Proiectul B.A.N.G. „Bullies Are Not Great!” în şcoli din Dolj

0
23

Asociaţia Dominou implementează în perioada februarie 2025-ianuarie 2026, proiectul B.A.N.G – Bullies Are Not Great!, numar de referinta 2024-1-R O01-KA121-ADU-000228278, proiect finanţat prin Corpul European de Solidaritate.

În Craiova, Liceul Traian Vuia” şi Gradiniţa” Ion Cranga” împreună cu unităţile şcolare din Podari, Leu, Coşoveni şi Segarcea, sunt comunităţi unde bullying-ul pierde teren. La opt luni de la debut, proiectul B.A.N.G – Bullies Are Not Great! a ajuns deja la peste 70% din obiectivele propuse, iar rezultatele sunt vizibile, atât în rândul elevilor, cât şi al tinerilor din echipa de implementare.

Elevii – mai implicaţi şi mai solidari

Campaniile de informare, atelierele creative şi jocurile de colaborare au atras elevi de toate vârstele. Profesorii afirmă că şi copiii retraşi sau timizi au avut un grad mai mare de participare, iar peste 75% dintre elevi au fost implicaţi în activităţi. „Arborele efectelor”, „Scrisoarea pentru viitor” sau „Toothpaste game” sunt doar câteva dintre exerciţiile care i-au ajutat să înţeleagă mai bine consecinţele bullying-ului şi să înveţe să îşi exprime emoţiile.

 

Empatie prin joacă şi responsabilitate

Campania „Culorile comunităţii” şi atelierele de rol au dezvoltat empatia şi toleranţa între elevi, iar conflictele din şcoli au scăzut vizibil. Urmează ateliere ecologice şi activităţi de responsabilitate socială, pentru ca lecţiile învăţate să fie puse în practică în contexte reale.

 

O echipă de tineri mai bine pregătită

Şi echipa de proiect a avut parte de o „şcoală practică”. De la organizarea logistică şi comunicarea cu părinţii şi profesorii, până la administrarea paginii de Facebook şi realizarea ghidului de bune practici, tinerii au acumulat competenţe de organizare, media şi comunicare publică. Întâlnirile săptămânale cu coach-ul au crescut coeziunea echipei de implementare, care acum funcţionează structurat şi autonom.

Ce urmează?

În această toamnă, elevii vor participa la excursii de team building şi la activităţi ecologice în natură. În perioada octombrie–decembrie, în cadrul proiectului se va continua cu expoziţii, campanii vizuale şi evenimente comunitare. Momentul de vârf va fi în ianuarie 2026, când va avea loc evenimentul final de diseminare, cu participarea elevilor, profesorilor, părinţilor şi autorităţilor locale.

Impactul deja se simte

Profesorii observă schimbări: copiii sunt mai atenţi unii cu alţii, mai dispuşi să colaboreze între ei cu cadrele didactice şi mai deschişi să ofere sprijin. În acelaşi timp, în comunitate bullying-ul este privit nu ca o problemă individuală, ci ca pe o problemă care poate fi rezolvată prin implicarea mai multor actori, care trebuie să fie:

  • Elevul – cel care este martor sau victimă poate să spună despre situaţie, să nu rămână tăcut.
  • Profesorii şi dirigintele – au rol direct să observe comportamentele şi să intervină imediat pentru a opri situaţiile de bullying.
  • Consilierul şcolar/psihologul – poate lucra cu victima, cu agresorul şi cu grupul clasei pentru a îmbunătăţi relaţiile şi a preveni repetarea comportamentelor.
  • Directorul şcolii – coordonează aplicarea regulamentului şi ia măsuri disciplinare, dacă este necesar.
  • Părinţii – atât ai victimei, cât şi ai agresorului, trebuie informaţi şi implicaţi în rezolvarea situaţiei.
  • Autorităţile locale– în cazuri grave (violente fizice serioase, ameninţări, hărţuire repetată) poate fi nevoie şi de implicarea lor.

Împreună putem opri bullying-ul, prin respect, empatie şi curajul de a lua atitudine.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul
Numele

Operaţie antispam (completează):  *