Liceul “Charles Laugier” din Craiova, schimb de experiență cu parteneri din Grecia

0
1

Beneficiind de fonduri europene prin proiectul de Acreditare Erasmus+, domeniul educație școlară, 16 elevi ai Liceului „Charles Laugier” însoțiți de profesorii Bîrsan Sorin și Marcu Alina , au participat, timp de o săptămână , în perioada 27-31 octombrie , la un schimb de experiență cu elevi și cadre didactice ale Liceului General Nr. 3 din Katerini, Grecia. 

Proiectul a avut ca scop promovarea valorilor democratice, a participării civice și a conștientizării drepturilor fundamentale în rândul tinerilor europeni. Activitățile au fost organizate sub forma unei mobilități de învățare cu caracter non formal, bazate pe colaborare interculturală, implicare activă și reflecție personală. Prin derularea acestui proiect, participanții au avut oportunitatea de a înțelege mai bine noțiuni precum cetățenia europeană, statul de drept, protecția mediului, diversitatea culturală și siguranța digitală – aspecte esențiale pentru formarea unei generații responsabile și implicate în viața democratică a Europei.
Obiectivele principale ale mobilității
“A fost o listă amplă, pe care o reflectăm : Dezvoltarea sentimentului de apartenență la Uniunea Europeană și conștientizarea drepturilor și responsabilităților cetățeanului european ; Promovarea valorilor democratice, a respectului pentru diversitate și a implicării civice; Consolidarea cunoștințelor despre drepturile omului și despre modul în care acestea se reflectă în viața cotidiană; Stimularea competențelor interculturale, a gândirii critice și a lucrului în echipă; Creșterea gradului de responsabilitate ecologică și conștientizare a problemelor de mediu; Dezvoltarea competențelor digitale și media, precum și a capacității de a utiliza tehnologia în mod responsabil și sigur; Cetățenie activă și conștientizare a UE.
Activitățile zilei inaugurale au avut rolul de a introduce participanții în tema proiectului și de a facilita cunoașterea reciprocă.
Activitățile au debutat cu o prezentare interactivă privind conceptul de cetățenie, axată pe diferența dintre cetățenia națională și cea europeană. Participanții au fost încurajați să își exprime percepțiile personale despre apartenența la Uniunea Europeană și despre drepturile și responsabilitățile pe care le implică aceasta. Au fost utilizate metode participative precum brainstormingul și jocurile de rol pentru a stimula reflecția individuală
Tinerii, organizați în grupuri mixte internaționale, au analizat probleme specifice comunităților lor (poluare, lipsa implicării civice, discriminare etc.) și au discutat despre cum pot contribui ca cetățeni activi. Fiecare grup a identificat soluții concrete, bazate pe principiile solidarității și cooperării.
Participanții au transpus ideile discutate în postere tematice, realizate creativ, ilustrând provocările și soluțiile comunitare. Activitatea a încurajat colaborarea interculturală și exprimarea vizuală a conceptului de implicare civică.
Ziua s-a încheiat cu o sesiune de reflecție ghidată, în care elevii au împărtășit ce au învățat despre rolul lor în comunitate. Feedback-ul colegial a evidențiat importanța cooperării și a dialogului în dezvoltarea cetățeniei active. Participanții au dobândit o înțelegere clară a noțiunii de cetățenie activă și a rolului lor în societate”, a precizat prof. Sorin Bîrsan.

Drepturile Omului și Statul de Drept
Coordonatorii au prezentat principiile fundamentale ale drepturilor omului, pornind de la Declarația Universală a Drepturilor Omului. Participanții au explorat cazuri concrete din viața cotidiană în care aceste drepturi pot fi puse în pericol. Prin analiza unor situații simulate, tinerii au înțeles importanța respectării legilor și a instituțiilor democratice. Au avut loc dezbateri despre corectitudine, egalitate și justiție, în care au fost implicate grupuri cu roluri diferite (cetățeni, jurnaliști, autorități)
Echipele internaționale au elaborat un ghid ilustrativ, care a sintetizat principalele drepturi ale copiilor și tinerilor, precum și responsabilitățile asociate. Activitatea a promovat gândirea critică și colaborarea interculturală.

Valori europene și competențe interculturale
Participanții au prezentat tradiții, obiceiuri și simboluri culturale reprezentative, promovând diversitatea și dialogul intercultural. Atmosfera a fost animată, iar elevii au putut descoperi asemănări și diferențe între țările europene. In cursul zilei au participat la parada și ceremonia de depunerea a coroanelor ,dar și la defilarea organizată cu prilejul zilei naționale în Grecia.
Grupul a vizitat un sit istoric relevant ( ruinele antice din Dion), unde au descoperit originile democrației grecești. Ghidul local a explicat modul în care principiile democrației antice influențează valorile europene moderne. Vizitele la mânăstirile de pe Muntele Olimp și Meteora au completat informațiile despre cultura și civilizația elenă.
Prin intermediul jocului „Bingo de identitate”, tinerii au descoperit valori, obiceiuri și interese comune, învățând să aprecieze unitatea în diversitate. Activitatea a stimulat empatia și înțelegerea reciprocă.
Participanții au fost invitați să își exprime opiniile despre valori europene precum toleranța, libertatea de exprimare, egalitatea de gen sau solidaritatea, alegând poziții „acord/dezacord puternic”. Discuțiile au încurajat gândirea critică și respectul pentru opiniile diverse.

Mediu și schimbări climatice
Fiecare echipă a pregătit o prezentare despre principalele probleme de mediu din țara de origine – poluare, defrișări, gestionarea deșeurilor – și despre inițiativele ecologice existente. Participanții au comparat situațiile și au identificat soluții comune.
Prin activitatea practică și dinamică „Lanțul Ecologic”, tinerii au înțeles cum acțiunile umane afectează ecosistemele și cum totul este interconectat. Jocul a combinat învățarea experimentală cu spiritul de echipă.
Grupurile au lucrat la proiecte de acțiune locală (campanii de reciclare, plantări, economisirea energiei), gândind moduri concrete prin care tinerii pot contribui la protejarea mediului.
Sesiunea finală a permis participanților să discute despre rolul generațiilor tinere în combaterea schimbărilor climatice. Au formulat angajamente personale și de grup pentru un comportament mai responsabil.

Competențe digitale și alfabetizare media
Activitatea a început cu un quizz interactiv despre prezența online și amprenta digitală. Participanții au conștientizat modul în care datele lor sunt colectate și folosite în mediul digital.
Prin activități de investigare ghidată, tinerii au învățat cum pot fi depistate urmele digitale și cum să-și protejeze identitatea online. Discuțiile au abordat teme precum confidențialitatea și siguranța în mediul virtual.
Specialiști sau profesori au prezentat exemple de bune practici privind utilizarea responsabilă a rețelelor sociale și combaterea dezinformării. A fost accentuată importanța discernământului și a verificării surselor.
În încheiere, participanții au discutat despre rolul gândirii critice în epoca digitală și despre cum pot deveni cetățeni digitali responsabili. Fiecare grup a formulat un set de recomandări pentru utilizarea etică și sigură a mediului online.

Rezultate și impact
Participanții au dezvoltat competențe civice, sociale și interculturale, dobândind o mai bună înțelegere a valorilor europene. Au fost create produse finale: postere tematice; ghidul „Drepturi și Responsabilități”; prezentări digitale despre provocările de mediu;
recomandări pentru siguranța online. Activitățile au contribuit la îmbunătățirea comunicării în limba engleză, la dezvoltarea spiritului de echipă și la creșterea încrederii în sine. “Cadrele didactice implicate au dobândit experiență în aplicarea metodelor nonformale și în facilitarea învățării interculturale. Mobilitatea Erasmus+ desfășurată în Paralia Katerini a oferit un cadru excelent pentru învățarea prin experiență, schimbul cultural și reflecția asupra valorilor europene. Proiectul a reușit să atingă obiectivele propuse, contribuind la formarea unor tineri responsabili, toleranți și activi civic, conștienți de drepturile și îndatoririle lor ca cetățeni europeni. Prin implicarea lor activă, participanții au demonstrat că educația pentru cetățenie democrată este un pilon esențial al unei Europe unite, solidară și incluzivă”, a mai spus Sorin Bîrsan.

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul
Numele

Operaţie antispam (completează):  *