Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a lansat, în consultare publică, un apel dedicat adaptării programelor de educație la interesele și competențele elevilor, dar și la nevoile pieței muncii. Proiectul are o finanțare de aproape 28 de milioane de euro, iar, prin punerea sa în aplicare, vor fi dezvoltate și extinse serviciile de consiliere și orientare profesională oferite elevilor, vor fi implementte programe de informare a şcolarilor, în legătură cu viitoarele oportunități de carieră, și vor fi introduse evaluări vocaționale pentru copiii și tinerii din învățământul preuniversitar de stat și pentru părinții acestora, după cum precizează Edupedu.ro.
FOTO : arhivă
Principalul obiectiv îl constituie „îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale, pentru a sprijini dobândirea de competențe-cheie, inclusiv de competențe de antreprenoriat și digitale, precum și prin promovarea introducerii sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie”. Bugetul alocat pentru apel este de 27.959.559 de euro, dintre care 22.500.000 de euro reprezintă contribuția UE. Apelul este non-competitiv și este destinat Ministerului Educației, iar de el vor putea beneficia elevii înscriși în învățământul primar, gimnazial sau liceal de stat, personalul didactic și cu atribuții în domeniul educației și părinții/reprezentanții legali ai elevilor.
Conform precizărilor, vor fi mai multe paliere de finanţare : Crearea Platformei Naționale de Consiliere și Orientare în Carieră (PNCOC) dezvoltată; Elaborarea standardelor de calitate actualizate pentru Consiliere și Orientare în Carieră la nivelul întregii școli; Întocmirea profilului profesional al consilierului școlar; Crearea unui cod etic pentru activitatea de Consiliere și Orientare în Carieră a consilierului școlar; Realizarea unei metodologii/proceduri de stabilire a parteneriatelor în cadrul activității Consiliere și Orientare în Carieră. De asemenea , au fost stabilite şi principalele activităţi sprijiinte : Dezvoltarea și extinderea serviciilor de consiliere și orientare profesională oferite de CJRAE/CMBRAE/cabinetele de consiliere și orientare de la nivelul școlilor; Actualizarea competențelor resurselor umane ce furnizează Consiliere și Orientare în Carieră în unitățile de învățământ, în acord cu nevoile de orientare ale generațiilor actuale de elevi și tendințele globalizate ale pieței muncii; Dezvoltarea și furnizarea serviciilor de informare, consiliere, coaching individual, îndrumare și evaluări vocaționale pentru elevi și familiile acestora, pentru o identificare realistă a intereselor și a competențelor elevilor, a opțiunilor de continuare a studiilor și a planului de carieră; Informarea și consilierea elevilor, absolvenților, părinților și cadrelor didactice cu privire la oportunitățile profesionale ale lumii viitorului, prin acțiuni de impact național, în parteneriat cu angajatori, parteneri sociali și ONG-uri.
Ce este Whole School Aproach (WSA)?
În ghidul publicat de MIPE apare că „Abordarea whole school approach (WSA), în care toate resursele școlii conlucrează pentru susținerea, informarea și orientarea carierei elevilor, conturează o intervenție comună, congruentă, a tuturor actorilor implicați în oferirea serviciilor educaționale și de consiliere. În mediul educațional, o „WSA implică acțiuni colective și de colaborare în și de către o comunitate școlară pentru a îmbunătăți învățarea, comportamentul și bunăstarea elevilor, precum și condițiile care le susțin.”
(IBE-UNESCO, 2013a, p. 61) . Această abordare oferă o perspectivă strategică asupra modului în care o școală poate deveni o comunitate de învățare colaborativă, în care toate părțile implicate lucrează împreună pentru a îmbunătăți rezultatele educaționale, comportamentul și bunăstarea elevilor. WSA a fost dezvoltată de International Bureau of Education, un institut al UNESCO, și pune accentul pe: Participarea colectivă a tuturor membrilor implicați în procesul educațional pentru a asigura atingerea obiectivelor acestuia; Transformarea școlii într-un loc sigur pentru toții copiii, indiferent de diferențele dintre aceștia. Acest lucru presupune introducerea educației pentru cetățenie globală și promovarea unor teme precum drepturile omului, diversitatea culturală și sustenabilitatea în cadrul școlii; Colaborarea cu alte instituții de învățământ, ONG-uri și autorități locale pentru a sprijini activitățile educaționale.
Lista partenerilor eligibili şi actele obligatorii
A fost făcută cunoscută şi lista categoriilor de parteneri eligibili care vor putea aplica pentru finanțare, în etapa următoare: Instituții de învățământ superior de stat; Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE); Case ale Corpului Didactic; Inspectorate Școlare Județene / Inspectoratul Școlar al Municipiului București. Cererea de finanțare se poate face exclusiv online, prin aplicația MySMIS2021/SMIS2021+, și poate fi depusă de Ministerul Educației în parteneriat cu entitățile menționate mai sus. Cererea se trimite în același timp cu toate documentele solicitate: Acord de parteneriat, încheiat între solicitant și parteneri, dacă este cazul; CV Manager de proiect și documente suport care atestă educația și experiența profesională specifică; CV Coordonator proiect partener și documente suport care atestă educația și experiența profesională specifică; Documente care să demonstreze experiența relevantă în domeniul activităților desfășurate în proiect de solicitant/parteneri. Doritorii pot trimite propuneri și observații online, la adresa de email consultare.peo@mfe.gov, până la data de 30 decembrie. De reținut: noul regulament de funcționare a Centrelor de Resurse și Asistență Educațională – CJRAE/CMBRAE prevede noi atribuții pentru consilierii școlari, după cum a relatat Edupedu.ro în luna mai a acestui an, când ordinul era în stadiul de proiect. Printre acestea se numără și consilierea vocațională, orientarea școlară și profesională a elevilor, inclusiv a celor cu cerințe educaționale speciale (CES) . În plus, începând cu acest an, toți elevii au dreptul de a primi o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, potrivit noului Statut al Elevului, publicat în Monitorul Oficial vara aceasta. Aceste recomandări sunt emise de consilierii școlari și de profesorii diriginți