Primăria Craiova intenţionează să cumpere 50 de autobuze noi, care vor fi achiziţionate în leasing şi care vor fi aduse în trafic până iarna viitoare. Autorităţile testează acum mai multe produse, fabricate de diverse firme, pentru a şti ce tip de autobuz trebuie să comande. Printre dotările absolut obligatorii este instalaţia de aer condiţionat, care nu trebuie să lipsească din nici un autobuz.
Primul mijloc de transport a fost prezentat chiar ieri. Este vorba de un autobuz marca Otokar, de producţie turcească, ce a fost pus la dispoziţia autorităţilor pentru un tur demonstrativ. Primarul Lia Olguţa Vasilescu şi directorul RAT Craiova s-au deplasat câţiva metri, pe strada „A.I. Cuza”, timp în care au putut testa standarde de confort. “Ceva în genul acesta va trebui să arate, de acum înainte, transportul în comun din Craiova. Spun asta pentru că intenţionăm să achiziţionăm 50 de autobuze noi, parcul auto al RAT fiind foarte învechit. Sunt autobuze care au vârsta mea, de 37 de ani, şi cred că, în aceste condiţii nu se mai poate circula”, a anunţat primarul Lia Olguţa Vasilescu, după plimbarea cu autobuzul cel nou.
Şi staţiile de aşteptare vor fi modernizate
Directorul RAT, Alin Goga, a declarat că misiunea pe care a primit-o la instalare a fost aceea de a schimba parcul auto, iar autobuzul prezentat este o variantă care va fi luată în seamă: “Una dintre primele misiuni pe care le-am primit a fost rugămintea personală a doamnei primar să mă ocup de înlocuirea acestor autobuze, ţinând cont de faptul că toţi am fost beneficiari ai transportului în comun şi toată lumea a arătat că este un disconfort. Până în decembrie sau cel târziu până anul viitor sperăm ca cetăţenii să nu mai prindă încă o iarnă în care zăpada viscolită să intre în autobuze, să nu existe nici o diferenţă între a fi în autobuz sau în afara acestuia”, a menţionat Goga, care a anunţat şi un program de modernizare a staţiilor de îmbarcare a călătorilor.
Reprezentantul firmei distribuitoare, Anca Şchiopu, le-a spus autorităţilor locale că acest tip de autobuz va participa la licitaţia de achiziţie pe care Primăria Craiova o va organiza în viitor şi că el poate fi modificat în funcţie preferinţele autorităţilor. “Ne bucurăm că v-a plăcut mijlocul de transport pe care l-am prezentat astăzi (n.r. – ieri). Suntem interesaţi pentru orice participare la licitaţie, urmează să vedem despre ce e vorba”. Autobuzul marca Otokar, de tipul Kent C, are o lungime de 12 metri şi o capacitate de 104 locuri, între care pe scaune – 33 şi restul în picioare. Are trei uşi de îmbarcare a călătorilor şi este dotat cu instalaţie de aer condiţionat. Directorul RAT Craiova a spus că autobuzul pe care îl caută mai trebuie să aibă staţii video şi monitoare pentru publicitate, iar primarul Lia olguţa Vasilescu şi-a exprimat dorinţa ca să aibă trapă joasă pentru acces.
Un autobuz Otokar costă între 150.000 şi 200.000 de euro, cu posibilitatea ca preţul să fie negociat la o tranzacţie mai mare. “Este foarte greu de menţionat un preţ. Autobuzele de persoane impun anumite reguli de configurare, care sunt conforme cu normele europene, în legislaţia de transport din comunitatea europeană. Rămâne de văzut ce necesităţi şi particularităţi există pentru fiecare oraş în parte şi atunci vom avea şi un preţ. Oricum, preţul este făcut de o firmă specializată care vor măsura toţi parametrii, cum se deschid uşile, cum funcţionează climatizarea”, a mai spus reprezentantul firmei distribuitoare, care a recunoscut şi faptul că, deocamdată, acest gen de autobuz nu a fost cumpărat până acum în România, municipiile din ţară preferând alte branduri.
Caietul de sarcini, inspirat din mai multe oferte
Până la lansarea licitaţiei, şi alte firme distribuitoare sunt aşteptate la Primăria Craiova să-şi prezinte ofertele. Autorităţile s-au arătat interesate să ia contact cu mai mulţi producători pentru a-şi putea face o idee despre produsul final. “Nu e singura firmă care va veni în Craiova să-şi prezinte un autobuz. Probabil că veţi vedea zeci de-acum înainte. Ne facem o idee despre ce vom cere la licitaţie, pentru că fiecare autobuz va avea ceva în plus şi ceva în minus. În funcţie de asta, ştim şi noi cum vor arăta, mai departe, cererile pe care le vom adresa firmelor în momentul în care vom face o licitaţie”, a precizat primarul, menţionând că, pentru ea, confortul înseamnă să fie căldura în autobuz pe timp de iarnă şi aer condiţionat pe timp de vară, să arate bine autobuzele şi să aibă un consum mic, “pentru că, la ora actuală, consumul este foarte mare din cauza faptului că parcul auto e foarte vechi”.
Parcul auto, modernizat printr-un leasing
Autorităţile locale susţin că toate cele 50 de autobuze vor fi achiziţionate în leasing, fiind mai ieftin să plăteşti rate lunare decât să fie întreţinut parcul auto al RAT Craiova. Potrivit directorului Alin Goga, în fiecare zi se consumă o cantitate de 6.000 de litri de motorină, ceea ce înseamnă 38.000 de lei pe zi. “Costurile zilnice de funcţionare ale Regiei sunt în jur de 125.000 de lei, deci am de trei ori şi jumătate cheltuieli mai mari decât venituri. Este un lucru pe care îl consider inacceptabil. Nu trebuie să stau să mă uit dacă mi-o da Primăria banii, dacă îi mai păcălesc la anul să-mi mărească subvenţia, ci trebuie să mă dezvolt”. Primarul Lia Olguţa Vasilescu a menţionat şi că, între cele 50 de mijloace de transport care vor fi cumpărate, se vor găsi şi microbuze care vor circula la periferii, municipalitatea fiind interesată să le preia de la Ford.