Între 26 octombrie şi 4 noiembrie se desfăşoară la Bucureşti cea de-a XXII-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru (FNT), cea mai importantă trecere în revistă a spectacolelor produse în România pe parcursul unei stagiuni. Ca de obicei, organizator este Uniunea Teatrală din România (UNITER), iar finanţatori – Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Primăria municipiului Bucureşti, prin ArCuB.
Festivalul propune din nou un pilon tematic central – de astă dată, opera regizorală a lui Silviu Purcărete, unul dintre cei mai faimoşi artişti români de astăzi –, dar stă, totodată, sub semnul celor doi autori cărora UNESCO le-a dedicat anul 2012: suedezul August Strindberg, comemorat la 100 de ani de la dispariţie, şi conaţionalul I.L. Caragiale, sărbătorit la 160 de ani de la naştere şi deplâns la 100 de ani de la moarte.
Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova participă la FNT cu două spectacole, ambele găzduite sa Sala Mare a Naţionalului bucureştean: „O noapte furtunoasă”, de I.L Caragiale, în regia lui Mircea Cornişteanu (căruia îi aparţine şi ilustraţia muzicală) şi scenografia Liei Dogaru, şi „Măsură pentru măsură”, de W. Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete. Primul va fi prezentat sâmbătă, 3 noiembrie, de la ora 18.00, iar cel de-al doilea va putea fi văzut duminică, 4 octombrie, ora 21.30, în încheierea Festivalului.
„O vârstă a maturităţii şi a tinereţii, în acelaşi timp”
Ediţia din acest an a Festivalului Naţional de Teatru a fost deschisă oficial vineri seara, de Ion Caramitru, directorul general al Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), de Alice Georgescu, directorul artistic al evenimentului, şi de Victor Opaschi, secretar de stat în Ministerul Culturii. Potrivit lui Caramitru, evenimentul a ajuns „la o vârstă a maturităţii şi a tinereţii, în acelaşi timp”. „Este o maturitate încercată zilnic, dar festivalul supravieţuieşte”, le-a spus acesta spectatorilor. El a precizat că, până la ediţia din acest an, organizatorii au încercat să dea FNT şi o „dimensiune internaţională”, care nu a mai putut fi respectată în 2012 din cauza „rigorilor crizei”. Caramitru a mai spus că speră ca această lipsă va putea fi totuşi suplinită prin spectacolele de calitate selecţionate.
Seara a continuat cu spectacolul de teatru coregrafic „D’ale noastre”, realizat de Gigi Căciuleanu după texte de I.L. Caragiale, o montare care a reflectat, de altfel, şi unul din pilonii centrali ai ediţiei din acest an a festivalului – I. L. Caragiale. Prezentat în premieră pe 15 iunie a.c., la TNB, spectacolul a avut o reprezentaţie şi la Craiova, pe data de 9 octombrie a.c., în cadrul Săptămânii Caragiale organizate de Teatrul Naţional „Marin Sorescu”.
Caragiale, sărbătorit de craioveni cu „O noapte furtunoasă”
În cele zece zile de FNT, spectatorii se bucură şi de alte spectacole, reunite în secţiunea „Al matale, Caragiale”: „Două loturi” de I. L. Caragiale (regia Alexandru Dabija, TNB), „Năpasta” de I. L. Caragiale (regia Cristi Juncu, Teatrul „Toma Caragiu”, Ploieşti), „O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale (regia Mihai Mălaimare, Teatrul „Masca”, Bucureşti) şi „O noapte furtunoasă” de I. L. Caragiale (regia Mircea Cornişteanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”).
Spectacolul craiovean, care va fi prezentat sâmbătă, a avut premiera la jumătatea lunii noiembrie a anului trecut şi îi are în distribuţie pe actorii Ion Colan (Jupân Dumitrache), Valentin Mihali (Nae Ipingescu), Cerasela Iosifescu (Veta), Cătălin Băicuş (Chiriac), George Albert Costea (Rică Venturiano), Raluca Păun (Ziţa), Dragoş Măceşanu (Spiridon). Pentru interpretarea originală, credibilă şi plină de umor a Vetei, Cerasela Iosifescu a fost răsplătită cu premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal la Festivalul Comediei Româneşti – FestCO, organizat în vara aceasta
Silviu Purcărete duce „Măsură pentru măsură” de la TNC la TNB
Pe de altă parte, FNT 2012 stă şi sub simbolul operei regizorale a lui Silviu Purcărete, unul dintre cei mai faimoşi artişti români de astăzi. Astfel, secţiunea „Focus: Silviu Purcărete – un univers regizoral” cuprinde patru spectacole semnate de cunoscutul regizor: „Aşteptându-l pe Godot”, de Samuel Beckett, şi „Călătoriile lui Gulliver” – exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift (Teatrul Naţional „Radu Stanca”, Sibiu), „Gianni Schicchi”, de Giacomo Puccini (Teatrul Maghiar de Stat, Cluj), „Măsură pentru măsură”, după William Shakespeare (Teatrul Naţional „Marin Sorescu”). Premiera spectacolului craiovean – a cărui scenografie este semnată tot de Silviu Purcărete, împreună cu Gabriel Mănescu – a avut loc pe data de 1 martie 2008. Reprezentaţia va încheia, duminică, Festivalul Naţional de Teatru şi îi va aduce în scenă pe actorii Ilie Gheorghe, Valentin Mihali, Adrian Andone, Sorin Leoveanu, Valeriu Dogaru, Cătălin Băicuş, Marian Politic, Dragoş Măceşanu, Angel Rababoc, Nicolae Poghirc, Ion Colan, Valer Dellakeza, Cerasela Iosifescu, Romaniţa Ionescu, Iulia Lazăr ş.a.
Iniţial, pe scena Festivalului urma să fie prezentate spectacolele „O furtună” – a cărui premieră a avut loc la începutul acestui an şi care s-a bucurat de un deosebit succes –, şi „Cum doriţi sau Noaptea de la spartul târgului”, însă, din cauza indisponibilităţii unui actor, au fost înlocuite cu „Măsură pentru măsură”.
Criză teribilă, monşer! Bugetul festivalului, semnificativ redus
Festivalul stă, totodată, sub semnul altui autor căruia UNESCO i-a dedicat, alături de I.L. Caragiale, anul 2012: suedezul August Strindberg, comemorat la 100 de ani de la dispariţie, căruia îi este dedicată secţiunea „Strindberg, înaintaşi, urmaşi”. Alături de cele trei secţiuni ce reflectă în mod specific creaţia acestor personalităţi ale scenei universale, afişul Festivalului cuprinde un număr de spectacole semnificative pentru fizionomia stagiunii 2011-2012, care, indiferent că pornesc de la texte de Shakespeare, Molière, Calderón de la Barca, Albert Camus, Gellu Naum şi Herta Müller, indiferent că sunt semnate de regizori precum Andrei Şerban, Gábor Tompa, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, László Bocsárdi, Radu Afrim sau de tineri debutanţi, indiferent că sunt grupate sub titlul generic „De toate pentru toţi”, „Actorii, în prim-plan” şi „Teatrul de mâine”, alcătuiesc, laolaltă, o imagine semnificativă a vieţii noastre (teatrale, dar nu numai!), aflate, de câtva timp, în puterea unei crize aparent fără de sfârşit. „Criză teribilă, monşer!”, cum zice Caragiale, e o exclamaţie ce ar fi putut constitui motto-ul FNT: bugetul de anul acesta al evenimentului este de 2.812.000 de lei (aproximativ 614.000 de euro), cu peste 100.000 de euro mai puţin decât în 2011.
Premiul criticii internaţionale, acordat în premieră
La solicitarea Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT/IATC), în al cărei comitet executiv este prezentă şi România, prin persoana preşedintelui Secţiei române a asociaţiei, criticul Alice Georgescu, un juriu format din trei membri ai AICT va acorda, la sfârşitul Festivalului, un premiu purtând numele asociaţiei. Astfel, FNT se aliniază altor întâlniri teatrale cu tradiţie din Europa, precum MESS de la Sarajevo şi BITEF de la Belgrad. Membrii juriului (provenind, prin „constituţie”, atât din ţara-gazdă a festivalului, cât şi din străinătate) sunt Yun-Cheol Kim, profesor universitar la Academia Centrală de Dramă din Seul (Coreea de Sud), director-fondator al publicaţiei internaţionale online Critical Stages, preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, Raymond Bertin, critic de teatru şi ziarist, membru al redacţiei revistei Jeu din Montreal (Canada), şi Octavian Saiu, teatrolog, profesor universitar, vicepreşedinte al Secţiei române a AICT. Privirii lor atente li se vor supune spectacolele ce figurează în secţiunile „De toate pentru toţi” şi „Teatrul de mâine”.