru siguranţa cetăţeanului. “Astăzi mă aflu în faţa dumneavoastră ca reprezentant al MAI şi am să vă spun că în anul 2009, prin luna februarie, împreună cu actualul ministru al Sănătăţii Raed Arafat, am făcut o vizită în SUA să vedem exact acest tip de centru de comandă. L-am văzut, l-am plăcut şi din acel moment a început bătălia pentru a-l putea aduce în ţară.
Aceste programe operaţionale au reuşit să adune laolaltă mai multe judeţe într-un efort colectiv pentru dotarea cu tehnică împotriva dezastrelor. Este un efort care arată că judeţele pot lucra împreună pentru siguranţa cetăţeanului. Sunt mai multe echipamente care au fost achiziţionate, urmează să mai vină. Craiova va avea şi un elicopter SMURD foarte curând. Practic, avem aici un pol de intervenţie la dezastre extrem de bine pregătit. Centrul de comandă are o legătură directă cu centrul operaţional de la Ciolpani, care, în caz de dezastre, asigură buna funcţionare a statului. Este un efort extraordinar la nivelul ţării. Ne aliniem şi noi la ceea ce înseamnă intervenţia la dezastre şi sunt absolut convins că, în perioada următoare, şi prin inaugurarea Sistemului de Management Informaţional pentru Situaţii de Urgenţă (SMISU) din Craiova vom putea să intrăm în acest lanţ de comunicări atât de necesar în caz de dezastru. Nu ne dorim să avem astfel de situaţii, dar suntem pregătiţi pentru ele”, a declarat secretarul de stat în MAI, Mihai Fifor.
4.174 de intervenţii de urgenţă în zece luni
La sediul unităţii Detaşamentului 2 Pompieri Craiova a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Dolj a fost inaugurat în prezenţa secretarului de stat în Ministerul Administraţiei şi Internelor, Fifor Mihai, a oficialităţilor locale şi judeţene Dispeceratul Integrat ISU Dolj – SMURD – Serviciul de Ambulanţă Judeţeană, prin intermediul căruia va funcţiona Sistemul de Management Informaţional pentru Situaţii de Urgenţă (SMISU). Realizarea dispeceratului a fost posibilă cu sprijinul Consiliului Judeţean Dolj care a alocat fonduri în valoare de 57.597,32 lei necesare branşamentului de fibră optică, asigurarea surselor de energie electrică pentru staţiile de lucru din dispeceratul integrat, amenajarea interioară a spaţiilor destinate activităţilor de dispecerizare.
În primele 10 luni ale anului 2012, ISU Dolj a intervenit la 4.174 situaţii de urgenţă (faţă de 2.650 în aceeaşi perioadă a anului trecut), în medie 14 intervenţii pe zi (faţă de 9, în aceeaşi perioadă din 2011).
Cristinel Iovan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dolj:
“De acum încolo, angajaţii ISU, dar şi cei ai altor instituţii cu care ei colaborează, au la îndemână o tehnică deosebită cu care pot să vină într-un timp real să salveze vieţile oamenilor şi să protejeze bunurile atunci când este nevoie.
Pentru a ajunge aici nu a fost uşor. A trebuit să negociem cu alte judeţe, să încercăm să împăcăm pe toată lumea, să îi aducem să încheie un acord, astfel încât mai multe ambulanţe, maşini de pompieri şi acest centru de comandă să devină operaţionale cât mai rapid. Însă acest proiect european implementat în regiunea Oltenia este încă un mod eficient de folosire a fondurilor europene şi cred că în acest moment putem spune că intervenţiile în sprijinul oamenilor poate fi făcut într-un timp mult mai rapid şi mai eficient”.
Marilena Bogheanu, Directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia:
“Este primul proiect integrat la nivel regional, primul proiect regional realizat în parteneriat cu toate celelalte consilii judeţene şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă, cu o valoare de 11 milioane de euro. Urmează să semnăm un al doilea contract de finanţare care are patru milioane de euro şi prin care se vor lua alte zece echipamente – cinci autospeciale pentru intervenţii şi alte cinci autospeciale pentru lucrul la înălţime. În acest sens, consiliile judeţene au şi reuşit împreună cu ministerul administraţiei şi internelor să modifice lista de cheltuieli eligibile, deci practic a fost o cerinţă specială pentru aceste echipamente. Noi sperăm să reuşim şi în perioada următoare să obţinem finanţări pentru a dota aceste baze operaţionale şi pentru a se reuşi să se intervină într-un timp cât mai scurt pentru protejarea populaţiei”.
Ileana Măjină, directorul Direcţiei de Afaceri Europene din cadrul Consiliului Judeţean Dolj:
“Consiliul Judeţean Dolj s-a angajat în sprijinirea structurilor pentru situaţii de urgenţă. În continuare vom semna al patrulea contract de finanţare, deci al patrulea proiect care vine în sprijinul acestor structuri, cu o valoare totală pe cele patru proiecte de 22 de milioane de euro. Noi am scris proiecte, le-am câştigat şi le-am implementat odată pe Programul Operaţional Regional şi altădată pe Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria. Suntem alături de ISU şi dorim să facem cât mai multe dotări şi îmbunătăţiri”, a declarat Ileana Măjină.