Caravana EasyTrade2EU a poposit, ieri, şi la Craiova, aducând în atenţia firmelor româneşti instrumentele juridice existente ale Uniunii Europene privind gestionarea creanţelor şi mecanismele alternative de soluţionare a litigiilor. Caravana a mai prezentat prin intermediul seminarului „Instrumente europene pentru eficientizarea pieţei unice” o serie de bune practici şi exemple din viaţa reală cu privire la aplicarea procedurii europene privind recuperarea creanţelor. Mâine, Caravana se va afla la Arad.
EasyTrade2EU a fost conceput ca o caravană a unui seminar de o zi prin patru oraşe din România în macroregiunile 2 şi 4 (care acoperă de Sudul, Sud-Vestul şi Vestul României): Piteşti, Rm. Vâlcea, Craiova, Arad. Astfel, Camera de Comerţ şi Industrie Vâlcea, cu sprijinul IPA CIFATT şi al Comisiei Europene au organizat, ieri, la Craiova, seminarul „Instrumente europene pentru eficientizarea pieţei unice”. Aproximativ un milion de întreprinderi mici au probleme cu creanţele transfrontaliere şi în fiecare an se anulează în mod inutil datorii în valoare de până la 600 de milioane de euro, din cauză că întreprinderile sunt descurajate de implicarea în litigii judecate în străinătate, care pot fi costisitoare şi generatoare de confuzii.
În prima sesiune a fost prezentată tema „Facilitarea şi reglementarea tranzacţiilor comerciale intracomunitare-construirea încrederii în piaţa unică”, iar în cea de-a doua sesiune Guillaume Lelard, reprezentat CCI Internaţional, a prezentat „Complexitatea şi costurile tranzacţiilor transfrontaliere în UE-Chestiuni legate de TVA”. Gabriel Vlăduţ, directorul general al IPA CIFFAT, a precizat că acest seminar reprezintă de fapt un punct de sprijin pentru firmele angajate în tranzacţii intracomunitare sau care intenţionează să se lanseze pe piaţa unică europeană
„Seminarul aduce în atenţia dumneavoastră instrumente juridice existente ale Uniunii Europene privind gestionarea creanţelor şi mecanismele alternative de soluţionare a litigiilor, vă prezintă bune practici şi exemple din viaţa reală cu privire la aplicarea procedurii europene privind recuperarea creanţelor. Pe de altă parte, dorim ca acest seminar să fie un schimb de experienţă. Adică să plecăm de la ideea că trebuie să gândim întâi la scară mică şi ulterior să luăm măsuri la scară mare”, a precizat ing. Gabriel Vlăduţ, director general IPA CIFFAT Craiova, partener Enterprise Europe Network.
Beneficiarii direcţi: 120 de IMM-uri
Instrumentele europene pentru eficietizarea pieţei unice (arbitraj comercial, mediere, alte scheme alternative de reducere a litigiilor, legea contractului comercial european, mecanisme de recuperare a creanţelor etc.) au fost prezentate de experţi ai Camerei de Comerţ Paris, avocaţi români de prestigiu, reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi Comerţului.
Beneficiarii direcţi ai acestei caravane sunt peste 120 de IMM-uri româneşti care efectuează sau care iau în considerare efectuarea de tranzacţii comerciale cu întreprinderi şi autorităţi publice stabilite în alte state membre, care vor participa la seminarii. Beneficiarii indirecţii sunt cele peste 500 de asociaţii ale firmelor, federaţii şi sindicate, instituţii publice şi private financiare, firme private de consultanţă, firme de drept comerciale, consilieri în insolvenţă, litigii, asociaţii, barouri, consilieri în plăţi întârziate, contabili, sectorul bancar, consilieri de credit, de colectare debite, consilieri de management financiar, institute de cercetare, companii de credit etc.
Inovare – cuvântul-cheie
Gabriel Vlăduţ a vorbit în cadrul seminarului şi despre măsurile pe care ar trebui să le ia administraţiile publice în vederea facilităţii accesului IMM-urilor la fondurile europene. „Foarte multe ţări se dezvoltă prin politici regionale, adoptate la directivele de la nivel european. Cred că trebuiesc adaptate de urgenţă administraţiile publice la nivelul IMM-urilor şi trebuie eliminate obstacolele administrative, birocratice. Ce vreau să spun este că între instituţiile din administraţia publică şi IMM-uri există o diferenţă foarte mare, un vid, astfel că trebuiesc adoptate şi instrumentele de care dispun administraţiile publice, dar şi condiţiile acordării ajutorului de stat. Sunt probleme şi în ceea ce priveşte accesul la diverse tipuri de finanţare, cum ar fi capitalul de risc, microcreditele. În luna octombrie vom merge din judeţ în judeţ şi vom prezenta întreprinzătorilor aceste facilităţi. Nu IMM-urile sunt de vină că nu au accesat fonduri europene, ci mai degrabă întârzierea cu care au fost prezentate programele. „Inovarea” va fi cuvântul-cheie în perioada 2014-2020 şi trebuie să avem grijă cum promovăm acest concept. În fapt, nu Comisia Europeană este de vină că România nu s-a ridicat la un anumit nivel… ”, a mai spus partenerul Enterprise Europe Network.