Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Dolj a publicat graficul inspecțiilor școlare în anul de învățământ 2025/2026. Se urmărește activitatea de pregătire diferențiată a elevilor în raport cu performanțele școlare, iar un alt aspect vizat este aplicarea unitară a prevederilor referitoare la utilizarea timpului alocat disciplinei/domeniului de studiu, aflat la dispoziția cadrului didactic (pentru gimnaziu și liceu). Întreaga procedură se găsește pe site-ul ISJ Dolj, www.isjdolj.ro.
„7. Verificarea planurilor de măsuri privind scăderea absenteismului, violentei școlare și a creșterii performanțelor școlare. Planuri de masuri privind scăderea absenteismului, violenței școlare, consumului de substanțe nocive și a creșterii performanțelor școlare ; Activitatea de pregătire diferențiată a elevilor în raport cu performanțele școlare ; Programe de pregătire suplimentară ; Aplicarea unitară a prevederilor referitoare la utilizarea timpului alocat disciplinei/domeniului de studiu, aflat la dispoziția cadrului didactic (pentru gimnaziu și liceu).”, precizează IPJ Dolj.
Obiectivele prioritare ale ISJ Dolj
ISJ Dolj a stabilit obiectivele prioritare ale inspecțiilor școlare :„Verificarea managementului unității de învățământ (documente manageriale, organizare, planificare, respectarea legislației în vigoare); Verificarea modului în care s-a realizat remedierea disfuncțiilor constatate în cadrul controlului mixt coordonat de Instituția Prefectului, conform raportului nr. 1229 /05.09.2025. Verificarea încadrării personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic, a respectării normarii și legislației; Monitorizarea respectării orarului școlii și realizării lecțiilor în format fizic/online de către toți profesorii, asigurarea condițiilor necesare desfășurării activității conform programului școlar aprobat, verificarea ritmicității notării; Verificarea modului de recuperare a materiei din anul școlar 2025-2026 și a realizarii orelor remediale; Verificarea parcurgerii programelor școlare; Asigurarea cu combustibil pentru perioada de iarnă; Modul de atragere și de gestionare a resurselor pentru buna funcționare a unității de învățământ – utilități, organizarea transportului școlar/orar microbuze, asigurarea necesarului de produse igienico-sanitare, achiziționarea tabletelor/altor dispozitive electronice, necesare desfășurării procesului instructiv-educativ atât in format fizic, cat și online; Verificarea modului în care se acționează concret pentru siguranța și securitatea elevilor și a cadrelor didactice, monitorizarea absențelor și a situațiilor de risc, programul de funcționare aprobat și comunicarea cu IPJ (Inspectoratul de Poliție Județean) Dolj, DSP (Direcția de Sănătate Publică) Dolj, comunicarea intra și interinstituțională; Verificarea aplicării Planului National de Combatere a Violenței Școlare, în rândul elevilor, respectiv siguranța la incendii, prevenirea faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase în școli; Consiliere pentru încheierea situației școlare în anul școlar 2025 – 2026.” , se menționează în procedura ISJ Dolj.
Ce prevede regulamentul
Tipurile de inspectie școlară și cine le realizează sunt prevăzute în Regulamentul de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar din decembrie 2020. „Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către: Ministerul Educației și Cercetării; Inspectoratele Școlare Județene. După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate.
- Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora.
- Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ.
- Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii.
Tipurile de inspecție de specialitate
- inspecția de specialitate curentă;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ;
- inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială;
- orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”, se precizează în regulamentul amintit.